Szybkie, przestronne i zmodernizowane. Volkswagen Passat Elegance vs. Skoda Superb Sportline - TEST, PORÓWNANIE

2019-12-20 20:54 Maciej Lubczyński

Czasem okazuje się, że mocnego konkurenta nie trzeba szukać daleko. W przypadku Volkswagena, wystarczy wyjrzeć za płot - do Skody. Czeska marka, która od taniej alternatywy przeszła drogę do pełnoprawnego konkurenta, bez żadnych kompleksów wystawia do walki swoje samochody i zaskakuje w wielu aspektach. Jak Volkswagen Passat wypada w bezpośrednim starciu ze Skodą Superb? Która limuzyna w wersji z mocnym silnikiem jest lepszym wyborem?

Passat? Każdy wie o co chodzi. Nie wiem, czy jest w Polsce inny samochód z tak mocną marką i rozpoznawalnością. No, może kiedyś był nim Maluch, ale teraz mówimy o prawdziwych samochodach. Superb? Też jest rozpoznawalny. Kojarzy się z rządowym wozem i choć nie jest nawet sedanem, to powszechnie znany jest jako niedroga limuzyna. 

Sprawdź: Rządowa limuzyna z napędem hybrydowym? Czemu nie! Tak jeździ Skoda Superb iV - TEST, WIDEO

Kłopot z porównywanymi autami jest taki, że ani jedno ani drugie nie jest tanie. Testowane egzemplarze zaprezentowane na zdjęciach są szybkie, świetnie wyposażone, przestronne, a na dodatek niedawno zostały zmodernizowane. Jak w tym porównaniu radzi sobie Skoda Superb? Okazuje się, że zaskakująco dobrze.

Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline
Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline Link: Zobacz więcej w GALERII

Topowe wersje

Testujemy drogie odmiany. Silnik 2.0 TSI, napęd na 4 koła i skrzynia DSG to wspólny mianownik tych aut. Niegdyś 280-konna jednostka, po dodaniu filtra cząstek stałych generuje teraz 272 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Spadek mocy w praktyce jest niezauważalny, a zarówno Skoda, jak i VW są bardzo dynamiczne. Auta "z kreski" startują dokładnie tak samo szybko, praca skrzyni jest w nich identyczna, a charakterystyka silnika równie dobra w jednym i w drugim samochodzie.

Porównaliśmy: Audi w cenie dwóch Passatów! W czym Audi A6 allroad jest lepsze niż VW Passat Alltrack? TEST, OPINIA

Dwulitrowe TSI w 272-konnej odmianie liniowo rozwija moc, przyjemnie kręci się do ponad 6000 obrotów i nie ma tu zjawiska mocnego "środka" i słabej "góry" obrotów. Jedyny mankament to wysokie zużycie paliwa w mieście, ale osiągi wynagradzają wysoki apetyt na paliwo. Podczas spokojnej jazdy w trasie bez kłopotu można osiągnąć wynik na poziomie 7,5-8 l/100 km.

Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline
Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline Link: Zobacz więcej w GALERII

Przestronne i pojemne

Skoda błyszczy jeśli chodzi o ilość miejsca w środku. Superb w każdej generacji był niezwykle przestronnym autem i nie inaczej jest w jego najświeższej odsłonie. Rozstaw osi wynosi 2841 mm, a w Passacie jest to 2786 mm. Skoda pomieści 5 wysokich osób i nie boi się koszykarzy. Nic dziwnego, że świetnie sprawdza się w roli limuzyny, choć formalnie nie jest nawet sedanem. To typowy liftback, w którym klapa bagażnika otwiera się wraz z szybą.

Polecamy: Volkswagen Golf jest nudny? Nie w tych gorących wersjach! VW Golf GTI TCR & VW Golf R - TEST, OPINIA, WIDEO

Passat również nie ma powodów do wstydu. Różnice będą doskwierać tylko najwyższym pasażerom, a pod względem ilości miejsca nad głową, oba auta wypadają bardzo podobnie. Pojemność bagażnika to zawrotne 625 litrów w Superbie i bardzo dobre 586 litrów w Passacie. Kolejny punkt po stronie Skody.

Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline
Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline Link: Zobacz więcej w GALERII

Liczy się komfort

Komfort jazdy to rzecz o niebagatelnym znaczeniu, jeśli mówimy o limuzynach. Warto dlatego pochwalić Passata za świetne tłumienie nierówności i zawieszenie o zmiennej sile tłumienia, które możemy regulować bardzo precyzyjnie i różnica w poszczególnych ustawieniach jest wyczuwalna, jak w mało którym aucie tego segmentu. Regulacje wpływają tu nie tylko na jakość resorowania, ale i stabilność podczas wyższych prędkości. 

Test poprzednika: Volkswagen Passat R-Line 2.0 TSI 280 KM 4Motion

Skoda radzi sobie z dziurawymi drogami bardzo przyzwoicie, jednak zostaje w tej kwestii pół kroku za Passatem. Adaptacyjne zawieszenie ma tu 3 tryby działania i również pozwala na dostosowanie auta "pod siebie". Skoda miło zaskakuje także przełożeniem układu kierowniczego, które jest znacznie szybsze niż w Passacie. Skrajne położenia kierownicy dzielą nieco ponad 2 obroty, gdy w Passacie jest są to ponad 3 obroty. Volkswagen ma z kolei pojemnościową kierownicę, która wie, kiedy trzymamy na niej dłonie - to wystarczy by adaptacyjny tempomat robił swoje i nie przejmował się, czy wykonujemy drobne ruchy kierownicą, by kontynuować działanie. Ta funkcja jest w Passacie aktywna aż do 240 km/h. W Skodzie, maksymalna prędkość wynosi 210 km/h.

Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline
Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline Link: Zobacz więcej w GALERII

Komfort jazdy w Passacie podkreślają również fotele ErgoActive z certyfikatem AGR. Ten skrót oznacza w praktyce, że z długiej trasy powinniśmy wysiąść bez zmęczenia i trzeba przyznać, że ta deklaracja ma pokrycie w rzeczywistości. Szkoda, że do pełnej elektrycznej regulacji trzeba sporo dopłacić. Testowana, tańsza Skoda ma to na wyposażeniu, choć jej fotele nie są tak komfortowe. Nie każdemu przypadnie do gustu zintegrowany zagłówek w wersji Sportline, a największą wadą jest brak regulacji długości siedziska. Przesuwny odcinek pod udami możemy mieć tylko w Passacie. 

Przeczytaj też: Takich GTI jak Volkswagen nie robi nikt inny. TEST hot hatchy na serpentynach przełęczy Col de Turini

Stylistyka kokpitu nieco różni się w testowanych autach, ale jakość materiałów w jednym i w drugim jest bez zarzutu. Tak naprawdę, nie da się powiedzieć o Passacie, że jest widocznie lepiej wykończony. Co gorsza, niemiecka limuzyna w testowanym egzemplarzu zawiodła mnie trzeszczeniem boczków podczas głośnego słuchania muzyki (problem ten pojawił się niestety także w innym egzemplarzu Passata). 

Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline
Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline Link: Zobacz więcej w GALERII

Szafa gra

Jeśli o muzyce mowa - oba wozy mogą być wyposażone w nieco bardziej wyrafinowane systemy audio. O ile żaden z nich nie szokuje jakością, przyjemniejsze doznania zapewnił mi... Canton w Skodzie. W Octavii, zestaw sygnowany logo tej marki gra kiepsko, dudni basem i nie zadowala przestrzennością.

Sprawdziliśmy: Volkswagen Passat B8 teraz jest zawsze online. Lifting przyniósł zmiany, których w większości nie widać

W Superbie jest zupełnie inaczej - bas jest głęboki, poszczególne tony wyraźnie słyszalne, a czystość dźwięku zadowalająca. Choć względem zestawu Dynaudio w Passacie jest on pozbawiony niektórych ustawień to gra przyjemniej, a przede wszystkim nie trzeszczy. Głośniki w Volkswagenie wydają się być rozmieszczone nie do końca optymalnie, co skutkuje mniej wyraźnym dźwiękiem, a największą wadą jest wspomniane już trzeszczenie przy wyższej głośności. 

Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline
Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline Link: Zobacz więcej w GALERII

Arsenał asystentów

Volkswagen po liftingu może się pochwalić mnogością systemów wsparcia kierowcy i rozwiązaniami technicznymi z wyższej półki. Chodzi o rozbudowane systemy jazdy półautonomicznej, a mówiąc jeszcze prościej - zaawansowany tempomat adaptacyjny, który poprowadzi samochód w korku czy na autostradzie. Wszystko czego potrzebuje Passat to naszych rąk na kierownicy. Jest również system parkowania, który sam zaparkuje samochód tyłem, przodem, równolegle lub prostopadle.

Pisaliśmy: Przekonałem się, jak bezpieczny jest nowy Volkswagen Passat. To musisz wiedzieć o systemach IQ.DRIVE - TEST

W pakiecie Travel Assist High, do dyspozycji mamy system utrzymywania pasa ruchu, wspomaganie parkowania wraz z funkcją wyjazdu z miejsca parkingowego, awaryjne hamowanie w mieście i aktywną ochronę pasażerów. Największą (i drogą) nowością są jednak reflektory IQ.Light - matrycowe światła wyposażone są w 44 diody, które niezwykle sprawnie pomagają operować światłami długimi, tak by nie oślepiać innych kierowców. Skoda również ma matrycowe światła, ale są one mniej skomplikowane niż w Passacie. O wszystkich funkcjach IQ.Drive pisaliśmy w osobnym artykule (KLIKNIJ, by sprawdzić co jeszcze oferuje Passat).

Liczba systemów wsparcia kierowcy jest w Skodzie niższa, ale możemy tu liczyć na adaptacyjny tempomat, system utrzymywania pasa ruchu, monitorowanie martwego pola i szerokokątną kamerę cofania. Skoda rozpoznaje też ograniczenia prędkości i autonomicznie zahamuje przed przeszkodą.

Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline
Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline Link: Zobacz więcej w GALERII

Cena ma znaczenie

Wreszcie dochodzimy do niezwykle ważnego aspektu, który dla wielu będzie decydujący. Krótko mówiąc - Skoda jest tańsza. Zaskoczeni? Ja też nie. Ale biorąc pod uwagę ogrom jej zalet i staranność inżynierów, należy podkreślić fakt, że w wielu kwestiach czeska propozycja oferuje więcej za mniej.

Zobacz: Uczeń przerósł mistrza? Skoda Karoq Scout 1.5 TSI 150 KM 4x4 DSG7 – TEST, OPINIA, WIDEO

Testowana Skoda wyceniona została na 225 350 zł. Volkswagen w testowanej konfiguracji to wydatek niemal 250 tys. złotych, co jest znaczną różnicą, biorąc pod uwagę fakt, że do "pełnej opcji" brakuje w VW jeszcze kilku tysięcy złotych. Skoda jest wyposażona pod korek i choć taka cena za auto tej marki wydaje się być niebotyczna, to konkluzja z tego tekstu jest jasna - Superb nie ma żadnych powodów do wstydu i w wielu kwestiach jest od Passata po prostu lepsza.

Gdybyśmy w Skodzie zrezygnowali z wersji Sportline i pozostali przy i tak świetnie wyposażonej Laurin Klement, lądujemy z ceną na poziomie niecałych 190 tys. złotych. 10 tys. zostaje nam na dobranie opcji i możemy za to mieć pełny system bezkluczykowy, system rozpoznawania znaków drogowych, pakiet komfortowego snu (nieoceniony, gdy wozimy marudnych pasażerów), roletki w drzwiach i w tylnej szybie, podgrzewaną kierownicę i pakiet serwisowy. Brzmi dobrze.

Volkswagen potanieje do poziomu 200 tys. złotych, gdy zrezygnujemy z reflektorów LED, pakietu R Line i zamienimy perłowy lakier na metaliczny. Tylko gdzie wtedy szukać przewagi w niemieckim sednanie?

Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline
Autor: Maciej Lubczyński Volkswagen Passat Elegance vs Skoda Superb Sportline Link: Zobacz więcej w GALERII

Podsumowanie

Oba auta są znakomite. Komfortowe, szybkie, przestronne. Skoda jest jednak lepiej wyceniona i pozytywnie zaskakuje. Tam, gdzie Passat zalicza drobne wpadki, tam z reguły Skoda błyszczy. Czy może być większa nobilitacja dla marki, która jeszcze niedawno kojarzyła się jedynie z niską ceną i solidnością? 

Mój typ to Skoda Superb. Kompletne, dopracowane auto, które znakomicie sprawdzi się na co dzień. Passat jest bardziej reprezentacyjny, może mieć na pokładzie nowocześniejsze rozwiązania, ale to za mało, by w bezpośrednim starciu wysunąć się stanowczo na prowadzenie. Kto by się spodziewał takiego rezultatu?

Bądź na bieżąco, obserwuj nas na facebooku

Dane techniczne

Volkswagen Passat Elegance
2.0 TSI 272 KM 4x4
Skoda Superb Sportline
2.0 TSI 272 KM 4x4
SILNIK R4 16V R4 16V
Paliwo benzyna benzyna
Pojemność 1984 cm3 1984 cm3
Moc maksymalna 272 KM przy 5600 obr./min. 272 KM przy 5600 obr./min.
Maks moment obrotowy 350 Nm przy 
2000 - 5400 obr./min.
350 Nm przy
2000 - 5400 obr./min.
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,6 s 5,6 s
Skrzynia biegów automatyczna/ 7 biegów automatyczna/ 7 biegów
Napęd 4x4 4x4
Zbiornik paliwa 66 l 66 l
Katalogowe średnie
zużycie paliwa
7,0 l/100 km (NEDC) 7,0 l/100 km (NEDC)
poziom emisji CO2 168 g/km 169 g/km
Długość 4775 mm 4869 mm
Szerokość 1832 mm 1864 mm
Wysokość 1483 mm 1469 mm
Rozstaw osi 2786 mm 2841 mm
Masa własna 1645 kg 1645 kg
Pojemność bagażnika 586 l  625 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/
tarczowe wentylowane
tarczowe wentylowane/
tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód kolumny McPhersona kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
235/45 R18 235/40 R19
Najnowsze