Audi A4 Limousine B9 po liftingu. Czy to Idealne auto służbowe? TEST, OPINIA

2020-09-16 5:11 Maciej Gis

Auto służbowe, które dobrze się prezentuje, zapewnia komfort podróżowania i jest dopakowane wyposażeniem? Sprawdzone rozwiązanie to Audi A4 Limousine. Ten sedan łatwo spełnia wymienione wymagania i wcale nie trzeba go kupować, żeby uwzględniać w ponoszonych comiesięcznych kosztach w firmie. Eksploatacja nie zrujnuje portfela, a eleganckie nadwozie nie będzie szare i stonowane jeśli tylko tego zechcemy.

Samochód służbowy dla pracownika wyższego stopniem albo nawet samego prezesa, nie może być przypadkowy. To właśnie z tego względu osoby odpowiedzialne za floty, mają trudny orzech do zgryzienia. Choć przebrnięcie przez „morze” rynkowych ofert nie jest łatwe, to są samochody, które od lat cieszą się na naszym rynku uznaniem, a przy okazji wyróżniają się z tłumu wyglądem i sprawdzonym komfortem użytkowania. W gronie takich pojazdów silną pozycję ma Audi. 

Audi A4 Limousine 40 TFSI S tronic 190 KM S line
Autor: Maciej Gis Audi A4 Limousine B9 po liftingu

Miękka hybryda

Audi A4 B9 w 2019 roku przeszło modernizację i cały czas występuje w nadwoziach Avant oraz Limousine. Jednym z popularniejszych wariantów silnikowych jest wersja 40 TFSI, chętnie wybierana przez odbiorcę biznesowego. Oznaczenie to dotyczy benzynowej jednostki 2-litrowej o mocy 190 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie 1450-4200 obr/min. Napęd standardowo wędruje na przednią oś poprzez automatyczną skrzynię biegów S tronic. Taka konfiguracja oferuje niezłe parametry - przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna określona została na 241 km/h. Automat gwarantuje wygodę obsługi, a benzynowy motor komfort akustyczny oraz nowoczesność. O tym ostatnim świadczy fakt, że Audi konsekwentnie elektryfikujące swoje samochody, jednostkę 40 TFSI uzbroiło w miękką hybrydę.

Zobacz koniecznie: Tak Audi A5 Sportback zmieniło się przez 10 lat. Porównanie pierwszej generacji 8T i drugiej F5

Układ Mild Hybrid odzyskujący energię z hamowania, w tym przypadku nie jest jeszcze tak zaawansowany, jak np. w najnowszej generacji Audi A3 (zobacz TUTAJ). W tym przypadku została zastosowana instalacja 12V, która nie ma aż tak wydajnej rekuperacji jak jej 48V odpowiednik. Z tego względu praca układu Start&Stop jest jeszcze wyczuwalna, a wyłączanie się jednostki napędowej w określonych stanach, nie jest tak wydajne. Mimo to zastosowana miękka hybryda wspiera na tyle odczuwalnie jednostkę spalinową, że w rezultacie notowane jest obniżone zużycie paliwa. 

Największe oszczędności można zauważyć przy płynnej jeździe, korzystając z trybu żeglowania, w którym skrzynia przełącza się w bieg jałowy lub silnik zostaje całkowicie wyłączony. 7-biegowy automat inteligentnie dobiera przełożenia sprawiając, że na jednym zbiorniku paliwa zajedzie się dalej. W mieście przy spokojniej jeździe można liczyć się z wynikami od 6,2 do 8,5 l/100 km – w zależności od stylu jazdy. W trasie będziemy obserwować zużycie rzędu 7 litrów, natomiast przy bardzo dynamiczniej podróży drogami szybkiego ruchu nie osiągniemy wartości powyżej 10 litrów na 100 km.

Audi A4 Limousine 40 TFSI S tronic 190 KM S line
Autor: Maciej Gis Audi A4 Limousine B9 po liftingu

Prestiż przez komfort

W Audi A4 znajdziemy nie tylko dobry benzynowy silnik, ale też odpowiedni komfort podróżowania oraz precyzję prowadzenia. Tłumienie nierówności jest idealnie zbalansowane. Zawieszenie zapewnia całkiem dobre wybieranie nierówności, jak też odpowiednią sztywność samochodu, co w tym przypadku nawet nieco prowokuje do szybszej jazdy. Inżynierom marki udało się po raz kolejny osiągnąć idealny kompromis pomiędzy sportowym charakterem, a komfortem limuzyny segmentu D.

Testowaliśmy: Lifting się udał, ale czy zdoła uratować ten model? Audi A5 Coupe S line 40 TFSI S tronic - TEST, OPINIA

Nie zawodzi też układ kierowniczy. Jak przystało na Audi jest on precyzyjny i zapewnia odpowiednie odczucie zachowania się samochodu na drodze. Na taki odbiór samochodu wpływają po części 19-calowe koła z niskoprofilowymi oponami, które nota bene wyglądają naprawdę dobrze w połączeniu z czerwonym kolorem nadwozia. Co więcej, zaczepnego charakteru sylwetce dodaje jeszcze linia wyposażenia S line, obejmująca m.in. inaczej wyprofilowane zderzaki. Jak widać po zdjęciach auta testowego, biznesowa limuzyna wcale nie musi być nudna.

Audi A4 Limousine 40 TFSI S tronic 190 KM S line
Autor: Maciej Gis Audi A4 Limousine B9 po liftingu

Wyposażenie premium

Samochody klasy premium nie są tylko i wyłącznie dopracowane pod względem napędowym. W tym przypadku równie istotne jest wyposażenie oraz wykończenie. Audi A4 w codziennej tułaczce między kolejnymi biznesowymi spotkaniami ma relaksować kierowcę i poprawiać jego nastrój. Choć testowy egzemplarz nie był dopakowany dodatkami po sufit, został odpowiednio doposażony w elementy wpływające na komfort jazdy, które podniosły kwotę prezentowanej limuzyny do 237 tys. zł. 

Polecamy: Zakryli wydechy, za to dodali ekrany i gadżety. Audi Q7 50 TDI quattro tiptronic S Line - TEST, OPINIA, WIDEO

Elektrycznie sterowane siedzenia sportowe sygnowane logo „S line”, podgrzewane oraz z funkcją masażu to pozycja warta dopłaty. W długich trasach przydaje się też przyzwoite nagłośnienie, wprowadzające w stan zrelaksowania po dniu pełnym sytuacji stresowych. Cyfrowa deska rozdzielcza (Virtual Cockpit) przejrzyście prezentuje rozmaite dane na temat podróży, a duży ekran w centralnym punkcie pojazdu skupia wszelkie funkcje i ustawienia pojazdu oraz świetnie dogaduje się ze smartfonadmi. Jeśli zamierza się wozić pasażerów, przewidując takie sytuacji warto zamówić trójstrefową klimatyzacją, która z pewnością okaże się przydatna. Na odciążenie kierującego wpływają również takie rozwiązania, jak światła Full LED, system utrzymania pojazdu w pasie ruchu, ostrzeganie przez pojazdami w martwej strefie, kamera cofania czy adaptacyjny tempomat.

Audi A4 Limousine 40 TFSI S tronic 190 KM S line
Autor: Maciej Gis Audi A4 Limousine B9 po liftingu

Ideały nie istnieją

Audi A4 Limousine za sprawą swoich wymiarów: 4762 mm długości, 2022 mm szerokości, 1428 mm wysokości, pomieści bez problemu cztery osoby i poradzi sobie z ich bagażem, mieszcząc w kufrze 480 litrów ładunku. Wyposażenie co prawda nie pozostawia wiele do życzenia, ale nie udało się uniknąć paru irytujących kwestii. Choć Audi projektując swoje samochody dąży do perfekcji, nie jest w stanie zadowolić każdego użytkownika i zmodernizowane A4 B9 nie spełnienia kryteriów auta idealnego.

Przeczytaj także: Audi S7 Sportback to auto z głośnikiem w wydechu i z dieslem. Czy można odnaleźć w nim sport? - TEST, OPINIA

Wśród wpadek należy wymienić obsługę systemu multimedialnego MMI. Choć jest ona prosta, to brak jakiegokolwiek manipulatora czy gładzika zlokalizowanego w tunelu środkowym jest kłopotliwy. Audi przeprowadzając lifting A4 niestety pozbyło się tego rozwiązania na rzecz wprowadzenia funkcji dotyku w ekranie centralnym. Przeszkadza też brak wskaźników poziomu paliwa i temperatury wody, które usunięto z zegarów. Takie wskazania można jedynie włączyć w formie cyfrowej, ale wtedy trzeba rezygnować z innych wyświetlanych informacji. Może jest to drobnostka, jednakże z punktu widzenia codziennej eksploatacji, dość znacząca. Przedstawiciele Audi tłumaczą, że zrobiono to w celu estetyczniejszego wkomponowania wyświetlacza w deskę... 

Audi A4 Limousine 40 TFSI S tronic 190 KM S line
Autor: Maciej Gis Audi A4 Limousine B9 po liftingu

Wyposażenie wymaga dopłat

Cena bazowego Audi A4 Limousine z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 150 KM (35 TFSI) to wydatek 132 900 zł. Za odmianę testową 40 TFSI (190 KM) trzeba zapłacić od 155 800 zł. I tutaj zaczynają dochodzić dodatki, których wartość potrafi szybko przekroczyć kwotę 100 tys. zł. W przypadku testowego egzemplarza trochę ich było, a na liście opcji pojawiło się m.in.: 

* pakiet promocyjny Exteriour (reflektory Full LED, obręcze kół 19-calowe, dodatkowo przyciemniane szyby)

* pakiet stylistyczny interieur S line (sportowe siedzenia przednie, czarna tapicerka, 3-ramienna kierownica wieelofunkcyjna z łopatkami, dodatki z matowego aluminium, listwy progowe z aluminiowymi wstawkami, pedały oraz podparcie lewej stopy ze stali nierdzewnej, czarna podsufitka)

* pakiet promocyjny Technology (MMI Navigation plus MMI touch, Audi phonee box, Audi sound system, Audi connect, Vitrual Cockpit, LET dla Audi phone box)

* pakiet systemów wspomagających w miście (Audi parking system plus, kamera cofania, Audi side assist, Audi pre sense basic, Audi pre sense rear, funkcja ostrzegająca przy wysiadaniu)

* pakiet systemów wspomagających w trasie (Adaptive cruise control z funkcją Start&Stop, Asystent jazdy w korkach, asystent efektywności, Audi pre sense front, asystent omijania, asystent skrętu w lewo, Audi active line assist, asystent świateł drogowych, system rozpoznawania znaków drogowych, Audi pre sense city)

* pakiet promocyjny Comfort (ogrzewane przednie siedzenia, Audi parking system plus, kluczyk komfortowy, 3-strefowa klimatyzacja, komfortowy podłokietnik z przodu)

* pakiet promocyjny Travel (pakiet schowków i wyposażenia bagażnika, dywaniki z przodu i tyłu, asystent podjazdu z funkcją Auto Hold, koło zapasowe dojazdowe, mocowanie fotelika ISOFIX)

Audi A4 Limousine 40 TFSI S tronic 190 KM S line
Autor: Maciej Gis Audi A4 Limousine B9 po liftingu

Liczy się rata miesięczna

Wyposażenie dodatkowe znacząco wpłynęło na cenę końcową, która w efekcie wyniosła 237 650 zł. Zapewne większość osób, które interesują się samochodami premium, taki obrót sprawy nie dziwi. Jednak, w obecnych czasach nie liczy się cena całkowita tylko rata miesięczna, zwłaszcza w przypadku firm. Audi dla założeń 5 proc. wpłaty własnej, umowie na 36 miesięcy, limicie km 30 tys. rocznie i rozszerzonej gwarancji do 3 lat, wyliczyło koszty następująco: rata miesięczna w Audi Perfect Lease (oferta dla biznesu) od 1202 zł netto, rata miesięczna w Audi Perfect Lease (oferta dla klientów prywatnych) od 1479 zł netto.

Porównaliśmy: Audi w cenie dwóch Passatów! W czym Audi A6 allroad jest lepsze niż VW Passat Alltrack? TEST, OPINIA

Audi A4 Limousine to samochód potrafiący spełnić oczekiwania i potrzeby w biznesie. Nie jest nachalne stylistycznie, jednocześnie pozwalając przebojowym osobom na ciekawą indywidualizację. Sedan oferuje dobre wyposażenie z półki premium oraz odpowiednie właściwości jezdne. Co więcej wybór opcji jest na tyle duży, że dostosowanie pojazdu pod własne preferencje umożliwia stworzenie bogatych i nieszablonowych konfiguracji. Jako auto służbowe A4 B9 sprawdzi się bez wątpienia, budując jednocześnie odpowiedni wizerunek użytkownika, a w dużej mierze przecież o to też chodzi w biznesie.

Audi A4 Limousine 40 TFSI S tronic - dane techniczne

SILNIK R4 16V
Paliwo benzyna
Pojemność 1984 cm3
Moc maksymalna 190 KM przy 4200 obr./min.
Maks mom. obrotowy 320 Nm przy 1450-4200 obr./min.
Prędkość maksymalna 241 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,3 s
Skrzynia biegów automatyczna, 7-biegowa
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 58 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km
poziom emisji CO2 137 g/km
Długość 4762 mm
Szerokość 1847 mm
Wysokość 1428 mm
Rozstaw osi 2820 mm
Masa własna 1455 kg
Ładowność 585 kg
Pojemność bagażnika 480 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył(w testowym modelu) 255/35 R19
Najnowsze