NOWY Fiat Panda III 1.3 MultiJet 16V - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2012-04-04 23:52

Pełna charakteru Panda III nie tylko ładne wygląda, ale też całkiem przyjemnie się prowadzi. Włosi poprawili pracę zawieszenia i układu kierowniczego. Autko bardziej komfortowo wybiera dziury i jest lepiej wyciszone od poprzedniczki. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena całego układu jezdnego nowej Pandy. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny.

Fiat Panda - UKŁAD JEZDNY

Zawieszenie nowej Pandy w stosunku do modelu drugiej generacji niewiele się zmieniło. Samochód wykorzystuje wszystkie podstawowe rozwiązania mechaniczne Pandy II. W nowej wersji tak samo postawiono na układ typu McPherson z wahaczami poprzecznymi, przymocowanymi do pomocniczej belki poprzecznej. Z tyłu pracuje tradycyjna belka skrętna z wahaczami wleczonymi, amortyzatorami i sprężynami. Producent zapewnia, że charakterystyka pracy została zmieniona by poprawić komfort i właściwości jezdne, mimo identycznego rozstawu osi wynoszącego 2,3 metra.

>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Znacznie poprawiono pracę układu kierowniczego. Wykorzystuje on teraz nowy układ wspomagania elektrycznego Dualdrive, który zapewnia dużo większą precyzję działania. Auto jest wrażliwe na ruchy kierownicą i dobrze skręca. Dodatkową opcją znaną z Fiatów jest tryb City, jeszcze bardziej podnoszący pracę wspomagania. Ten układ przede wszystkim przypada do gustu płci pięknej - po naciśnięciu odpowiedniego guzika, sterem można obracać najmniejszym paluszkiem. Przy pomocy tej funkcji najprzyjemniejsze jest manewrowanie na ciasnych parkingach. Do tego średnica zawracania między krawężnikami wynosi zaledwie 9,3 metra i jest taka sama dla wszystkich trzech oferowanych jednostek napędowych. Maluszkiem można wszędzie wcisnąć. Dla obawiających się zarysowań dostępne są dla wersji LOUNGE tylne radary ułatwiające parkowanie, za dopłatą 1 000 zł.

Zawieszenie komfortowo dostrojono - jest typowo miejskie (ani miękkie, ani twarde). Jeżdżąc równocześnie Pandą III i starszą Pandą Classic, doszliśmy do wniosku, że nowsza generacja posiada poprawione tłumienie nierówności. Resorowanie bardzo przyjemnie pracuje, hałasy pokonywanych dziur nie przenoszą się rażąco do wnętrza. Porównując obie Pandy odnieśliśmy wrażenie lepiej wyciszonej kabiny. Podróżowania autem jest wygodne, nawet na oferowanych w opcji 15-calowych felgach z oponami 185/55/ R15.

>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Poprawiono też wychylenia nadwozia na zakrętach. To zasługa większej sztywności, delikatnie szerszego nadwozia i lepszego dostrojenia zawieszenia. Maluch w momencie szybciej pokonywanych łuków drogi nie traci przyczepności kół. Próbując wyprowadzić Pandę z równowagi na śliskiej nawierzchni, systemy wspomagające jazdę od razu dają o sobie znać, i nie pozwalają na utratę przyczepności.

Fiat Panda - HAMULCE

Układ hamulcowy nie we wszystkich Pandach jest identyczny. W wersji z jednostką 1.2 Fire 8V z przodu pracują tarcze hamulcowe o średnicy 257 mm. Z pozostałymi jednostkami współpracują już wentylowane tarcze o tej samej wielkości. Na tylnej osi w każdym modelu montowane są hamulce bębnowe - ich średnica to 203 mm.

>>> NOWY Fiat Panda III - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<

Panda oferuje podstawowo układy poprawiające panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca ma w asyście seryjny: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) i EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) oraz BAS (system wspomagania nagłego hamowania). Jest też ESS (automatycznie uruchamiane światła awaryjne, ostrzegające inne pojazdy o nagłym hamowaniu.

W opcji do każdej wersji wyposażenia możemy dokupić za kwotę 2 500 zł ESC (układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania) wraz z Hill Holder - układem, który ułatwia kierowcy ruszanie pod górę. W kwestii bezpieczeństwa wkrótce w Polsce ma być dostępny współpracujący z układem hamulcowym, innowacyjny system LSCM (Low Speed Collision Mitigation), zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach. Układ ten bazujący na laserowym pomiarze, potrafi wykrywać przeszkody w pobliżu pojazdu i automatycznie uruchamia hamulce przy prędkościach nie przekraczających 30 km/h.

>>> Fiat Panda III 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i ceny <<<

Używany Fiat Panda - CENA za moto.gratka.pl

>>> Fiat Panda 2011 – CENA od 21,9 tys. zł

>>> Fiat Panda 2008 – CENA od 10,9 tys. zł

>>> Fiat Panda 2005 – CENA od 9,5 tys. zł

>>> Fiat Panda 2003 – CENA od 7 tys. zł

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza całkiem nowej Pandy w wersji LOUNGE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza miejskiego samochodziku? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Co oferuje klientowi mały Fiat w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu trzeciej generacji Pandy na SuperAuto24.pl.

WIDEO z testu - zobacz z bliska nową Pandę:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki