Które kombi jest bardziej premium? Volvo V60 czy Peugeot 508 SW? OPINIA, PORÓWNANIE

2019-10-19 12:42 Paweł Kaczor

Przejęcie Volvo przez chińskie Geely Automobile wywołało sporo kontrowersji oraz niepewności. Wiele osób obawiało się, że szwedzkie auta nie tylko stracą swój charakter, ale stracą także swoją jakość i renomę. Upływający czas pokazał, że wszelkie obawy były bezpodstawne. Dzięki pieniądzom z dalekiego wschodu Volvo nie tylko stanęło na nogi, ale umocniło swoją pozycję w klasie premium. Dobrym przykładem potwierdzającym tę tezę jest zupełnie nowe Volvo V60. Jak przy tym modelu wypada Peugeot 508 SW, aspirujący do grona produktów premium? Czy jest w stanie czymś zaskoczyć kombi z północy?

Najnowsze odsłony prezentowanych samochodów są drugimi generacjami danych modeli. V60 zadebiutowało w 2010 roku i od nowa budowało solidną markę szwedzkich aut z nadwoziem kombi. V60 drugiej generacji pojawiło się w 2018 roku. Auto czerpie garściami z doświadczenia oraz stylistyki swoich większych braci przekonując do siebie już od pierwszej chwili.

Zobacz też: Volvo S60 T8 Polestar Engineered debiutuje w Polsce! To sportowa hybryda - CENA, GALERIA

Peugeot 508 drugiej generacji także jest zupełnie nowym produktem. Podobnie jak Volvo, francuskie auto debiutowało w 2018 roku. Jednak nie kontynuuje drogi swojego poprzednika. Pierwsze wcielenie francuskiego kombi szukało swojej tożsamości. Z jednej strony, auto nie było tak sztampowe jak Passat i spółka, jednak nie było także tak dopracowane, jak wielu konkurentów. 508 SW drugiej generacji ma być zupełnie nowym rozdziałem w historii marki. Rozdziałem pisanym złotymi zgłoskami.

Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design AT8 vs. Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDI 177 KM AT8
Autor: Paweł Kaczor Volvo V60 vs. Peugeot 508 SW Link: Zobacz więcej w GALERII

Praktyczne i efektowne

Jeszcze do niedawna auta z nadwoziem kombi kupowało się z rozsądku. Liczyła się przede wszystkim ich praktyczność, a stylistyka nadwozia schodziła na bardzo daleki plan. Jakiś czas temu sytuacja uległa zmianie. Co prawda praktyczność wynikająca z rodzaju nadwozia w dalszym ciągu pozostała, ale podejście do stylistyki zmieniło się totalnie. Przykłady? Proszę bardzo. Wystarczy popatrzeć na zdjęcia.

Sprawdź: Hybrydy plug-in, miękkie hybrydy, a za chwilę pierwszy elektryczny SUV. Volvo gotowe na nowe limity emisji CO2

Polakierowane na biały perłowy kolor, ubrane w 19-calowe felgi oraz pakiet R-Design Volvo V60 prezentuje się bardzo efektownie. Przednie światła z motywem przewróconej litery T oraz tylne pionowe lampy to znak rozpoznawczy aut szwedzkiej marki. V60 może się podobać. Ba, V60 śmiało można nazwać jednym z atrakcyjniej stylizowanych samochodów w swoim segmencie. Kanciaste kształty nie tylko szybko wpadają w oko, ale od razu zdradzają z autem jakiej marki mamy do czynienia.

Tego samego nie można powiedzieć o Peugeocie 508. I bynajmniej nie wynika to z nijakiej stylistyki francuskiego kombi. Jest wręcz przeciwnie! 508 SW jest świetnie narysowanym samochodem. Przysadzista i smukła sylwetka prezentuje się bardzo dynamicznie. Tylne mocno wyeksponowane nadkola optycznie poszerzają tył samochodu. Tył, który zdobiony jest efektownymi lampami LED. LED-owe światła grają także pierwsze skrzypce jeśli chodzi o przednią część samochodu. Duże ”świetlne kły” sprawiają, że auto chce rządzić na drodze. Efekt wizualny jest fenomenalny.  Równie fenomenalnie prezentują się drzwi bez ramek okiennych. Zagrywka spotykana w sportowych coupe trafiła teraz pod strzechy i dostępna jest w praktycznym i rodzinnym kombi. Chapeau bas!

Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design AT8 vs. Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDI 177 KM AT8
Autor: Paweł Kaczor Volvo V60 vs. Peugeot 508 SW Link: Zobacz więcej w GALERII

Duży może więcej?

Peugeot 508 SW jest autem większym od Volvo. Co prawda różnice nie są olbrzymie, ale zauważalne. Francuski samochód mierzy 4778 mm długości oraz 1859 mm szerokości i ma rozstaw osi równy 2793 mm. V60 może pochwalić się długością równą 4761 mm, szerokością wynoszącą 1850 mm oraz 2872-milimetrowym rozstawem osi. 508 SW jest jednak samochodem niższym od szwedzkiego modelu (1420 mm vs. 1427 mm). Dzięki temu wygląda bardziej dynamicznie.

Zobacz: TEST, OPINIA - Peugeot 508 GT 1.6 Turbo 225 KM EAT8: Francja elegancja

Nieco większe rozmiary zewnętrzne francuskiego samochodu mają przełożenie na bagażnik. Chociaż przewagę widać dopiero po maksymalnym wykorzystaniu kufra przy złożonych oparciach tylnej kanapy. W standardowym ustawieniu bagażnik Peugeota od bagażnika Volvo dzieli raptem... 1 litr. Tak, 1 litr różnicy. Kombi z Francji pomieści 530 litrów bagażu, a to ze Szwecji 529 litrów. Jak już wspomniałem różnicę widać dopiero w momencie złożenia oparć drugiego rzędu. W takiej konfiguracji 508 połknie 1780 litrów bagażu, a Volvo zaledwie 1441 litrów. Jednak na tym aspekcie przewaga Peugeota w kategorii przestronności się kończy.

Efektowne i smukłe nadwozie odbija się czkawką na ilości miejsca w kabinie. Wnętrze 508 jest ciasne jak na swój segment. Szczególnie w okolicach głowy odczuwalny jest wyraźny brak większej przestrzeni. Uwaga ta dotyczy zarówno miejsca na przednich fotelach jak i na tylnej kanapie. Poza tym rozbudowane kokpit i tunel środkowy w 508 mocno otulają kierowcę i pasażera siedzącego obok.

Ilość miejsca nad głowami osób siedzących w V60 jest zdecydowanie większa. Co prawda kombi Volvo także nie jest super przestronnym wozem, ale w tej dziedzinie dość mocno wyprzedza francuskie auto.

Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design AT8 vs. Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDI 177 KM AT8
Autor: Paweł Kaczor Volvo V60 vs. Peugeot 508 SW Link: Zobacz więcej w GALERII

Bardzo dobrze i... bardzo dobrze

Wyraźnej różnicy na korzyść szwedzkiego wozu nie widać natomiast jeśli na tapetę weźmiemy jakość wykonania kabiny. I już samo to zdanie pokazuje jak świetną pracę wykonali ludzie odpowiedzialni za projekt i wykończenie nowego 508.

Przeczytaj także: To najbardziej sportowe Volvo? Nowe Volvo S60 T5 R-Design - TEST, OPINIA

W kabinie samochodu z Francji w bogatej wersji wyposażenia GT aż roi się od skóry i prawdziwego drewna. Plastik, jeśli już gdzieś się pojawia nie budzi skojarzeń z oszczędnościami. Wnętrze kombi Peugeota jest premium. Tak, nie boje się użyć tego stwierdzenia. Dodatkowo pozytywne odczucia buduje nieszablonowy rysunek deski rozdzielczej, mała i bardzo poręczna kierownica oraz wirtualne zegary tworzące tak zwany i-COCKPIT.

Wnętrze Volvo? Także bardzo dobrze wykończone z wysokiej klasy materiałów i bardzo solidnie poskładane. Styl? Mniej efektowny i nieszablonowy niż w Peugeocie, ale bardzo schludny i typowy dla innych współczesnych modeli ze Skandynawii. Wnętrze Volvo ma bardziej chłodną i minimalistyczną prezencję. Kabina 508 to przejaw eleganckiego futuryzmu. Które z podejść jest lepsze? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDI 177 KM AT8
Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 SW Link: Zobacz więcej w GALERII

Do poprawy

Nieco mniej przychylnych słów należy użyć w kierunku systemów info-rozrywki obu rywali. Volvo już od jakiegoś czasu hołduje ekranowi dotykowemu o pionowej orientacji oraz niemalże całkowitemu brakowi fizycznych przycisków. Pomysł nowatorski i modny, ale wykonanie...

Sprawdź: Elektryczny Peugeot e-208 debiutuje na polskim rynku. CENNIK bezemisyjnego mieszczucha

Obsługa ”tabletu” w szwedzkim aucie wymaga przyzwyczajenia. Niektóre opcje są głęboko poukrywane, a przebrnięcie przez wielopoziomowe menu wymaga nauki. W dalszym ciągu uważam, że przerzucenie panelu klimatyzacji na ekran dotykowy nie jest lepszym rozwiązaniem od fizycznych pokręteł. Jednego jednak systemowi multimedialnemu V60 zarzucić nie można – szybkość działania jest świetna i nie powoduje irytacji związanej z długim wczytywaniem konkretnej opcji.

Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design AT8
Autor: Paweł Kaczor Volvo V60 Link: Zobacz więcej w GALERII

Multimedia Peugeota działają bardziej topornie. Ekran potrafi reagować na dotyk z wyraźnym opóźnieniem. Chociaż zastosowanie bardzo efektownych, przypominających klawisze pianina przycisków funkcyjnych poprawia intuicyjność obsługi. Pomimo mniejszej wirtualizacji konsoli środkowej w 508 panel klimatyzacji także został przeniesiony na ekran. I podobnie jak w Volvo nie jest to idealne rozwiązanie.

Nie przegap: Sala koncertowa na kołach. Audio Bowers & Wilkins to must-have w Volvo

Zgoła inaczej prezentują się wirtualne zegary u obu konkurentów. Volvo także w tym elemencie hołduje minimalizmowi. Dzięki temu czytelność zegarów jest wzorowa, ale ich efektowność nieco mniejsza niż w przypadku wirtualnego kokpitu Peugeota. Chociaż oczywiście trudno uznać to za wadę.

Cyfrowe wskaźniki w 508 są mocno odjechane. Mają kilka motywów pracy, efektowe animacje i nawet w najbardziej oczywistym ustawieniu (wyświetlanie tradycyjnego obrotomierza i prędkościomierza) oczywiste do końca nie są. Dlaczego? Otóż obrotomierz ma skalę zaczynającą się od prawej i rosnąca w lewą stronę. Tak samo jak kultowy Aston Martin DB9!

Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDI 177 KM AT8
Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 SW Link: Zobacz więcej w GALERII

Dwa kroki dalej

Oddzielną kwestią jest wyposażenie. Samochody klasy premium zawsze miały kilka asów w rękawie odróżniających ich od aut dla typowego plebsu. Volvo wrzuca do V60 wszystko to, co ma najlepsze. Od miliona systemów bezpieczeństwa (autonomiczny hamulec bezpieczeństwa, asystent pasa ruchu i wiele, wiele innych), poprzez podgrzewane i wentylowane przednie ”stołki” i wyświetlacz HUD aż po nieziemsko grający system audio Bowers & Wilkins. Jednak w kategorii wyposażenia i gadżetów to 508 idzie nie tylko o krok, ale o dwa kroki dalej.

Pisaliśmy: Volvo XC40 Recharge to pierwsze w pełni elektryczne Volvo. Co wiemy o małym SUV-ie na prąd?

Kamera termowizyjna zaznaczająca sylwetki osób na wyświetlaczy między zegarami podczas jazdy nocnej? Jest! Masaż przednich foteli? Obecny. Wbudowany system dopasowujący ustawienia auta do nastroju kierowcy? Jest. Nastrojowe podświetlenie wnętrza? Także dostępne. Wszystkich tych opcji nie dostaniemy do Volvo V60 nawet za dopłatą.

Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design AT8
Autor: Paweł Kaczor Volvo V60 Link: Zobacz więcej w GALERII

Mocniej, szybciej!

Biorąc pod lupę ofertę jednostek napędowych dostępnych do obu modeli śmiało można powiedzieć, że jest w czym wybierać. Zarówno Peugeot, jak i Volvo oferują szeroką gamę silników. Jeśli jednak za priorytet uznamy moc i osiągi zdecydowanie więcej do powiedzenia będzie miało V60.

Podstawowy silnik 508 SW ma 130 KM, pojemność 1.5 litra i jest napędzany ropą. Wyżej w hierarchii stoi 2-litrowe BlueHDI o mocy 163 lub 177 KM. Honoru wersji benzynowych strzeże 1.6-litrowy PureTech o mocy 180 lub 225 KM. Standardem w każdej oprócz podstawowej 130-konnej wersji jest 8-biegowy automat EAT. Napęd AWD? Brak. Wersja hybrydowa? Niedawno zadebiutowała w polskiej ofercie.

Pisaliśmy: Peugeot 508, 508 SW i 3008 otrzymały napęd hybrydowy. Poznaj polskie CENY bezemisyjnych francuzów - GALERIA

Volvo V60 odmianę hybrydową posiada już od jakiegoś czasu. Wersja T8 posiada spalinowy silnik benzynowy oraz silnik elektryczny. Łączna moc układu to 390 KM rzucane na cztery koła. Brzmi bardzo poważnie i rasowo. Na drugim końcu skali stoi 150-konny diesel o pojemności 2 litrów. W obwodzie pozostaje 190-konny ropniak oraz 2-litrowa benzyna o mocy 190, 250 lub 310 KM. Dodatkowo każdą odmianę można jeszcze wzmocnić korzystając z fabrycznego pakietu Polestar. W przeciwieństwie do Peugeota w V60 dostępny jest także opcjonalny napęd AWD. Skrzynie biegów? W podstawowych dieslach standardowo oferowany jest manual, a w mocniejszych odmianach 8-biegowy automat. W tej kategorii Volvo daje większe pole manewru. Dużo większe.

Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDI 177 KM AT8
Autor: Paweł Kaczor Peugeot 508 SW Link: Zobacz więcej w GALERII

Zacieranie różnic

Egzemplarze widoczne na zdjęciach posiadały zupełnie skrajne układy napędowe. W związku z tym ich bezpośrednie porównanie nie ma większego sensu. Nie oznacza to jednak, że ogólne odczucia z jazdy potrafią pokazać jak niewiele różni jedno auto od drugiego.

Topowy 508 SW GT z niespełna 180-konnym silnikiem pod maską nie jest sportowcem. 100 km/h pojawia się na liczniku po 8,4 sekundy, a automatyczna skrzynia biegów z pewnością nie jest mechanicznym odpowiednikiem Usaina Bolta. Pomimo tego, kombi Peugeota prowadzi się bardzo poprawnie. Chociaż wyraźnie w nim czuć naturę długodystansowca. 

Przeczytaj także: Dwa sedany aspirujące do klasy premium. Który robi to lepiej? Alfa Romeo Giulia vs. Peugeot 508 - OPINIA

Zawieszenie? Przyjemne, ciche i sprężyste. Nie sportowe i nie sztucznie i na siłę utwardzone. Mała kierownica jest bardzo poręczna i świetnie leży w dłoniach. Kusi do bardziej dynamicznych zmian kierunków jazdy. Aż szkoda, że pod przednią maską nie ma co najmniej 300 KM.

Tego problemu nie ma testowane Volvo V60. Hybrydowa odmiana generuje aż 390 KM. Dzięki takiej mocy oraz napędowi AWD szwedzkie kombi katapultuje się do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy. Iście sportowy wynik. Jednak V60 nie przejawia duszy sportowca. Kalibracja zawieszenia jest zbliżona do nastaw w Peugeocie. Jest sprężyście i przyjemnie. Zdecydowanie nie za twardo. Więcej szczegółów o układzie napędowym Volvo napisaliśmy tutaj - KLIKNIJ i SPRAWDŹ.

Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design AT8
Autor: Paweł Kaczor Volvo V60 Link: Zobacz więcej w GALERII

Cena i podsumowanie

W klasie premium ceny także są premium. Promocje? Nie ten adres. Chociaż z drugiej strony na tle Audi, Mercedesa czy BMW, Volvo dość racjonalnie wyceniło swoje auto.

V60 otwiera cennik kwotą 150 500 zł za wersję D3, ze 150-konnym dieslem, manualem oraz podstawowym wariantem wyposażenia. Startowo 508 SW jest wyraźnie tańszy. Francuskim kombi wyjedziemy z salonu już za 129 400 zł. Co dostaniemy w zamian? Równie podstawowo wyposażone auto, ze 130-konnym dieslem oraz podobnie jak w Volvo 6-biegową przekładnią manualną.

Zobacz także: Napęd na przód czy na tył? Szukamy sportu w BMW 330i i Volvo S60 T5 - TEST

Topowy i zarazem testowany wariant GT z ropniakiem o mocy 177 KM został wyceniony na 187 900 zł. Porównywalne Volvo ze 190-konnym dieslem oraz standardem wyposażenia R-Design to koszt 203 550 zł. Szwedzkie auto jest droższą propozycją w zestawieniu nie oferując jednocześnie więcej seryjnego wyposażenia dostępnego w standardzie konkretnych wersji.

Wiele osób widząc zestawienie opisywanych aut pukało się w czoło. Porównanie Volvo z Peugeotem? To ujma dla szwedzkiej marki. Jednak po kilkunastu dniach spędzonych z tymi autami wiem, że takie teorie wygłaszają ludzie, którzy nigdy nie jeździli nowym 508.

Sprawdziliśmy: Czy nowy Peugeot 508 może być nazywany produktem klasy premium?

Ok, zupełnie nowe Volvo V60 jest niesłychanie dopracowanym autem. Ma bogatszą ofertę silnikową niż 508, bardziej przestronne wnętrze i lepszy system audio. Jednak na tych cechach przewaga szwedzkiego kombi się kończy. Zupełnie nowy Peugeot 508 SW zachwyca jakością wykonania wnętrza, świeżym designem i bardzo bogatym i nietuzinkowym wyposażeniem. Właściwości jezdne też są więcej niż poprawne. Podobnie jak cena, która jest niższa niż u konkurenta ze Szwecji.

Być może w ogólnym rozrachunku to Volvo jest minimalnie lepszym samochodem. Jednak sam fakt bardzo wyrównanej walki jest dla 508 mocno nobilitujący. Francuzi wykonali kawał naprawdę dobrej roboty. 508 SW jest bardzo fajnym samochodem. Fajnym czyli nie tylko praktycznym i dopracowanym, ale także posiadającym własny styl i charakter. Czy to udany atak na klasę premium? Obiektywnie rzecz ujmując tak. Jednak dla wielu klientów znaczki BMW, Audi, Mercedesa lub Volvo widoczne na przednich grillach będą o wiele bardziej nobliwe, niż sylwetka zadziornego lwa.

Dane techniczne

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Volvo V60 T8
SILNIK R4 16V R4 16V + silnik elektryczny
Paliwo olej napędowy benzyna + energia elektryczna
Pojemność 1997 cm3 1969 cm3
Moc maksymalna 177 KM przy 3750 obr./min. 303 KM przy 6000-70000 obr./min.
+87 KM silnik elektryczny
Łączna moc 390 KM
Maks moment obrotowy 400 Nm przy 2000 obr./min. 670 Nm przy 2200-4800 obr./min.
Prędkość maksymalna 231 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 4,9 s
Skrzynia biegów automatyczna/ 8 biegów automatyczna/ 8 biegów
Napęd przedni (FWD) 4x4 (AWD)
Zbiornik paliwa 55 l 60 l
Katalogowe średnie
zużycie paliwa
5,6 l 1,7-2,4 l
poziom emisji CO2 147 g/km 38-55 g/km
Długość 4778 mm 4761 mm
Szerokość 1859 mm 1850 mm
Wysokość 1420 mm 1427 mm
Rozstaw osi 2793 mm 2872 mm
Masa własna 1615 kg 2066 kg
Pojemność bagażnika
(po złożeniu siedzeń)
530-1780 l 529-1441 l
Hamulce przód/ tył tarczowe/
tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane/
tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód kolumny McPhersona kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
235/40 R19 235/40 R19