Hybryda do miasta

Pomieści rodzinę, a pali tyle co skuter. Toyota Yaris Cross Hybrid AWD-i - TEST

2022-08-10 10:16

Zgrabna i modna sylwetka, przestronna kabina, systemy ułatwiające przetrwanie w miejskiej dżungli, a do tego napęd na cztery koła i niewiarygodne mały apetyt na paliwo. Spójrzmy prawdzie w oczy - Toyota Yaris Cross Hybrid AWD-i to auto skazane na sukces. I choć japoński crossover ma wiele mocnych stron, ma także jeden poważny problem.

Spis treści

  1. TEST - Toyota Yaris Cross Hybrid AWD-i
  2. Toyota Yaris Cross kusi wyglądem i wymiarami
  3. Pojemna i pełna gadżetów
  4. Do miasta i na bezdroża
  5. Toyota Yaris Cross pali tyle co skuter
  6. Poprzeczkę stawia wysoko
  7. Dane techniczne - Toyota Yaris Cross AWD-i

TEST - Toyota Yaris Cross Hybrid AWD-i

Toyota Yaris Cross to samochód, na który świat czekał zdecydowanie za długo. I choć Japończycy odwlekali swój debiut w segmencie B-SUV, odnieśli spektakularny sukces, bowiem Toyota Yaris Cross stała się bestsellerem, zanim trafiła na drogi. Gdy dilerzy zaczęli przyjmować zamówienia, w niespełna 3 miesiące Polacy mając do dyspozycji jedynie zdjęcia nowego crossovera, zamówili w ciemno prawie 1500 egzemplarzy, z czego ponad 70 proc. stanowiły hybrydy. Skąd wziął się ten zachwyt? Po spędzeniu tygodnia z tym mieszczuchem, znam już odpowiedź.

SPRAWDŹ - Toyota RAV4 Hybrid Adventure. Czy rzeczywiście jest czymś więcej?

Toyota Yaris Cross to kozica wśród crossoverów - TEST

Toyota Yaris Cross kusi wyglądem i wymiarami

Przy zakupie nowego auta wiele osób sugeruje się wyglądem i nie uważam, żeby było w tym coś złego. To przede wszystkim klientom ma się podobać nasze przyszłe auto. Toyota Yaris Cross jest zgrabna, muskularna i co najważniejsze jest crossoverem - dziś tyle wystarczy, by wzbudzić spore zainteresowanie. Do tego dochodzą plastikowe osłony kontrastujące z kolorem nadwozia, dwukolorowe malowanie, spore felgi, duże reflektory i przebiegająca przez cały tył czerwona listwa. Przez te wszystkie zabiegi stylistyczne samochód wygląda na dużo większy i to mu bardzo służy.

Zbudowana na tej samej platformie (TNGA-B), co mniejszy Yaris, miejski Cross mierzy 4180 mm długości, 1765 mm szerokości i 1560 mm wysokości. Rozstaw osi jest taki sam jak w nowym Yarisie (2560 mm), lecz nadwozie zostało poszerzone o 20 mm i wydłużone o 240 mm. Przedni zwis jest dłuższy o 60 mm, zaś tylny o 180 mm w porównaniu z hatchbackiem. Prześwit zwiększono o 30 mm, a wysokość auta wzrosła o 90 mm. Bagażnik mierzy 320 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy (60/40) rośnie do 1038 litrów.

Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT

Pojemna i pełna gadżetów

Jak na auto miejskie przystało, Toyota Yaris Cross występuje w 18 różnych konfiguracjach kolorów, wobec czego każdy znajdzie coś dla siebie. Niestety, przy konfiguracji wnętrza nie mamy już tylu możliwości. Do wyboru są materiałowe tapicerki (czarna lub brązowa) ze skórzanymi elementami, a czarna podsufitka występuje tylko w topowych wydaniach. Toyota przyzwyczaiła nas do wysokiego poziomu wykonania i tu nie jest inaczej. Całość jest solidnie spasowana, jednak większość materiałów użytych w kabinie to twardy plastik. Można też narzekać, że nie dzieje się tu tak wiele, jak we francuskich modelach, jednak Japońscy projektanci musieli zwolnić z wydatkami na rzecz innych, istotniejszych rzeczy. 

We wnętrzu, jak na auto segmentu B, jest całkiem sporo przestrzeni. Zajęcie miejsca w drugim rzędzie za osobą mierzącą 185 cm wzrostu nie stanowi problemu, choć o luksusie powiedzieć nie można. Miejsca nie brakuje również na głowę czy łokcie, choć na dłuższych dystansach można się zmęczyć, bowiem w tylnej części kabiny nie ma nawiewów, gniazd do ładowania urządzeń ani podłokietnika. Z przodu jest znacznie lepiej. Tam, do dyspozycji kierowcy i pasażera są m.in.: podgrzewane fotele i kierownica, 2-strefowa klimatyzacja, bezprzewodowy Apple CarPlay, indukcyjna ładowarka i przede wszystkim nowy system multimedialny, który na polecenia reaguje błyskawicznie. Dodatkowo na pokładzie już nawet najtańsze wersje są wyposażone w adaptacyjny tempomat i najnowsze systemy bezpieczeństwa T-Mate, ułatwiające przetrwanie w miejskiej dżungli.

Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT

Do miasta i na bezdroża

Toyota Yaris Cross jest dostępna z jednostkami wolnossącymi (1.5 Dynamic Force) oraz hybrydowym układem 1.5 Hybrid Dynamic Force. Jego podstawą jest benzynowy silnik o pojemności 1,5 litra, który przy wsparciu silnika elektrycznego generuje moc 116 KM i 141 Nm. W zależności od wybranej wersji, moment obrotowy jest przenoszony na przednie koła lub obydwie osie (AWD-i). Tu warto podkreślić, że Toyota Yaris Cross to aktualnie jedyny zawodnik w swojej klasie, który występuje z takim napędem. Japończycy sprytnie to rozwiązali, bowiem napęd na cztery koła jest realizowany za pomocą małego, elektrycznego motorka (5,2 KM i 100 Nm,) na tylnej osi, który wkracza do akcji, gdy wymaga tego sytuacja. W zależności od stanu nawierzchni, rozłożenie napędu na koła to stosunek od 100:0 do 40:60 (przód/tył). Charakterystykę układu napędowego można zmienić manualnie po aktywowaniu trybów jazdy Trail i Snow. Możliwości terenowe tego malucha sprawdziliśmy w wymagających górskich warunkach podczas pierwszych jazd.

Silnik Moc Skrzynia 0-100 km/h Prędkość maks. Śr. zużycie paliwa
1.5 Dynamic Force 125 KM i 153 Nm 6 M/T 10,9 s 180 km/h 5,9 l
1.5 Dynamic Force 125 KM i 153 Nm Multidrive S 11,7 s 180 km/h 5,9–6,0
1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM i 143 Nm e-CVT 11,2 s 170 km/h 4,4–5,0
1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM i 143 Nm e-CVT 11,8 s 170 km/h 4,7–5,1
Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT

Toyota Yaris Cross pali tyle co skuter

W parze z dzielnym napędem AWD-i i bezstopniową przekładnią e-CVT, Toyota Yaris Cross potrafi palić tyle co skuter. Z danych katalogowych możemy wyczytać, że średnie zużycie paliwa w cyklu WLTP waha się od 4,7 do 5,1 l/100 km. Są to wartości banalnie łatwe do osiągnięcia, jednak kręcąc się wokół przysłowiowego "komina", można nawet zejść poniżej 4 litrów na "setkę". Oczywiście takiego wyniku nie utrzymamy na długo, bowiem po chwili wkroczy silnik spalinowy, by podładować akumulatory. Mimo wszystko 40-litrowy bak paliwa wystarcza spokojnie na przejechanie ok. 500 kilometrów. Pokonywanie kolejnych kilometrów, zwłaszcza w mieście, to za kierownicą Yarisa Cross czysta przyjemność. Wielu klientów na pewno doceni fakt, że wsiadanie i wysiadanie jest bardzo wygodne, a pozycja za kierownicą na tyle wysoka, że widać koniec maski. Manewrowanie po ciasnych uliczkach to bułka z masłem, a wyższe krawężniki nie stanowią problemu. Poza kamerą cofania auto jest wyposażone w systemu monitorujące ruch poprzeczy, co znacząco ułatwia wyjeżdżanie z miejsc parkingowych. Jedyne, na co przyszło mi narzekać, to praca zawieszenia przy spotkaniu z głębszymi nierównościami i hałas w kabinie przy wyższych prędkościach. Krótkie wycieczki zniesiemy bez problemu, jednak w trasie na drugi koniec Polski trzeba się wspomagać ulubionymi utworami.

Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT

Poprzeczkę stawia wysoko

Gdy Toyota Yaris Cross pojawiła się na rynku, postawiła konkurencji poprzeczkę bardzo wysoko. Nie ma w tym segmencie drugiego auta, które jest bogato wyposażone już w standardzie, zdolne zjechać z utwardzonego szlaku i palić przy tym średnio 4 litry na "setkę". Niestety, jak to w życiu bywa, żeby mieć to wszystko, trzeba słono zapłacić. Auto w podstawowej wersji Active wycenionej od 90 900 zł ma silnik benzynowy 1.5 o mocy 125 KM i 6-biegową skrzynią manualną. Odmiana z produkowanym w Polsce napędem hybrydowym (w fabrykach TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach) startuje od ceny 102 900 zł. Na hybrydę z napędem czterech kół AWD-i trzeba przygotować minimum 115 200 zł. Poprzeczka jest więc wysoka również dla klientów, ale jak widać po statystykach, większość jest gotowa wydać ponad 100 tys. za oszczędną hybrydę. Zainteresowanie Yarisem Cross jest ogromne, co widać na ulicach i słychać w salonach. Na nowy egzemplarz z konfiguratora trzeba czekać prawie rok.

Dane techniczne - Toyota Yaris Cross AWD-i

SILNIK R3 12V + motor elektryczny
Paliwo benzyna
Pojemność 1490 cm3
Moc

68 kW/ 92 KM przy 5500 obr./min.

silnik elektryczny 67 kW/ 91 KM przy 5500 obr./min.

łącznie 85 kW/ 116 KM

Maksymalny moment obrotowy

120 Nm przy 3600-4800 obr./min.

silnik elektryczny 145 Nm przy 4800-5200 obr./min.

Prędkość maksymalna 170 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,8 s
Skrzynia biegów bezstopniowa e-CVT
Napęd na cztery koła (AWD-i)
Zbiornik paliwa 40 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 4,7–5,1
Poziom średniej emisji CO2 106–115 g/km
Długość 4180 mm
Szerokość 1765 mm
Wysokość 1595 mm
Rozstaw osi 2560 mm
Masa własna 1165 kg

Pojemność bagażnika/

po złożeniu siedzeń

320 l/

1038 l

Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki