Kupno i sprzedaż pojazdu. Zmiana w prawie. Nowa ważna zasada weszła w życie

2021-07-15 14:24
Wydział komunikacji
Autor: Andrzej Zbraniecki / East News Wydział komunikacji

Dzięki tej ważnej zmianie kierowcy mają prawo do zadowolenia. Od 1 lipca 2021 roku termin na zgłoszenie w urzędzie kupna lub sprzedaży samochodu czy motocykla, został wydłużony do 60 dni. Do tej pory na zawiadomienie o tym fakcie oraz na rejestrację pojazdu mechanicznego było dokładnie 30 dni. Do tego nie ma już potrzeby stania w kolejkach - zgłoszenia można szybko i sprawnie dokonać przez internet.

Zgłoszenie w urzędzie kupna lub sprzedaży pojazdu to obowiązek każdego kierowcy. Jeśli go nie dopełnimy, grożą nam kary finansowe. Za niedopełnienie tego obowiązku można zapłacić od 200 do 1000 zł. Z tego powodu tym bardziej nie warto zwlekać. Teraz czas na zgłoszenie wynosi 60 dni, a nie 30 dni. Niezależnie od tego, ile czasu mamy na dopełnienie tej formalności – najszybciej zrobić to przez internet. Umożliwia to e-usługa "Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu". Aby dokonać tej formalności online, należy mieć założony profil zaufany, dzięki któremu potwierdzana jest w internecie tożsamość.

Dowiedz się: Bandyci drogowi strzeżcie się! Srogie grzywny, punkty karne kasowane po 2 latach!

Aby zgłosić kupno lub sprzedaż pojazdu, wystarczy przygotować odpowiednie dokumenty. Potrzebne są: dane pojazdu, którego nabycie lub zbycie zgłaszamy (marka, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny). Informacje te znajdują się w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT. Wymagane są także: dane zbywcy lub nabywcy pojazdu, skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu, np. umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowy darowizny pojazdu.

Właściwie zaadresowany formularz zawiadomienia, trafia do wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd. Może to być: starostwo powiatowe, urząd miasta – jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu, urząd dzielnicy – jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie. Formularz zawiadomienia zostaje podpisany profilem zaufanymi. Po wysłaniu zgłoszenia, na skrzynkę na koncie "Mój Gov" przesyłane jest urzędowe poświadczenie przedłożenia dokumentu, który jest jedynym komunikatem potwierdzający złożenie zawiadomienia.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze