Znany i nieznany ABS

2009-06-02 9:00

Pod skrótem ABS kryje się jeden z systemów bezpieczeństwa, który wydawałoby się jest już wszystkim dobrze znany, ale czy naprawdę wiemy, jak z niego korzystać?

Z Raportu o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przeprowadzonego przez Pentor Research International na zlecenie Skoda Auto Polska SA wynika, że trzy czwarte kierowców sądzi, że wie, jak działa system ABS, ale jedynie 39 proc. badanych zgodziło się, że mocne naciśnięcie pedału hamulca spowoduje sprawne działanie systemu ABS.

Jak działa ten układ? Jeżeli podczas hamowania prędkość obrotowa jednego z kół staje się mniejsza, niż wynika to z prędkości jazdy (tzn. koło to zaczyna się blokować), w kole tym zmniejszane jest ciśnienie hamowania. Przebieg tej regulacji można odczuć jako pulsowanie pedału hamulca powiązane z odgłosem pracy układu ABS.

Dzięki temu kierowca wie, że występuje tendencja do blokowania kół. Aby ABS mógł optymalnie regulować siłę hamowania, należy w dalszym ciągu naciskać na pedał hamulca i nie puszczać, aż sytuacja awaryjna stanie się w pełni bezpieczna. Kierowcy nadal uważają, że z ABS trzeba obchodzić się ostrożnie.

Podczas szkoleń prezentują stanowisko, że ABS często przeszkadza w skróceniu drogi hamownia, a tak naprawdę problem tkwi w ich nieprawidłowym zachowaniu.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki