Ponad 5 metrów długości wystarczyło, by pomieścić dwa światy. BMW M850i xDrive Gran Coupe łączy sport z komfortem - TEST, OPINIA, WIDEO

2020-03-13 8:37

Ma ponad 5 metrów długości, napęd na 4 koła i wystarczająco dużo mocy, by zamiatać tyłem. Mimo maski długości pasa startowego, proporcje są w sam raz. Osiągi wtórują wyglądowi, a wyposażenie prezentuje się adekwatnie do ceny i klasy samochodu. Czy jest więc coś, co BMW serii 8 Gran Coupe robi nie tak? Wad szukałem przez kilka dni. Oto co znalazłem.

Jeśli z wyglądem BMW serii 8 Coupe jest Waszym zdaniem coś nie tak, rzućcie okiem na serię 8 Gran Coupe. Formalny następca BMW serii 8 z lat 90. doczekał się czterodrzwiowej wersji, przez co oczywiste stało się, że jest również sukcesorem serii 6. Zniknęła ona z gamy modelowej po wprowadzeniu "THE 8" i choć w portfolio bawarskiej marki "ósemka" zastępuje teraz "szóstkę", to nowy model jest droższy, większy, mocniejszy i bardziej prestiżowy.

Sprawdź: Audi S7 Sportback to auto z głośnikiem w wydechu i z dieslem. Czy można odnaleźć w nim sport? - TEST, OPINIA

Seria 8 jest konkurencją przede wszystkim dla Porsche Panamery. W podobnej klasie gra również Audi A7, choć przy BMW wydaje się być znacznie mniejszym autem. Ósemka ma maskę o powierzchni niewielkiej łazienki i poważne 2137 mm szerokości z lusterkami. Robi wrażenie już gdy stoi na parkingu i bardzo skutecznie wypełnia przestrzeń między narysowanymi na podłożu liniami.

BMW M850i xDrive Gran Coupe

i

Autor: Maciej Lubczyński BMW M850i xDrive Gran Coupe Link: Zobacz więcej w GALERII

Silnik ze sportem w genach

Pod maską M850i mamy znany z innych modeli silnik 4.4. Widlasta, ośmiocylindrowa jednostka imponuje właściwościami w zakresie kultury pracy, dynamiki i brzmienia. Aż trudno uwierzyć, że to nie jest jeszcze topowy wariant. W testowanej wersji mamy 530 KM, a na tych, którzy nie biorą jeńców czeka jeszcze M8 o mocy 635 KM.

Sprawdź też: To najmocniejsze seryjne BMW. Jak się z nim żyje? BMW M5 Competition - TEST, OPINIA, WIDEO

Elastyczny do granic możliwości, dyskretny w trybie komfortowym i nieokrzesany, bulgoczący "w sporcie". Temu silnikowi jest blisko do ideału, gdyby nie to, że niezależnie od wybranego trybu jazdy cechuje go szalony apetyt na paliwo. To największa wada, jaką odnalazłem w "ósemce". Oczywiście nie chodzi o to, że na stacji trzeba zostawić dużo pieniędzy - o to posiadacze M850i raczej nie będą się martwić, bo tak skonfigurowany samochód kosztuje 750 tys. złotych (bazowa odmiana z mniejszym silnikiem to już "tylko" 440 500 zł). Problemem może być ograniczony zasięg, przez co konieczne będą częste wizyty przy dystrybutorze. BMW ma bowiem zaledwie 68-litrowy zbiornik paliwa.

BMW M850i xDrive Gran Coupe

i

Autor: Maciej Lubczyński BMW M850i xDrive Gran Coupe Link: Zobacz więcej w GALERII

Skąd bierze się szalone zużycie paliwa sięgające nawet 30 l/100 km? Silnik BMW z jakiegoś powodu podaje paliwo nawet, gdy toczymy się bez wciskania gazu. Jazda siłą rozpędu, na biegu, nie odcina dopływu bezołowiowej, przez co zamiast chwilowego zużycia wynoszącego 0 l/100 km mamy stałe spalanie na poziomie minimum 5-6 l/100 km! Ta dziwna charakterystyka przywodzi na myśl nieustannie aktywny proces wypalania filtra GPF, lub system podtrzymywania ciśnienia w układzie doładowania... ale po co miałoby się to dziać w trybie Eco Pro?

Przeczytaj także: Na takie BMW serii 3 liczyli fani marki. BMW 320d xDrive (G20) - TEST, OPINIA

Poza tym, widlasta ósemka doskonale pasuje do BMW "ósemki". Jest dyskretna kiedy jeździmy spokojnie, słychać ją wyraźnie z zewnątrz, a w trybie sport miłe dla ucha odgłosy docierają również do wnętrza, wytłumione jak należy. Elegancja i sport w jednym, choć nawet tu nie zabrakło "popcornu" i strzałów z wydechu. 

BMW M850i xDrive Gran Coupe

i

Autor: Maciej Lubczyński BMW M850i xDrive Gran Coupe Link: Zobacz więcej w GALERII

Wzorowa ergonomia, znajome kształty

Testowane przeze mnie BMW M850i miało świetny, matowy lakier. W środku zabrakło nieco polotu, ale pomijając nudną kolorystykę tego egzemplarza, mamy tu wzorowy kokpit, który zgrabnie nawiązuje do serii 8 z XX. wieku. Kształty są nieco inne niż w przypadku innych nowych modeli BMW, ale ergonomia pozostała ta sama. Intuicyjna obsługa odbywa się za pomocą przycisków, a jeden z najlepszych na rynku systemów multimedialnych jest dostępny na ekranie, który jest również dotykowy. Charakter, który ma wyróżniać serię 8 został podkreślony zastosowaniem szkła. "Kryształowy" jest selektor skrzyni biegów, niektóre przyciski a także kontroler systemu iDrive.

