Lista kontrolna na letni wyjazd

2009-07-14 9:00

Długie wakacyjne trasy to wyjątkowy sprawdzian kondycyjny zarówno kierowcy, jak i jego pojazdu. Powiedzmy od razu - aut, które się nie psują nie było, nie ma i nie będzie. Można jednak w dużym stopniu zadbać o to, aby podróż nie była przerywana niepotrzebnymi naprawami, które nie dość, że kosztują, to jeszcze zabierają cenny urlopowy czas.

Auto przed wyjazdem trzeba po prostu dobrze sprawdzić, najlepiej w warsztacie, a wszystkie wykryte usterki od razu usunąć. Jeśli w tym czasie wybieramy się do serwisu na okresowy przegląd, nic nie stoi na przeszkodzie , żeby rozszerzyć jego zakres. Bezpłatne przeglądy w różnych warsztatach to również okazja do weryfikacji głównych zespołów auta. Kontrolę samochodu z powodzeniem mogą wykonać we własnym zakresie nawet mniej doświadczeni kierowcy, którym podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Pod maską

Na pierwszy ogień idzie układ chłodzenia, bo w upalne dni to on bywa źródłem wielu nieszczęść. Najpierw sprawdzamy stan wszystkich przewodów - te, na których widać wyraźną siatkę pęknięć, lepiej od razu wymienić. Przy okazji próbujemy dokręcić każdą opaskę mocującą przewód wodny. Koniecznie należy również zbadać, czy włącza się elektryczny wentylator chłodniczy i czy jego pracy nie towarzyszą żadne podejrzane odgłosy. Kontrolujemy wszystkie paski klinowe i jeśli ich brzegi zaczynają się strzępić - wymieniamy. Sprawdzamy mocowanie skręcanych połączeń elektrycznych głównie przy alternatorze i zaciskach akumulatora. W tym ostatnim warto sprawdzić poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić go wodą destylowaną. Czynności tej podlegają zwykłe baterie, jak i te tzw. bezobsługowe.

Hamulce

W tym układzie nie może być żadnych wycieków. Po zwolnieniu pedału hamulca każde z kół musi się dać swobodnie obracać. Dotyczy to także hamulca ręcznego. Grubość okładzin ciernych, wymiary tarcz oraz bębnów oraz stan ich roboczych powierzchni muszą być zgodne z zaleceniami producentów.

Koła

Na powierzchni opon nie może być śladów żadnych uszkodzeń mechanicznych. Bieżnik powinien być równomiernie zużyty, a jego wysokość to co najmniej 3 milimetry. Ciśnienie w ogumieniu korygujemy do wartości zalecanych przez producenta. O tej czynności trzeba stale pamiętać. Dobrze byłoby również skontrolować stan wyważenia kół.

Zawieszenie

Naszym celem jest wykrycie wszystkich możliwych luzów w połączeniach wahaczy, łączników, stabilizatora, drążków reakcyjnych i kierowniczych. Nieodzowny jest najazd lub kanał i pomoc drugiej osoby, której zadaniem jest kołysanie autem. W tym czasie dotykamy dłonią połączeń w zawieszeniu. Tam, gdzie jest luz, od razu da się wyczuć. Luźne połączenia kwalifikują się do wymiany. Ocenę tłumienia amortyzatorów najlepiej wykonać w warsztacie na specjalnym stanowisku. Natomiast wycieki z amortyzatorów, które je dyskwalifikują do dalszego działania, bez trudu zobaczy nawet niedoświadczone oko.

Bagażnik

W tej części auta oprócz trójkąta ostrzegawczego, gaśnicy, apteczki, kamizelki ostrzegawczej nie może zabraknąć sprawnego podnośnika i koła zapasowego. Przyda się również pompka do pompowania kół i dobre rękawice ochronne. Fabryczny komplet narzędzi można wzbogacić o dodatkowe klucze i wkrętaki. Podróżny zestaw naprawczy powinien zawierać jeszcze po kilka sztuk różnych bezpieczników oraz zapasowe żarówki do zewnętrznych świateł samochodu. Jeśli wybieramy się za granicę, warto sprawdzić wymagania odnośnie obowiązkowego wyposażenia pojazdu w państwach, które zamierzamy odwiedzić.

Światła

Sprawdzamy działanie kierunkowskazów, świateł STOP, przeciwmgielnych i głównych reflektorów. W tych ostatnich ważne jest prawidłowe ustawienie. Sprawdzić też należy, jak się zachowuje układ odpowiedzialny za zmianę położenia głównych świateł w zależności od wybranego stopnia regulacji.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki