Peugeot 2008 w nowej odsłonie to warty uwagi crossover - TEST, PIERWSZA JAZDA

2019-12-05 7:02 Maciej Lubczyński

Nowa odsłona crossovera zbudowana jest według tego samego schematu, co poprzednik. Bazuje na mniejszym 208 i przejmuje po nim paletę silników i technologie. Ma jednak również mocniejsze jednostki w ofercie i przekonuje swoją praktycznością. Pierwsze jazdy pokazały, że należącego do segmentu B-SUV crossovera daje się szybko polubić.

Niedawno mieliśmy okazję jeździć wieloma nowościami z grupy PSA. Obok Opla Corsy (ZOBACZ TEST) i Peugeota 208 (ZOBACZ TEST), na rynku pojawi się wkrótce kolejne auto wykorzystujące platformę CMP, jednak nie będzie to do końca miejskie „wozidło”, a crossover klasy B-SUV. Choć nazwa segmentu nie wydaje się zachęcać, nowy Peugeot 2008 to bardzo przyjemny wóz, który dla niektórych klientów będzie mial więcej sensu niż 208.

Przeczytaj też: Czy nowy Peugeot 508 może być nazywany produktem klasy premium? Sprawdziliśmy to

Nowa odsłona 2008 jest oczywiście następcą modelu o tej samej nazwie, ale w obecnej sytuacji może również konkurować z Peugeotem 308. Dojrzała, przypominająca 3008 sylwetka, nowe technologie na pokładzie i przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem to cechy, które mogą przekonać potencjalnych nabywców. Od 208 różni się także obecnością mocniejszych silników, które zapewniają przyzwoite osiągi. W ofercie znajdzie się również wersja elektryczna. Ale od początku.

Peugeot 2008
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 2008 Link: Zobacz więcej w GALERII

Uniwersalność

O ile 208 jest urocze i zapewnia wystarczający komfort oraz wyciszenie, by pojechać nim czasem w trasę, to 2008 sprawdza się lepiej w roli wozu do wszystkiego. Powód jest prosty - oferuje więcej przestrzeni w kabinie. Liczby mówią same za siebie. Względem poprzedniej generacji, samochód wydłużył się aż o 14 cm, a rozstaw osi zwiększono o 6 cm. W połączeniu z wysoko poprowadzoną linia dachu wymiary sprawiają, że crossover jest niemal tak przestronny jak kompakt. Dobra wiadomość brzmi również tak, że nie siedzi się w nim, jak na stołku.

Zobacz TEST: Peugeot 508 GT 1.6 Turbo 225 KM EAT8: Francja elegancja

iCockpit w nowej odsłonie nie każdemu będzie odpowiadać (podobnie jak jego wcześniejsze iteracje), ale trzeba przyznać, że w tej klasie jest to bardzo ciekawa propozycja. Rzut oka do starannie wykończonego bagażnika pozwala stwierdzić, że także pod względem zdolności transportowych, nowe 2008 nie ma kompleksów. Oferuje bowiem 434 litry łatwej do zagospodarowania przestrzeni, a jego podłoga może zostać ustawiona na jednym z dwóch poziomów. Pojemność jest dokładnie taka sama zarówno w wersjach spalinowych, jak i elektrycznej.

Peugeot 2008
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 2008 Link: Zobacz więcej w GALERII

Mocy w sam raz

W palecie silników 2008 znajdziemy jednostki benzynowe, diesla i elektryczną. Tradycyjny, benzynowy PureTech jest dostępny w wersji 100, 130 i 155-konnej. Ta ostatnia jest dostępna tylko z automatem, który według mnie jest kulą u nogi tego wozu. Nie dogaduje się on z 3-cylindrowymi silnikami tak, jak należy i psuje wrażenia z jazdy. Lepiej sprawdza się w 130-konnym dieslu o pojemności 1.5, który poza przeciętną kulturą pracy spisuje się bez zarzutu. Zużycie paliwa - nieco większe niż w 208 co, biorąc pod uwagę rozmiary auta, nie jest niespodzianką.

Porównanie: Peugeot Rifter vs. Ford Turneo Connect Titanium

Najwięcej frajdy z jazdy zapewniła mi odmiana 130-konna, z manualną skrzynią biegów. Chętnie wkręca się na obroty i pokonywanie górskich odcinków było w niej całkiem przyjemne. Pomaga w tym mała kierownica, jest łącznikiem między przeciętnym układem kierowniczym a kierowcą. Choć elektryczne wspomaganie nie przekazuje zbyt wielu informacji i generowany przez nie opór jest sztuczny, szybkie przełożenie i niewielki „wolant” zapewniają całkiem przyjemne wrażenia z jazdy.

Peugeot 2008
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 2008 Link: Zobacz więcej w GALERII

Rozsądny kompromis

Na szybkich odcinkach do głosu dochodzi zawieszenie, które, jak przystało na crossovera, jest zestrojone w kompromisowy sposób. Realizacja tego kompromisu jest jednak lepsza niż w Renault Captur i jazda Peugeotem 2008 daje poczucie pewności i neutralności. Samochód jest stabilny w szybkich łukach i wystarczająco komfortowy na dziurach.

Porównaliśmy: Skoda Octavia RS Challenge kontra Peugeot 308 GTi. Te hot-hatche wkrótce znikną z rynku

Do wyboru kierowcy są tryby jazdy Eco, Neutral i Sport - te trzy ustawienia zmieniają siłę wspomagania układu kierowniczego, szybkość reakcji na gaz i tryb w jakim działa skrzynia biegów. Brzmienie benzynowych jednostek w trybie sportowym jest wzmacniane odgłosami z głośników, ale ciężko powiedzieć o nich „przyjemne”. Są sztuczne i szorstkie, tak jakby brzmienie motorów z rodziny PureTech nie było takie i bez tego...

Peugeot 2008
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 2008 Link: Zobacz więcej w GALERII

Dobrze znany kokpit w nowej odsłonie

iCockpit, czyli koncepcja kokpitu rozwijana konsekwentnie od czasu pierwszej generacji 208 i 2008, pojawia się w nowym modelu uzupełniona o zegary z efektem 3D. Malutka, spłaszczona kierownica, wysoko umieszczone zegary i ekran systemu multimedialnego, charakterystycznie poprowadzona linia deski rozdzielczej - to się nie zmieniło.

Pisaliśmy: Peugeot 508, 508 SW i 3008 otrzymały napęd hybrydowy. Poznaj polskie CENY bezemisyjnych francuzów - GALERIA

Teraz, informacje na ekranie zegarów są wyświetlane warstwowo, a najważniejsze wskazania są „przed” innymi. Peugeot tłumaczy, że to poprawia czas reakcji kierowcy na wskazania o mniej więcej pół sekundy. Czytelność samej grafiki jest przeciętna i odczytywanie np. obrotów silnika i zużycia paliwa wymaga chwili przyzwyczajenia.

Peugeot 2008
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 2008 Link: Zobacz więcej w GALERII

Na uwagę zasługuje system audio Focal. Peugeot „gra” na tle swoich klasowych rywali bardzo dobrze, a przedstawiciele marki zapewniają, że 10-głośników zostało nie tylko precyzyjnie rozmieszczonych, ale i zamocowanych zgodnie ze sztuką - do wzmocnień konstrukcyjnych drzwi. Wysokotonowe głośniki umieszczone w słupkach są zwrócone w stronę kierowcy, a wzmacniacz systemu ma przyzwoitą moc 515 watów.

Przeczytaj także: Właścicielom Peugeota 508 inni kierowcy mogą pozazdrościć tych bajerów - WIDEO

Wnętrze wykończono na poziomie auta kompaktowego - materiały, których użyto do wyłożenia powierzchni są identyczne jak w 208, co jest sporą zaletą. Jeśli kokpit nie zacznie trzeszczeć z czasem, to pozostanie jednym z najlepszych w swojej klasie. Gdyby tylko kierowca miał więcej miejsca na lewą nogę, byłoby doskonale.

Peugeot 2008
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 2008 Link: Zobacz więcej w GALERII

Konkurencja nie śpi

W segmencie, w którym gra Peugeot 2008, toczy się zażarta walka o klienta. W konwencjonalnej odmianie, najbliższym konkurentem wydaje się być Renault Captur, które również niedawno doczekało się nowej generacji, a poprzednik sprzedawał się doskonale. Czy teraz Peugeotowi uda się podgryźć sprzedaż rywala? Argumenty ma mocne, ale Captur oferuje 4-cylindrowe silniki o przyjemniejszej kulturze pracy i nieco bardziej stonowaną i równie dojrzałą stylistykę.

Test porównawczy: Które kombi jest bardziej premium? Volvo V60 czy Peugeot 508 SW?

W elektrycznej odmianie, Peugeot może rywalizować z DS 3 Crossback E-Tense. To auto jest pozycjonowane wyżej niż „lew”, ale części klientów może wystarczyć atrakcyjny styl i dobre wykończenie Peugeota. Elektrycznym konkurentem numer jeden będzie najprawdopodobniej Hyundai Kona Electric, czyli auto nieco większe i znacznie szybsze.

Pozostało czekać na polskie ceny Peugeota 2008. Raczej nie ma co liczyć, że bazowa cena elektrycznej odmiany wystarczy, by załapać się na państwowe dofinansowanie. Czy bez tego będzie to wystarczająco ciekawa propozycja, okaże się w przyszłym roku. Spalinowa wersja 2008 to warte uwagi auto, które może chwycić za serce już samą stylistyką. Mój typ to 130-konna odmiana z manualną skrzynią biegów. Najłatwiej docenić jej zalety i nie powinna zrujnować portfela.

Bądź na bieżąco, obserwuj nas na facebooku

Dane techniczne

Peugeot 2008 130
S&S MT6
Peugeot 2008 BlueHDI
130 EAT8
Peugeot e-2008
SILNIK R4 16V R4 16V Elektryczny synchroniczny 
z magnesami trwałymi
Paliwo benzyna diesel elektryczny
Pojemność 1199 cm3 1499 cm3 -
Moc maksymalna 130 KM przy 5000 obr./min. 130 KM przy - (dane w homologacji) 136 KM przy 3673-10000 obr./min
Maks moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr./min 250 Nm przy 1750 obr./min 260/300 przy 3673 obr./min
Prędkość maksymalna 202 km/h 199 km/h 150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 10,1 s dane w homologacji
Skrzynia biegów manualna/ 6 biegi automatyczna/ 8 biegów o stałym przełożeniu
Napęd przedni (FWD) przedni (FWD) przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 44 l 41 l 50 kWh
Katalogowe zużycie paliwa 4,5-5,6 l/100 km 3,7-4,7 l/100 km -
poziom emisji CO2 126 g/km 124 g/km 0 g/km
Długość 4300 mm 4300 mm 4300 mm
Szerokość 1770 mm 1735 mm 1735 mm
Wysokość 1550 mm 1230 mm 1230 mm
Rozstaw osi 2650 mm 2310 mm 2310 mm
Masa własna 1194 kg 1235 kg 1548
Pojemność bagażnika 434 l 434 l 434 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/
tarczowe
tarczowe wentylowane/
tarczowe
tarczowe wentylowane/
tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona kolumny McPhersona kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna belka skrętna belka skrętna
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
215/55 R18 215/55 R18 215/55 R18
Najnowsze