To pierwszy taki Ford. Nowa Kuga jest hybrydą, ma wtyczkę i jest oszczędna - TEST, OPINIA

2020-06-02 3:26

Ford Kuga doczekał trzeciej generacji. Kompaktowy SUV korzysta z najnowszych rozwiązań technologicznych, został zaprojektowany według języka stylistycznego znanego już z Focusa i stanowi ważny element strategii elektryfikacji pojazdów Forda. W topowej odmianie Kuga jest autem typu PHEV, co oznacza nic innego, jak hybrydę ładowaną z gniazdka. Model ten nie zachwyca nadzwyczajnymi osiągami, ale za to potrafi być oszczędny.

Nowy Ford Kuga został zaprojektowany zupełnie od podstaw i opiera się na globalnej architekturze C2 Forda, która zapewnia większą sztywność i niższą masę (Kuga w porównywalnych odmianach schudła nawet o 80 kg). Stylistycznie samochód wyraźnie upodobnił się do Focusa i ma bardzo dynamiczną sylwetkę. Model ten tak samo, jak Fiesta, Puma czy nawet Edge, dostał linię stylistyczną ST-Line, co oznacza nieco agresywniej wystylizowane zderzaki, ciekawe obręcze kół i panele ochronne wylakierowane pod kolor nadwozia. Auto w takiej właśnie specyfikacji trafiło do redakcyjnego testu.

Przeczytaj również: Wielki Ford Explorer już jest w sprzedaży. Polska CENA wersji ST-Line i Platinum

We wnętrzu ta sama historia - inżynierowie z premedytacją postawili na podobieństwa do kompaktowego przeboju, jakim jest Focus. Dotykowy ekran umieszczony w centralnym punkcie deski rozdzielczej ma 8 cali, ale zamiast klasycznych zegarów pojawia się cyfrowy wyświetlacz „true color” o przekątnej 12,3-cala, który pozwala na personalizację wizualną (tego w Focusie nie ma). Dodatkowe wyświetlanie danych na szybie dzięki wyświetlaczowi HUD pomaga w prowadzeniu i skupieniu uwagi na drodze.

Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line

i

Autor: Paweł Kaczor Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line Link: Zobacz więcej w GALERII

Dobre wyposażenie

Obsługa podstawowych funkcji, takich jak nastawy temperatury, siły nawiewu czy regulacja głośności muzyki pozostały manualne. To wszystko wpływa na przyjemny odbiór auta. W wyposażeniu można liczyć na rozbudowane multimedia, wbudowany modem FordPass Connect czy dobrej klasy system audio sygnowany marką B&O Play. Inne zaawansowane rozwiązania obejmują stanowisko bezprzewodowego ładowania telefonów oraz intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy SYNC 3. System ten jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto oraz można nim sterować przy pomocy prostych komend głosowych. Szybko podsumowując - w kabinie czujemy się jak w Fordzie. Czym jest FordPass Connect? Rozwiązanie to ma z poziomu aplikacji w smartfonie pomagać właścicielom zdalnie sterować funkcjami modelu Plug-In Hybrid, który swoją drogą jest zupełną nowością.

Porównaliśmy: Ford Kuga 2.5 PHEV vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TSI - PORÓWNANIE, OPINIA, TEST. Nowość kontra doświadczenie

Niespodzianek nie ma również w kwestii systemów wspomagających kierowcę. W nowej Kudze montowany jest szereg nowinek technologicznych dbających o bezpieczeństwo. Można liczyć m.in. na: reflektory doświetlające zakręty, system utrzymywania pasa ruchu, asystenta martwego pola, monitorowanie ruchu poprzecznego, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, funkcję rozpoznawania znaków i ograniczeń prędkości, system monitorowania koncentracji kierowcy, system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego oraz wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego.

Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line

i

Autor: Paweł Kaczor Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line Link: Zobacz więcej w GALERII

Jest w czym wybierać

Ford Kuga po raz pierwszy jest hybrydą typu plug-in i przy okazji także debiutuje jako tak zwana „miękka hybryda”. To obecnie najbardziej zelektryfikowany model w palecie Forda. Oferta obejmuje hybrydową wersję Plug-In Hybrid, miękką hybrydę EcoBlue MHEV, a także bardziej tradycyjne układy spalinowe - 1.5 Ecoboost, 1.5 EcoBlue i 2.0 EcoBlue. Topowa hybryda z wtyczką jest połączeniem silnika benzynowego o pojemności 2.5 litra z jednostką elektryczną oraz skrzynią biegów eCVT. Poza napędem na przednią oś można wybrać mocnego 190-konnego diesla z napędem na cztery koła. Standardem jest 6-biegowa skrzynia manualna, a w opcji z dieslami 1.5 i 2.0 występuje 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów.

Zobacz również: Spodoba się żonie i sprawdzi się na torze. Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBlue 190 KM MT6

Podstawowy Ford Kuga Trend z silnikiem 1.5 Ecoboost 120 KM jest łączony wyłącznie ze skrzynią manualną i napędem na przednią oś. Trzeba za niego zapłacić minimum 104 900 zł. Podstawowy diesel 1.5 EcoBlue 120 KM rozpoczyna się od odmiany Titanium w cenie od 120 030 zł. Wersja z napędem na cztery koła pojawia się dopiero w połączeniu z motorem 2.0 EcoBlue 190 KM i 8-biegowym automatem w cenie od 143 280 zł. Topowa jednostka 2.5 Plug-In Hybrid o mocy 225 KM startuje od 156 900 zł i właśnie takie auto prezentowane jest w tym artykule. W hybrydzie napęd AWD z elektronicznie sterowaną skrzynią rozdzielczą ze zmienną dystrybucją momentu obrotowego dołączy do oferty za jakiś czas. Pełne specyfikacje wyposażenia poszczególnych wersji zamieszczamy do pobrania w załączonych poniżej plikach PDF:

KLIKNIJ i POBIERZ - Ford Kuga - wyposażenie PDF

KLIKNIJ i POBIERZ - Ford Kuga Plug-in Hybrid - wyposażenie PDF

2020 Ford Kuga - polski cennik

Trend Titanium ST-Line Vignale
1.5 EcoBoost 120 KM M6 104 900 zł - - -
1.5 EcoBoost 150 KM M6 109 400 zł 116 300 zł 126 900 zł 146 300 zł
2.5 Hybrid 225 KM - 156 900 zł 167 500 zł 186 900 zł
1.5 Ecoblue 120 KM M6 - 120 030 zł 130 630 zł -
1.5 Ecoblue 120 KM A8 - 129 030 zł 139 630 zł -
2.0 Ecoblue 150 KM M6 - 126 260 zł 138 860 zł -
2.0 Ecoblue 190 KM A8 AWD - 143 280 zł 153 880 zł 173 280 zł
Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line

i

Autor: Paweł Kaczor Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line Link: Zobacz więcej w GALERII

Hybryda z wtyczką

To połączenie zasługuje na pochwałę. Tradycyjny 4-cylindrowy silnik spalinowy + motor elektryczny = płynność działania i oszczędność jazdy. Dwa źródła mocy robią swoje. Silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona sparowano z elektrycznym, pracującym też jako generator prądu. Całość uzupełnia akumulator litowo-jonowym o pojemności 14,4 kWh oraz możliwość ładowania baterii z gniazdka.

Nie przegap: TEST, OPINIA - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM 6MT

225 koni mechanicznych wytwarzanych przy połączeniu 2.5-litrowego wolnossącego silnika z jednostką elektryczną, nie powala jednak osiągami. To wina po części wyłącznie przedniego napędu. Problemy z trakcją przy ostrym ruszaniu z miejsca są wyraźne. Ford nie zastosował dodatkowego motoru elektrycznego na tylnej osi, jak to zrobiono w Toyocie RAV4 Hybrid, której dużo łatwiej odszukać przyczepność. Podobnie za to, jak w Toyocie, jest montowana seryjnie bezstopniowa automatyczna skrzynia. W przeciwieństwie do RAV4, skrzynia w Kudze znacznie umiejętniej udaje wirtualne biegi, nie katując użytkownika jednostajnym, irytującym dźwiękiem.

Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line

i

Autor: Paweł Kaczor Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line Link: Zobacz więcej w GALERII

SUV z wtyczką 

Jeśli komuś się wydaje, że 225-konna Kuga będzie „latać” to jest w błędzie. Ten model na osiągnięcie „setki” potrzebuje 9,2 sekundy. Wynik ten jest przeciętny, ale w tym aucie chodzi o coś innego, niż wgniatanie w fotel na prostej. Pod pokładem Forda ukryto akumulatory podnoszące masę własną (Kuga PHEV waży 1844 kg). W teorii powinny one wystarczyć na pokonanie przez auto 56 km (pomiar w cyklu WLTP) na samym prądzie. I wiecie co? W tym przypadku praktyka pokrywa się z cyferkami w folderze reklamowym! Chociaż, aby w pełni wykorzystać hybrydową naturę Kugi należy przemieszczać się głównie po mieście.

Polecamy: Ma przedni napęd, ale i tak lata bokiem. Ford Focus ST 2.3 EcoBoost 280 KM 6MT - TEST, OPINIA, WIDEO

Pomimo niezbyt pobudzających osiągów jazda hybrydową Kugą jest przyjemnością. Zawieszenie jest sprężyste i czuć duży komfort. Do łajby na kołach na szczęście temu modelowi bardzo daleko ponieważ przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów samochód zachowuje się bardzo stabilnie i pewnie. Precyzyjny i stawiający przyjemny opór układ kierowniczy tylko utwierdza w przekonaniu, że z prowadzenia tego Forda można czerpać przyjemność. Poza tym komfort akustyczny panujący we wnętrzu jest naprawdę niezły.

Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line

i

Autor: Paweł Kaczor Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line Link: Zobacz więcej w GALERII

Sensowna hybryda

Ładowanie auta może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszy, niezbyt ekonomiczny polega na wybraniu specjalnego trybu jazdy EV Charge, w którym silnik benzynowy oprócz napędzania auta jednocześnie doładowuje akumulatory. W takim ustawieniu średnie spalanie potrafi podskoczyć do wartości dwucyfrowej, co mocno podważa sens jego stosowania. Drugim sposobem ładowania Forda jest korzystanie z zewnętrznego źródła energii. Kuga podłączona do zwykłego gniazdka 230V naładuje się do pełna w około 6 godzin. Akumulator jest ładowany nie tylko poprzez gniazdo umieszczone w przednim błotniku. Bateria automatycznie doładowuje się w czasie jazdy dzięki rekuperacji, czyli odzyskowi traconej energii kinetycznej zamienianej na energię elektryczną podczas hamowania.

Sprawdziliśmy: Czy Ford Mustang może być autem rodzinnym? Dla chcącego nic trudnego

Oprócz trybu EV Charge dostępne są jeszcze trzy inne tryby – EV Later, EV Now oraz Auto EV. Pierwszy z nich pozwala na zachowanie energii elektrycznej na potrzeby jej późniejszego wykorzystania (np. w strefie zerowej emisji). EV Now wymusza jazdę tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym. Taka jazda zależna jest od poziomu naładowania akumulatorów oraz możliwa do maksymalnej prędkości 130 km/h. Auto EV jest domyślnym trybem dla hybrydowej Kugi. W takim ustawieniu auto samoczynnie wybiera źródło napędu w sposób, najbardziej adekwatny do sytuacji. W momencie, gdy akumulatory zostaną całkowicie rozładowane samochód zachowuje się jak typowa hybryda, odłączająca silnik spalinowy kiedy tylko jest to możliwe. 

Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line

i

Autor: Paweł Kaczor Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line Link: Zobacz więcej w GALERII

Niskie zużycia paliwa

Układ napędowy Kugi PHEV ma dwa mocne plusy. Pierwszym z nich jest komfort pracy oraz działanie skrzyni biegów. Hybrydowy SUV Forda jest pierwszym autem z bezstopniową przekładnią, w której zastosowanie takiej, a nie innej skrzyni w ogóle nie irytuje! Zmiany biegów są świetnie symulowane, a jednostka napędowa nawet podczas mocnego dodania gazu nie wyje jak szalona.

Zobacz również: Spodoba się żonie i sprawdzi się na torze. Ford Focus ST kombi 2.0 EcoBlue 190 KM MT6

Drugim dużym plusem jest średni apetyt na paliwo. Jak już zostało wspomniane, przy w pełni naładowanych akumulatorach na samym prądzie Kuga będzie w stanie przejechać ponad 50 km. Reszta dystansu zostanie pokonana w trybie hybrydowym czyli z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz przy wsparciu silnika elektrycznego. W takiej sytuacji średnie spalanie na dystansie pierwszych 100 km od naładowania akumulatorów do pełna może wynieść poniżej 3 l/100 km. Ford z obietnicami na poziomie od 1,4 l/100 km (cykl WLTP) przesadza, ale wynik poniżej 3 litrów też jest niezły.

Podłączanie Kugi PHEV do prądu co około 50 km może poskutkować praktycznie zerowym spalaniem (nawet w trybie wymuszającym pracę na elektryku silnik spalinowy potrafi czasami się włączyć). Gdy akumulatory zostaną całkowicie rozładowane średnie spalanie w cyklu mieszanym wyniesie około 6 l/100 km. To także bardzo dobry wynik. Podsumowując, ten samochód ma największy sens przy możliwości codziennego podłączania do sieci energetycznej. Najpoważniejszym ograniczeniem tej hybrydy jest skromny zbiornik paliwa - zmieści tylko 45 litrów. Za to w pełni funkcjonalny bagażnik ma pod podłogą wnękę przeznaczoną do przechowywania brudnych kabli do ładowania.

Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line

i

Autor: Paweł Kaczor Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybrid 225 KM eCVT FWD ST-Line Link: Zobacz więcej w GALERII

Ford Kuga PHEV - dane techniczne

Ford Kuga 2.5 PHEV
SILNIK R4, 16V
Paliwo benzyna+energia elektryczna
Pojemność 2483 cm3+ akumulator litowo-jonowy 14,4 kWh 48 Ah
Moc maksymalna 165 kW/ 225 KM
Maks moment obrotowy b.d.
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Skrzynia biegów automatyczna bezstopniowa
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 45 l
Katalogowe średniezużycie paliwa (WLTP) 1,2 l
poziom emisji CO2 32 g/km
Długość 4614 mm
Szerokość 1883 mm
Wysokość 1666 mm
Rozstaw osi 2710 mm
Masa własna 1844 kg
Pojemność bagażnika od 441 l do 1534 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane ceramiczne/tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył (w testowym modelu) 225/55 R19

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki