Musisz spakować rodzinę na urlop? Jak dobrze, że jest Opel Insignia Country Tourer - TEST, OPINIA

2019-07-03 7:28

Wyczekiwany wyjazd nad morze z żoną i dzieckiem. Jak zwykle pakujesz za dużo rzeczy, bo nigdy nie wiesz, jaką pogodę zastaniesz na miejscu. Niby lato i warunki od tygodnia idealne, ale z doświadczenia wiesz, że z pogodą nad polskim wybrzeżem jest, jak z humorem teściowej. Potrzebujesz dużego auta, a właściwie dużego bagażnika, który da radę pomieścić cały zabierany majdan. Ohh, jak dobrze, że akurat pod ręką jest Opel Insignia Country Tourer.

Jeśli nie jedziesz na wypoczynek do dobrego hotelu, tylko do kwater, których ceny w sezonie urlopowym nie przyprawiają aż tak bardzo o zawrót głowy, jak te w prestiżowych gwiazdkowcach, musisz liczyć się z zabraniem większej ilości rzeczy. Już sam wózek, ręczniki i kocyki zabierają sporo miejsca, a tu do spakowania jeszcze łóżeczko turystyczne, ulubione zabawki córki, masa ubrań na różną pogodę (bo nad polskim morzem przecież nigdy nie wiadomo) i wiele rozmaitych bambetli. I znowu się denerwujesz, że będzie problem z upakowaniem tego wszystkiego, psując sobie humor już na samą myśl o wyczekiwanym wyjeździe. 

Testowaliśmy: Opel Insignia GSi Sports Tourer 2.0 CDTi 210 KM AT8 4x4

Kiedy miałeś jechać kompaktowym hatchbackiem, ale na kilka dni przed podróżą okazuje się, że możesz skorzystać ze służbowego kombi klasy średniej, czujesz się, jak byś wygrał na loterii. A gdy dowiadujesz się, że to Opel Insignia z bagażnikiem o pojemności 560 litrów, nie masz już więcej pytań. Zamiana przeciętnego toczydła, w którym część rzeczy zapewne podróżowałaby ostatecznie obok ciebie na fotelu pasażera (co nie jest najlepszym pomysłem od strony bezpieczeństwa), to najlepsze co mogło ci się trafić. 

Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6
Autor: Rafał Mądry Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6 Link: Zobacz więcej w GALERII

Tak można jechać na urlop

Mama, tata, dziecko i kompaktowe auto? Takie połączenie nie wymaga wyrzeczeń, ale tylko do czasu. Wyjazd dalej i na dłużej? Nagle praktyczny i komfortowy samochód na co dzień, staje się za mały. Myśl przejechania nim kilkuset kilometrów z wnętrzem wyładowanym po dach przyprawia o dreszcze. Przy aucie typu kombi i to jeszcze pozycjonowanym w segmencie D, sprawa zmienia się diametralnie.

Porównaliśmy też: Które rodzinne kombi wybrać? Mazda 6 Sport Kombi vs. Opel Insignia Sports Tourer

Opel Insignia Country Tourer to jedno z największych aut w swojej klasie. Niemieckie kombi mierzy aż 5004 mm długości, 1871 mm szerokości oraz 1525 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2829 mm. Wymiary te przekładają się na pokaźny obszar panujący we wnętrzu oraz pojemną przestrzeń bagażową. Wspomniany kufer połyka 560 l ładunku, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń zmieści 1665 l. To oznacza, że wszystko co chcesz spakować nad morze, z pewnością z tobą pojedzie.

Zamierzasz zabrać coś niewymiarowego? Możesz być spokojny, szerokość między nadkolami wynosi 1030 mm, a długość podłogi bez składania siedzeń aż 1178 mm (po złożeniu siedzeń 2005 mm). Kufer jest ustawny, podłoga płaska, otwór załadunkowy ogromny, a elektrycznie działająca klapa podnosi codzienny komfort użytkowania. Można ją otworzyć i zamknąć ruchem stopy pod zderzakiem.

Wygodne fotele

W Insignii ilość miejsca na przednich fotelach jest rozpieszczająca. Szeroki zakres regulacji fotela i kierownicy sprawia, że odpowiednią pozycję zajmie zarówno tęgi facet, jak i drobna kobieta. Na słowa uznania szczególnie zasługują fotele AGR, certyfikowane przez lekarzy i fizjoterapeutów, zajmujących się schorzeniami kręgosłupa. Właśnie takie były zamontowane w testowanym samochodzie i imponowały komfortem w kilkusetkilometrowej trasie.

Więcej o fotelach: Jak prawidłowo ustawić fotel w samochodzie? Zobacz czy dobrze siedzisz za kierownicą

Taki atestowany fotel posiada 4-kierunkową regulację podparcia odcinka lędźwiowego, regulację wysokości całkowitej, regulację kąta nachylenia siedziska, regulację podparcia ud, odpowiednie podparcie boczne oraz wystarczający zakres ruchu wzdłużnego całego fotela a także zagłówka. Do tego elektryka ustawień z pamięcią, masaż, pompowane boczki, trójstopniowe podgrzewanie i wentylacja, a nawet automatyczne odsuwanie po zaparkowaniu i zgaszeniu silnika samochodu. Słowem, idealne miejsce, w którym nie zmęczysz się jadąc przez pół Polski nad morze.

Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6
Autor: Rafał Mądry Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6 Link: Zobacz więcej w GALERII

Obszaru pod dostatkiem

Przestrzeń dostępna dla osób siedzących z tyłu jest w Insignii wręcz zawstydzająca. Zawstydzająca inne auta segmentu D, takie jak: Mazda 6, Peugeot 508, Renault Talisman. Do tylnego przedziału wygodnie się wsiada i pod względem dostępnego obszaru na nogi, ramiona i głowy, nie można narzekać. Dodatkowo montaż dziecięcych foteli wpływających na ochronę zdrowia i życia najmłodszych, ułatwiają złącza ISOFIX. Dzięki szeroko otwieranym drzwiom drugiego rzędu procedura montażu wypada wygodnie, a wkładanie i wydobywanie z nich dzieci nie jest utrudnione.

Przeczytaj: Opel Grandland X Hybrid4 wjeżdża do salonów - CENY

Wyprowadzone na tył kanały wentylacyjne oraz gniazda zasilania podnoszą komfort podróży pasażerów. Do dyspozycji są obszerne kieszenie we wszystkich drzwiach. Z przodu swoje usługi na podręczne przedmioty oferują także dwa cupholdery w tunelu środkowym, zamykana skrytka pod panelem obsługi układu wentylacji i pojemny otwór w podłokietniku. Dodatkowo całkiem obszerny schowek w desce ukryje co trzeba przed obcymi oczami.

Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6
Autor: Rafał Mądry Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6 Link: Zobacz więcej w GALERII

Nowe multimedia

Dobra nawigacja to podstawa, a ta w Insignii nieźle sobie radzi. Kto woli polegać na własnych aplikacjach, z łatwością połączy smartfon z autem poprzez moduł Bluetooth, port USB lub interfejsy Apple CarPlay / Android Auto i wyświetli mapy na 8-calowym ekranie. Samochodowe funkcje rozrywki i łączności są w Oplu rozbudowane. Odświeżony system multimedialny ma czytelny i elegancki interfejs. Wprowadzono więcej opcji sterowania za pomocą dotyku – możemy m.in. przesuwać poszczególne obrazy na centralnym ekranie, a po wejściu w wybrane opcje na dole zawsze mamy kilka wirtualnych przycisków umożliwiających szybki powrót do multimediów, telefonu czy nawigacji.

Polecamy test: Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo 4x4: ekspres drogowy

Ciekawą nowością jest wprowadzenie indywidualnych profili. Użytkownicy samochodu mogą wgrać do pięciu indywidualnych konfiguracji, które obejmują m.in. ustawienie foteli, klimatyzacji, lusterek, ale także preferencji dotyczących nagłośnienia czy ogrzewania. Co więcej, poszczególne profile można przypisać do kluczyków – wówczas samochód wie, która osoba znajduje się w aucie i samoczynnie dostosowuje wnętrze do zadanych wcześniej preferencji. Opcjonalnie dostępny jest system nagłośnienia Bose z ośmioma głośnikami i cyfrowym procesorem dźwięku.

Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6
Autor: Rafał Mądry Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6 Link: Zobacz więcej w GALERII

Opel Insignia Country Tourer

Country Tourer nie jest typową Insignią w wersji kombi. To odmiana inspirowana wypadami za miasto. Samochód ten stara się połączyć wygodę gwarantowaną przez nadwozie kombi z możliwościami jezdnymi poza równym asfaltem. Prześwit jest wyższy o 20 mm w stosunku do wariantu Sports Tourer, a podwozie cechuje się płytami ochronnymi. Nie zabrakło też obowiązkowych w tym segmencie wydatnych plastikowych paneli ciągnących się od zderzaków przez błotniki oraz progi.

Porównaliśmy: Renault Kadjar vs. Opel Grandland X. Który lepszy?

Skoro prześwit jest podwyższony, to czy należy spodziewać się też napędu na cztery koła? Tak, ale dopiero w opcji i to wyłącznie w połączeniu z jednostkami wysokoprężnymi. Napęd na cztery koła z możliwością przerzucania momentu obrotowego na wybrane koło dostaje opcjonalnie diesel 2.0 170 KM, a diesel 2.0 BiTurbo 210 KM jest zawsze łączony z 4x4 i 8-stopniowym automatem. Zamiast tradycyjnego mechanizmu różnicowego z tyłu, Opel montuje dwa sprzęgła sterowane elektronicznie. Podobny mechanizm Ford stosuje w Focusie RS.

Jasno trzeba sobie powiedzieć, że Country Tourer absolutnie nie nadaje się w teren. Możliwości przydadzą się przy przejeżdżaniu przez płytką błotną kałużę i w zimowych warunkach, ale nie na przełajowych eskapadach. Z dojazdem do domku letniskowego w lesie auto sobie poradzi.

Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6
Autor: Rafał Mądry Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6 Link: Zobacz więcej w GALERII

Zmienna charakterystyka

Insignia Country Tourer może też być wyposażona (w 2.0 Turbo to standard) w adaptacyjne zawieszenie FlexRide, z systemem płynnej regulacji siły tłumienia amortyzatorów CDC i trzema trybami jazdy. W trybie Tour auto jest miękkie i wygodne niczym kanapa. Normal sprawia, że komputer stale odczytuje różne parametry i dostosowuje charakterystykę zawieszenia do aktualnych warunków, a Sport nieco większa czułość na ruch wykonywany prawą stopą i nie pozwala jednostce schodzić zbyt nisko na obroty.

Testowaliśmy już: Nie ma już Zafiry jaką znaliście. Czy nowy Opel Zafira Life jest lepszy od poprzednika?

Komfort podróży w tym aucie jest więcej niż zadowalający. Insignia budzi zaufanie i już od pierwszych kilometrów czuć, że dobrze amortyzuje nierówności, a przy szybszej jeździe nie zachowuje się nerwowo. Auto świetnie czuje się w miejskiej dżungli pełnej drogowych pułapek oraz na gorszych gruntowych jezdniach.

Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6
Autor: Rafał Mądry Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6 Link: Zobacz więcej w GALERII

Spełnia wymagania

Odkąd 2-litrowa benzynowa jednostka o mocy 260 KM zniknęła z oferty, gama silnikowa napędzana „bezołowiówką” prezentuje się dość skromnie. Country Tourer to duże auto ważące od 1412 do 1641 kg (w zależności od wersji), dlatego podstawowym motorem benzynowym jest 1.6 Turbo o mocy 200 KM i 280 Nm. Mocniejszej jednostki z zapłonem iskrowym już niestety nie ma, a napęd 4x4 w tym wariancie jest niedostępny.

Motor ten wyposażono w funkcję „overboost", która w kulminacyjnym momencie jest w stanie wygenerować aż 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nowy silnik posiada już filtr cząstek stałych, a napęd w Country Tourer przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem wyłącznie automatycznej skrzyni biegów. Mechanizm ten ma niestety tylko sześć przełożeń, dlatego nie błyszczy pod względem szybkości zmiany biegów oraz ekonomiki. 8-biegowy automat montowany w dieslach radzi sobie lepiej. 

Silnik 1.6 Turbo z manualną skrzynią rewelacyjnie radzi sobie z kompaktową Astrą (testowaliśmy taką Astrę - KLIKNIJ i SPRAWDŹ). W dużej Insignii tak ekscytująco już niestety nie jest. Producent informuje, że osiągnięcie pierwszych 100 km/h zajmuje 8,4 sekundy. Do tego wyniku trzeba jednak podchodzić z dystansem. Country Tourer niezależnie w jakim trybie jazdy się znajduje (Tour, Normal lub Sport), nie wyrywa przesadnie do przodu. Na drodze to raczej spokojny okręt, niż pełna werwy łódź motorowa. Jeśli nie przesadza się z gazem, to auto nie zrujnuje budżetu przeznaczonego na wyjazd i rozsądnie obejdzie się z paliwem. Według pomiarów zgodnych z WLTP średnie zużycie paliwa „na setkę” wynosi 7,9-7,7 l/100 km. W rzeczywistości do tego wyniku trzeba doliczyć około 2 litry. 

Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6
Autor: Rafał Mądry Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo 200 KM A6 Link: Zobacz więcej w GALERII

Podsumowanie i cena

Insignia nie bez powodu jest tak często wybierana zarówno przez rodziny, jak i przedstawicieli handlowych. Spędzenie w tym aucie wielu godzin i pokonywanie setek kilometrów nie tylko nie męczy, ale zwyczajnie jest przyjemne. Spakowanie dużej ilości bagaży jest łatwe i przyjemne. Dużą zaletą tego auta jest jego swoista przewidywalność. Do tego kombi się wsiada, zapina pasy, odpala silnik i rusza, bez potrzeby namyślania się, co i jak się w tym modelu obsługuje. Elementy wyposażenia, takie jak wyświetlacz HUD, matrycowe LED-owe reflektory, przyzwoity system multimedialny, funkcje łączności i sporo różnych aktywnych systemów wsparcia, umilają czas i zwiększają bezpieczeństwo za kierownicą Insingii.

W czasach trwającej mody na pojazdy typu SUV czy crossover, zaletą Insignii Country Tourer jest jej bardziej bojowy wygląd, większy spokój przy zjechaniu z asfaltu oraz poprawione właściwości jezdne na luźnych nawierzchniach. Taka idea ma sens istnienia, bo jest jeszcze masa użytkowników samochodów, którzy od SUV-ów wolą po prostu klasyczne duże kombi. 

POBIERZ - pełny CENNIK i specyfikacja Insignii Country Tourer

Ceny zaczynają się od 157 450 zł, a samochody są już na starcie w wysokim pakiecie wyposażenia. Lista tego, co bazowo jest już na pokładzie, obejmuje m.in.: kamerę wykrywającą przeszkody, układ awaryjnego hamowania w mieście, asystenta pasa ruchu z automatyczną korektą toru jazdy oraz osławiony już pakiet OnStar, czyli osobistego asystenta i możliwość zlokalizowania pojazdu po kradzieży. Konkurencja w segmencie podniesionych kombi jest niewielka i zdecydowanie droższa. Volkswagen Passat Alltrack, który przeszedł modernizację, to wydatek minimum 174 790 złotych. Skoda Superb Scout będąca całkowitą rynkowa nowością, nie ma jeszcze polskiego cennika.

Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo - dane techniczne

SILNIK R4, benzyna
Pojemność 1598 cm3
Moc maksymalna 200 KM przy 4700-5500 obr./min.
Maks mom. obrotowy 300 Nm przy 1650-4500 obr./min.
Prędkość maksymalna 227 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,4 s
Skrzynia biegów automatyczna, 6-biegowa
Napęd przedni (FWD)
Emisja spalin
(cykl mieszany WLTP)
180 - 175 g/km
Zbiornik paliwa 62 l
Katalogowe zużycie paliwa
(cykl mieszany WLTP)
7,9 - 7,7 l/100 km
Długość 5004 mm
Szerokość 1851 mm
Wysokość 1525 mm
Rozstaw osi 2829 mm
Masa własna około 1500 kg
Ładowność 614 kg
Pojemność bagażnika 560 l / 1665 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane / tarczowe
Zawieszenie przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w modelu testowym)
235/50/R18

Wszystko dla Twojego zwierzaka w niskiej cenie! Nie przegap zniżek na Telekarma kody promocyjne.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE