Poduszki powietrzne w aucie: jak działa airbag, dlaczego podnosi bezpieczeństwo

2015-03-13 11:34 Skoda

Poduszki bezpieczeństwa ocaliły do dziś niezliczoną ilość osób przed śmiercią lub kalectwem. Rozwiązanie to od kilkunastu lat jest jednym z kluczowych środków zapobiegających skutkom wypadków.

Jeszcze parę lat temu standardem była tylko czołowa poduszka bezpieczeństwa kierowcy, której towarzyszyła co najwyżej druga dla pasażera. Dzisiaj poduszki bezpieczeństwa używane są w wielu miejscach kabiny i napełniają się w różny sposób, tak by jak najlepiej ochronić różne części ciała.

Po historycznie pierwszych dwóch poduszkach znajdujących się naprzeciwko kierowcy i siedzącego z przodu pasażera pojawiły się rozwijane z podsufitki kurtyny gazowe zakrywające cały rejon bocznych szyb samochodu, chroniące osoby w środku przed uderzeniami i odłamkami oraz wypadnięciem przez okno. Potem doszły także pomocne poduszki boczne z przodu i z tyłu, chroniące rejon bioder i klatki piersiowej.

Sprawdź: Zmiany w przepisach dotyczących fotelików dziecięcych! Sejm uchwalił nowe zasady!

Kolejnym z wynalazków jest poduszka kolanowa kierowcy – jej celem jest ochrona kolan kierowcy w trakcie zderzenia czołowego, ale ma ona też pozytywny wpływ na ustalenie odpowiedniej pozycji bioder i całego tułowia w momencie ekstremalnych przeciążeń. Airbag w momencie zderzenia gwarantuje "miękkie lądowanie".

Konstrukcja poduszki powietrznej

By poduszka efektywnie działała i mieściła się w konstrukcji samochodu, złożona jest z trzech elementów: samej poduszki, wykonanej z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej, jednostki sterującej działającej jako układ uaktywniający i generatora gazu aktywowanego zapalnikiem. O aktywacji poduszki decyduje jednostka sterująca, która nieustannie zbiera szereg informacji z wielu czujników różnego rodzaju: akcelerometrów, czujników nacisku i ciśnienia, czujników dźwięku, czujników układu hamulcowego.

Poduszka z kolei czeka zwinięta w specjalny sposób, skryta za cienką warstwą plastiku, który w momencie uruchomienia się rozrywa wzdłuż zaprojektowanych linii. Poduszka napełnia się gazem (mieszaniną z udziałem azotu większym, niż powietrzu) w czasie zaledwie 20–30 milisekund.

Zobacz też: Spaliny samochodowe: dlaczego mogą zabić, jak uniknąć zatrucia spalinami

Sama reakcja jednostki sterującej i jej decyzja o wyzwoleniu poduszki następuje w przeciągu 15–30 milisekund, dzięki czemu układ ten jest w stanie błyskawicznie zareagować na wszelkie sytuacje drogowe i przygotować pasażerów do zdarzeń, które dopiero za ułamek sekundy mają nadejść – cały proces od pierwszego kontaktu do wypełnienia poduszki zajmuje sześć do ośmiu setnych części sekundy.

Gdy kierowca bądź pasażer zanurza się w poduszce, wypełniający ją gaz uchodzi w kontrolowany sposób przez otwory w poszyciu.

Zasady jazdy autem z poduszkami

Trzeba pamiętać, że jazda autem przy włączonych poduszkach bezpieczeństwa ma swoje zasady. Dla ratowania życia mogą one działać w bezkompromisowy sposób – zdarzają się przypadki, że poduszka bezpieczeństwa złamie nos, uszkodzi słuch albo podbije oczy, by uchronić pasażera przed poważniejszymi konsekwencjami zdrowotnymi. Liczy się odpowiednia pozycja za kierownicą, jazda w okularach może wywołać obrażenia skóry na twarzy, przy jeździe z fotelikiem dziecięcym umieszczonym tyłem do kierunku jazdy niezbędne jest wyłączenie poduszki czołowej.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze