Kierowcy, szykujcie się na spore zmiany! Przepisy ruchu drogowego na 2020 rok

2019-12-31 9:05 Jan Guss-Gasiński
ruch drogowy
Autor: Marek Zieliński ruch drogowy

Od stycznia 2020 roku wszystkich uczestników ruchu drogowego — zarówno kierowców, jak i pieszych — czeka sporo zmian, które będą wymagały zmianę przyzwyczajeń. Nieznajomość prawa szkodzi, dlatego wszystkie nowe przepisy zgromadziliśmy w jednym miejscu. Zobacz, jakie przepisy zmienią się w 2020 roku.

Pierwsza nowość, która pojawi się w przepisach od 1 stycznia 2020 roku, to kara w wysokości 1000 zł, jeśli nie przerejestrujemy pojazdu w ciągu miesiąca od daty zakupu. Ten obowiązek nie będzie natomiast dotyczył aut nowych, ponieważ te są uważane jako towar handlowy. Oznacza to, że wysokie kary będą zmartwieniem dla prywatnych importerów czy sprzedawców samochodów używanych.

Przeczytaj: Kupiłeś samochód? Załatw formalności szybko, by uniknąć nawet 1000-złotowej kary!

Drugim przepisem, który co prawda wszedł w życie już 6 grudnia 2019 roku, jest jazda na "suwak" oraz korytarz życia.

Korytarz życia

Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie.

Zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda. Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla nich miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia.

Korytarz życia
Autor: Policja Korytarz życia

Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.

Nowe przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.

Jazda na suwak

Przepisy dot. jazdy na suwak precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie.

Sprawdź: Korytarz życia i jazda na suwak to już prawny obowiązek! Od teraz będziesz jeździł inaczej [AUDIO]

Zgodnie z nowymi przepisami (art. 22 ust. 4a i 4b ustawy – Prawo o ruchu drogowym) w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.

jazda na suwak
Autor: KG Policji

Pieszy z pierwszeństwem na pasach

Już niebawem w ustawie Prawo o ruchu drogowym zostanie wprowadzony zapis o obowiązku zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego, który zbliża się i przechodzi przez przejście. Ten samo obowiązek będzie ciążył na kierowcach.

Zobacz: Uwaga, to będzie duża zmiana w przepisach! Pieszy będzie miał pierwszeństwo jeszcze przed przejściem

Do tej pory pieszy również miał pierwszeństwo przed samochodem, ale tylko wtedy, gdy znajdował się już na przejściu dla pieszych. W efekcie, jeśli takowe przejście nie posiadało sygnalizacji świetlnej, pieszy, by przejść przez jezdnię, musiał liczyć na uprzejmość kierowców. Niestety, niejednokrotnie zdarzało się, że pieszy wymuszał tę życzliwość, co kończyło się różnie. Według prawodawcy wprowadzenie nowych przepisów ma poprawić bezpieczeństwo i pomóc pieszym w nabraniu pewności siebie.

Utrata uprawnień na ekspresówkach i autostradach

Jak na razie, utrata prawa jazdy obowiązuje jedynie w terenie zabudowanym. Rozszerzenie przepisów o drogi ekspresowe, autostrady i "krajówki" ma uspokoić ruch i skłonić kierowców do wolniejszej jazdy. Oznacza to, że na drogach krajowych utratą prawka skutkowałaby jazda z prędkością 140 km/h. Dla ekspresówek byłoby to 170 km/h, a autostrad - 190 km/h.

Przeczytaj także: Prawo jazdy stracisz nawet na autostradzie! Morawiecki zapowiedział duże zmiany w przepisach

50 km/h w mieście całą dobę

Wśród zmian, jakie zapowiedział Premier na konferencji, pojawiło się także ujednolicenie ograniczenia prędkości w mieście. Ma ono wynosić 50 km/h przez całą dobę, a nie tak jak obecnie - 60 km/h w godzinach 23.00 - 6.00.

Kontrola stanu licznika

Od 1 stycznia 2020 roku policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, a także funkcjonariusze Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, przy okazji każdej kontroli będą zmuszeni skontrolować stan licznika pojazdu i uwzględnić przebieg w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Wyjątek będą stanowiły akcje typu "trzeźwy poranek". W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje, czy kontrolować stan licznika.

Nie tylko policja może spisać stan licznika w aucie. Od 1 stycznia może to też robić m.in. Żandarmeria Wojskowa. Mówi Anna Kamola z KWP Lublin:
Najnowsze