Parujące szyby, wilgoć w aucie. Jak pozbyć się problemu? Oto skuteczne sposoby - PORADA

2020-10-18 13:31 Rafał Mądry
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 KM AT8 ST-Line
Autor: Paweł Kaczor Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 KM AT8 ST-Line

Deszczowa jesień to uciążliwy okres walki z wilgocią w samochodzie. Parujące szyby i nieprzyjemny zapach w środku pojazdu obniżają komfort podróży i potrafią skutecznie uprzykrzyć życie. Co zrobić, by pozbyć się tych problemów? Jakie są na to sposoby?

Ten problem najczęściej dotyczy kierowców, którzy nie garażują pojazdów tylko parkują pod chmurką. Walkę z wilgocią w samochodzie powinno się zacząć od kilkugodzinnego przewietrzenia auta w ciepłym miejscu lub pogodny dzień. Pomoże również dokładne posprzątanie kabiny i bagażnika, w którym mogą zalegać zamoczone przedmioty. Należy pozbyć się wszelkich śmieci, odkurzyć fotele, dywaniki i podłogę, a także umyć od środka wszystkie okna (najpierw powinno się odtłuścić je detergentem, a dopiero później umyć płynem do okien).

Warto wiedzieć: Kierowco, przygotuj się na jesień! O tym należy pamiętać w deszczowe dni

Gumowe wkładki zamiast dywaników

Jesienią warto wymienić materiałowe dywaniki na ich gumowe odpowiedniki, dzięki czemu łatwiej będzie wylać wodę i usunąć błoto przyniesione na podeszwach butów. Eleganckie, welurowe dywaniki wpijają wodę, a ta przez materiał przesiąka na wykładzinę auta. Zamoczona wykładzina to najczęstszy ośrodek wilgoci, wpływający na parowanie szyb. Osuszenie jest trudne podczas zimnej pory roku. Zawilgotniała tapicerka czy dywaniki powodują nieprzyjemny zapach stęchlizny. Jednym ze sposobów pozbycia się wilgoci z tapicerki jest pozostawienie we wnętrzu kilku arkuszy pogniecionego papieru gazetowego (szarego) i wyrzucenie go po kilku godzinach. Innym sposobem jest np. pozostawienie na noc wewnątrz auta plastikowego naczynia z dużą ilością soli.

Dywanik gumowy
Autor: Wojciech Traczyk

Kontrola uszczelek drzwi i okien

Dobrym pomysłem jest również zakup pochłaniacza wilgoci, który jest dostępny w wielu sklepach. Jeśli te metody nie pomogą, należy sprawdzić stan uszczelek. Szczelność drzwi, okien, prowadnic szyb powinna być w nienagannym stanie. Uszkodzone uszczelki trzeba wymienić, a w pielęgnacji dobrych gum pomagają preparaty silikonowe lub glicerynowe. Uszczelki pokryte welurem czyścić można natomiast wodą z mydłem i dobrze osuszyć.

Sprawność układu wentylacji 

Równie ważne jest sprawdzenie odpływów, drożność kanałów powietrznych, a także zrobić przegląd klimatyzacji. Używanie klimatyzacji z otwartym obiegiem w trakcie jesieni i zimy ma sens, ponieważ klimatyzacja z racji swojego działania osusza powietrze, a dodatkowo chłodne powietrze napływające z zewnątrz pojazdu zazwyczaj jest suchsze niż to w kabinie. Dla swobodnego przepływu powietrza koniecznie wypada wymienić filtr przeciwpyłkowy. Dzięki zadbaniu o wentylację uniknie się w dużym stopniu uciążliwego problemu parujących szyb.

Sprawdź: Kiedy wymienić filtr kabinowy, dlaczego warto to zrobić

Likwidacja nieprzyjemnych zapachów

A jak poradzić sobie z nieprzyjemnym zapachem w aucie? Na to też istnieje kilka sposobów. Pierwszy z nich, to rozsypanie na podłodze samochodu żwirku dla kotów i odkurzenie go po kilku godzinach. Kolejnym rozwiązaniem jest umieszczenie w kabinie pasażerskiej płóciennego woreczka wypełnionego mieloną kawą lub zastosowanie neutralizatora zapachów. Warto również przeczyścić oraz odgrzybić układ klimatyzacji i nawiewy, ponieważ w tych elementach lubią rozwijać się drobnoustroje, które odpowiadają za brzydkie wonie. Jeśli opisane metody nie pomogą, to można skorzystać z zabiegu ozonowania wnętrza, który polega na zabiciu niepożądanych drobnoustrojów wydzielających przykre zapachy.

Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 KM AT8 ST-Line
Autor: Paweł Kaczor Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 KM AT8 ST-Line
Najnowsze