Zobacz: SUV-y są nudne? Na pewno nie ten! BMW X3 M Competition 3.0 R6 M TwinPower Turbo 510 KM - TEST, OPINIA

Niezmiennie, nie mogę przekonać się do nowych, cyfrowych zegarów BMW. Ograniczone możliwości personalizacji, średnio czytelna grafika to odejście od dobrego i znanego od lat wzoru. W górnej części zegarów umieszczono również sporej wielkości czujnik. Emituje on światło podczerwone i mierzy poziom uwagi i skupienia kierowcy. To uzupełnienie niezwykle kompletnego zestawu systemów wspomagających kierowcę. Wszystkie układy i asystenci są dostępni z menu wywoływanego w prosty sposób - przyciskiem na środku deski rozdzielczej. Pochwała należy się również za wielki i czytelny head-up display.

BMW M850i xDrive Gran Coupe

i

Autor: Maciej Lubczyński BMW M850i xDrive Gran Coupe Link: Zobacz więcej w GALERII

Radość z jazdy - obecna

BMW serii 8 jest potężne, ale podczas dynamicznej jazdy zachowuje się jak mniejsze i lżejsze auto. Jedyne zastrzeżenie dotyczy nieco zbyt mocno wspomaganego układu kierowniczego. Poza tym, prowadzenie "ósemki" w zakrętach to zajęcie, które po prostu się nie nudzi. Moc wystarczająca do wprowadzenia tyłu w lekki poślizg, przednia oś, która zdaje się kierować samochód precyzyjnie i przewidywalnie niemal przy każdej prędkości. Kontrola trakcji została skalibrowana w sportowy sposób i brak ostrych reakcji ze strony samochodu zachęca do szybszej jazdy. 

Sprawdź: Nowe BMW serii 1 jest świetne, ale przegrywa ze swoją przeszłością. BMW 120d xDrive - TEST, OPINIA, WIDEO

Gdy tylko wyłączymy tryb sportowy i zechcemy poudawać, że oszczędzamy paliwo, hamulce i opony, BMW pokazuje swoje drugie oblicze. Okazuje się, że ogromne nadwozie naprawdę potrafi połączyć dwa światy. Seria 8 nadaje się tak samo na kręte drogi, jak na długą trasę i proste autostrady. Nie jest twarde, po wybojach jeździ ze stoickim spokojem, a wyciszenie jest doskonałe. Coś pięknego. Gdyby nie mały prześwit, aż chciałoby się nim pojechać prosto do Davos albo Val Gardeny i to z dowolnego miejsca w Europie. 

BMW M850i xDrive Gran Coupe

i

Autor: Maciej Lubczyński BMW M850i xDrive Gran Coupe Link: Zobacz więcej w GALERII

Taka podróż powinna być też całkiem komfortowa dla pasażerów. Ilość miejsca w kabinie jest wystarczająca nawet dla wyższych osób. Bagażnik ma pojemność daleką od rekordowej, ale w sam raz taką, by spakować narciarskie kurtki i kaski dla 2-3 osób. Rzut okiem na tylną kanapę sprawia, że trudno uwierzyć w 5-osobową homologację "ósemki". Tunel środkowy nie sprawia wrażenia jakby tylna kanapa była zdolna do przewożenia 3 pasażerów.

Nie ma auta bez wad. W serii 8 łatwo je zaakceptować

Jestem przekonany, że nie każdemu BMW serii 8 przypadnie do gustu. Będzie to jednak kwestia upodobań i gustu, bo choć "ósemka" nie jest w 100% wolna od wad, to są one akceptowalne. Potężny, widlasty silnik, czarujące zachowanie na drodze, elegancka linia, świetna jakość wnętrza - wszystko składa się na wyjątkowo kompletnego i charakternego Grand Tourera. Nie ma tu układu hybrydowego, szepczącego wydechu czy irytujących oszczędności. Nie ma nadopiekuńczości, a kontrolę trakcji można wyłączyć tak, by nie odczuć jej działania wcale. Niech nam żyją takie auta! Po kilku dniach z "THE 8" nawet cena 585 100 zł nie wydaje się być taka straszna...

BMW M850i xDrive Gran Coupe - dane techniczne

SILNIK V8, 32V
Paliwo benzyna
Pojemność 4395 cm3
Moc maksymalna 530 KM przy 5500-6000 obr./min.
Maks moment obrotowy

750 Nm przy 1800-4600 obr./min.

Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 3,9 s
Skrzynia biegów automatyczna / 8 biegów
Napęd 4x4 (xDrive)
Zbiornik paliwa 68 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
14,5 l/ 8,2 l/ 10,5 l
Poziom emisji CO2 246 g/km
Długość 5082 mm
Szerokość 1932 mm
Wysokość 1407 mm
Rozstaw osi 3023 mm
Masa własna 2070 kg
Masa całkowita dopuszczalna 2600 kg
Pojemność bagażnika/
po złożeniu siedzeń
440 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane /
tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył 245/35 R20 przód,
275/30 R20 tył

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki