Jak nie dać się oszukać w serwisie podczas wymiany opon? Na co zwrócić uwagę?

2014-10-28 15:30

Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego niż wymiana opon w samochodzie. Jedziemy do serwisu, miły pan zdejmuje ogumienie z felg i na jego miejsca zakłada nowe, a my szczęśliwi wracamy do domu. Jednak warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy, abyśmy potem nie żałowali wyboru akurat tego konkretnego wulkanizatora.

Kwestii wymiany opon nie można lekceważyć, dlatego lepiej nie powierzać takiej pracy pierwszemu lepszemu serwisowi. Musimy mieć pewność, że ogumienie zostanie wymienione i założone w sposób prawidłowy. Warto więc zwrócić uwagę na kilka kwestii.

Sprawdź serwis

Nie bez znaczenia jest reputacja serwisu, do którego się udajemy. Można podpytać znajomych lub sprawdzić opinie na temat wulkanizatora w dedykowanych serwisach. Dobrze byłoby sprawdzić kilka źródeł, aby nie opierać swojej wiedzy na zdaniu jednej osoby i niepotrzebnie się nie zrazić lub jechać z pewnością, że wszystko będzie w porządku.

Sprawdź też: ETYKIETY na oponach: co oznaczają symbole, jak czytać etykiety

Najprawdopodobniej lepszym wyborem będzie także serwis zrzeszony w sieci dbające o standard obsługi. – Tego typu zakłady zazwyczaj mają nie tylko lepsze wyposażenie, ale często także lepiej wykwalifikowanych pracowników – mówi Marcin Szwabiński z Oponeo.pl.

Odpowiedni rozmiar

Jeśli zamierzamy kupić ogumienie bezpośrednio u wulkanizatora, to warto wcześniej sprawdzić, jakie dokładnie parametry powinna mieć opona w naszym samochodzie. Kluczowe są przede wszystkim rozmiary oraz indeksy nośności i prędkości. Są to kluczowe rzeczy w aspekcie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.

Przygotowanie opon i felg

Jeśli specjalista w zakładzie wulkanizatorskim zacznie już wymieniać nasze opony, to zwróćmy uwagę na to, jak przygotowuje ogumienie. Na początku należy oczyścić stopkę opony, a także brzeg felgi, a także nanieść specjalny smar uszczelniający. – Wiele tanich serwisów stosuje niedozwolone pasty montażowe z udziałem produktów ropopochodnych, które działają agresywnie na gumę opony i zaworu – tłumaczy Tomasz Młodawski, ekspert Michelin.

Przeczytaj: Jakie opony zimowe warto kupić? Oto 5 najlepszych zimówek w testach 2014/2015

Warto także zwrócić uwagę, czy serwis standardowo wymienia zawory gumowe, które często są najsłabszym ogniwem w kole i powodują utratę ciśnienia oraz wentyle. Nie można też zapomnieć o odpowiednim wyważeniu koła, ponieważ ma to wpływ na prawidłową eksploatację opony, a nawet elementy zawieszenia oraz układu kierowniczego.

Dokręć śruby

Ogromne znaczenie ma także prawidłowe dokręcenie koła po wymianie opon. Zdecydowana większość serwisów wykorzystuje klucze pneumatyczne lub elektryczne. Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzić, bo potem możemy mieć problem z odkręceniem koła. Dobrą praktyką jest dokręcenie śrub kluczem dynamometrycznym, aby mieć pewność, że nie stanie się nic złego.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki