W pogoni za normami emisji. Peugeot 508 i 3008 w hybrydowych odmianach Hybrid4 - TEST, PIERWSZA JAZDA

2020-02-09 20:09 Maciej Lubczyński

Nie chcesz wypaść z gry? Produkuj hybrydy. Unijne normy emisji, które obowiązują od 2020 roku są tak restrykcyjne, że producenci nie mają wyjścia innego niż elektryfikacja gamy. Peugeot zaczyna więc produkcję hybrydowych odmian 508 i 3008, a nam pozostaje odpowiedzieć na pytanie, czy za obecność tych aut należy normy winić, czy im dziękować. Jak sprawdzają się nowe modele Peugeota?

Elektryfikacja idzie pełną parą. Wraz z nią - nowe wersje modeli, które już znamy. Oprócz w pełni elektrycznych samochodów, do oferty Peugeota dołączą hybrydowe 508 i 3008. W obu autach mówimy o hybrydzie plug-in, a więc takiej, którą możemy (i powinniśmy) ładować z gniazdka i przez większość czasu w mieście poruszać się wyłącznie na prądzie. Zastosowanie takiego rodzaju napędu ma owocować nie tylko niższym zużyciem paliwa, ale i lepszymi osiągami i wrażeniami z jazdy. A jak jest w praktyce?

Sprawdź także: To teraz najmocniejszy Opel. Jest SUV-em i zawstydza nawet Insignię GSi! Opel Grandland X Hybrid4 - TEST

508 czyli 225 KM i napęd na przód

Peugeot 508 w 225-konnej wersji jest już dostępny na rynku, ale w wersji wyłącznie benzynowej. Hybryda, którą testowałem również ma taką samą moc systemową, choć pod maską znajdziemy 180-konny silnik o pojemności 1.6. Łączna moc układu jest generowana przy wsparciu 110-konnej jednostki elektrycznej. Sam elektryczny motor zapewnia zupełnie rozsądną dynamikę. W trybie elektrycznym możemy jechać maksymalnie 135 km/h.

Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4 Link: Zobacz więcej w GALERII

Zdaniem producenta, hybryda plug-in to najlepszy wybór do auta tej klasy, bo oferuje wystarczającą wszechstronność do poruszania się na dystansach miejskich i pozamiejskich. Jeśli chcemy korzystać z pełni jej możliwości, wymaga codziennego ładowania, bo zasięg "na prądzie" wynosi kilkadziesiąt kilometrów. Według danych technicznych i normy WLTP jest to 59 km. W pełni naładowany 508 pokazywał, że do przejechania na baterii mamy 33 km. W praktyce, przy oszczędnym stylu jazdy ten wynik można byłoby nieco podnieść. Mi baterii wystarczyło na 30 dynamicznie pokonanych kilometrów po górskich drogach, miejscami ze wsparciem silnika spalinowego. Zużycie paliwa nie wyniosło więc 0,0, choć skończyło się na niewielkich 5 l/100 km.

Zobacz TEST: Peugeot 508 GT 1.6 Turbo 225 KM EAT8: Francja elegancja

Dynamika bez zarzutu, ale...

7,9 sekundy do setki w sedanie i 8 sekund w kombi. Te wartości dziś nie szokują, ale są w zupełności wystarczające w aucie tej klasy. Dynamice hybrydy nie można zarzucić wiele, ale zastrzeżenia można mieć co do płynności jazdy.

Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4 Link: Zobacz więcej w GALERII

Hybrydowy układ w 508 nie pracuje tak harmonijnie jak powinien. Nie lubi, gdy kierowca depcze gaz, potrzebuje chwili namysłu, automatyczna skrzynia biegów, specjalnie dostosowana do współpracy z hybrydą nieco zawodzi mało płynną pracą. Gdy jedziemy bardzo spokojnie, raczej nie dostrzeżemy tych wad. Wystarczy jednak odrobina ikry lub konieczność wykonania szybkiego manewru, by poznać 508 Hybrid od nieco mniej ciekawej strony. Szkoda, bo natychmiastowość reakcji na gaz i płynna praca powinna wyróżniać hybrydy na tle spalinowych odpowiedników. Tu, niezależnie od wybranego trybu jazdy, jest jeszcze pole do poprawy. Oczywiście najlepiej jeździ się w trybie w pełni elektrycznym - wtedy płynności i natychmiastowości reakcji nie brakuje.

Niski środek ciężkości to więcej frajdy w zakrętach

Choć 508 w hybrydowej odmianie jest nieco cięższe od wyłącznie spalinowej wersji, dodatkowe kilogramy wcale nie przeszkadzają podczas dynamicznej jazdy. Wręcz przeciwnie - auto z lekkością pokonuje nawet ciasne serpentyny. 

Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4 Link: Zobacz więcej w GALERII

"Zwykły" 508 jeździ bardzo przyjemnie, a jego hybrydowa odmiana w tym aspekcie nie zawodzi. Nawroty i 90-stopniowe zakręty pokonuje z lekkością kompaktowego auta i bardzo długo pozostaje neutralne. W podbramkowych sytuacjach możemy spodziewać się podsterowności, jednak by doświadczyć jej na suchym, ciepłym asfalcie, musimy naprawdę przesadzić z prędkością w zakręcie. Mała kierownica i dobrze trzymające fotele uzupełniają doskonałe wrażenia z jazdy, a gdy zechcemy jechać spokojnie, komfort jazdy powinien zadowolić większość kierowców.

Zobacz: Czy nowy Peugeot 508 może być nazywany produktem klasy premium? Sprawdziliśmy to

Warto podkreślić, że układ hybrydowy nie pogorszył praktyczności 508 i 508 SW. Zarówno liftback jak i kombi mają taką samą pojemność bagażnika niezależnie od rodzaju napędu. Ta zaleta jest zresztą wspólna dla całej zelektryfikowanej gamy Peugeota. Nie inaczej jest w 3008 Hybrid4.

Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4 Link: Zobacz więcej w GALERII

SUV szybszy od 308 GTI

Peugeot 3008 Hybrid4 jest szybszy od jedynego hot-hatcha w gamie. 308 GTI osiąga setkę w 6 sekund, hybrydowa odmiana 3008 potrzebuje na to 5,9 sekundy. Oczywiście te auta nie są porównywalne w większości aspektów, ale osiągi zelektryfikowanego C-SUV-a są imponujące. 

Porównaliśmy: Skoda Octavia RS Challenge kontra Peugeot 308 GTi. Te hot-hatche wkrótce znikną z rynku

Aż 3 silniki pracują na taki wynik. Spalinowy ma moc 200 KM, a oprócz niego są jeszcze 2 elektryczne, o mocy 110 KM każdy. Ten, który odwala większość roboty, znajduje się na tylnej osi i, co ciekawe, podczas spokojnej jazdy to właśnie na tylną oś jest napędzany 3008 Hybrid4. Dobra wiadomość jest taka, że w topowej na obecną chwilę hybrydzie, działanie układu jest znacznie lepsze niż w 225-konnym wariancie Peugeota 508.

Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4 Link: Zobacz więcej w GALERII

Po części jest to zasługa większej mocy. Mając do dyspozycji 300 KM nie będziemy tak często korzystać z pełnego potencjału auta. Po drugie, poza dość powolnym startem z miejsca, mocna hybryda po prostu zapewnia lepszą płynność jazdy niż słabsza odmiana z napędem na przednią oś. Właśnie - napęd na obie osie to ważna cecha 3008, która czyni to auto jeszcze lepszym.

Trakcja w każdych warunkach

Napęd na 4 koła jest tu rozwiązany za pomocą silnika elektrycznego na tylnej osi. Nie ma centralnego dyferencjału, sprzęgła wielopłytkowego ani wału napędowego. Rozwiązanie potencjalnie niezniszczalne sprawdza się bardzo przyzwoicie, bo elektryczny motor ma wystarczającą moc, by faktycznie napędzić tył wtedy, gdy zajdzie potrzeba. Ponadto jego działanie ma być niezależne od poziomu naładowania baterii, a wszystko dzięki rezerwom, które układ hybrydowy pozostawia specjalnie na potrzeby zasilania tylnej osi. 

Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4
Autor: Maciej Lubczyński Peugeot 508 Hybrid i Peugeot 3008 Hybrid4 Link: Zobacz więcej w GALERII

Pozostałe zalety hybrydowego 3008 pokrywają się z większym modelem. Auto chętnie jeździ po krętych drogach, oferuje przyzwoity komfort oraz wyciszenie. 3008 to znana od paru lat konstrukcja, a odmiana Hybrid4 nie stanowi tu żadnej rewolucji. Jest za to bez wątpienia odmianą topową i tak szybką, jak nigdy dotąd.

Hybrydy mają sens

Elektryfikacja może się podobać. Fakt, wynika ona z obowiązujących przepisów, ale jeśli ma wyglądać tak jak w 300-konnym Peugeocie 3008 Hybrid4 to mi takie rozwiązanie całkowicie nie przeszkadza. A w mniejszych samochodach? Klasę miejskich aut i małych crossoverów w marce Peugeot zdominują wkrótce pełne elektryki: e-208 i e-2008.

Dane techniczne

Peugeot 508 Hybrid Peugeot 3008 Hybrid4
SILNIK R4 16V + elektryczny R4 16V + elektryczny
Paliwo benzyna benzyna
Pojemność 1598 cm3 1598 cm3
Pojemność akumulatorów 11,6 kWh 13,2 kWh
Moc maksymalna 180 KM przy 5000 obr./min.
+silnik elektryczny 110 KM
Moc systemowa 225 KM
147 kW/ 200 KM przy 6000 obr./min.
+ silnik elektryczny przód 110 KM
+ silnik elektryczny tył 81,2 kW /110 KM
Moc systemowa 300 KM
Maks mom. obrotowy 191 Nm przy 4400-5200 obr./min.
190 Nm silnik elektryczny
300 Nm przy 3000 obr./min.
+ silnik elektryczny przód 320 Nm
+ silnik elektryczny tył 166 Nm
Moc systemowa 520 Nm
Prędkość maksymalna 240 km/h
135 km/h
235 km/h
135 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 7,9 s 5,9 s
Skrzynia biegów automatyczna, 8-stopniowa automatyczna, 8-stopniowa
Napęd na przednie koła (FWD) na cztery koła (AWD)
Zbiornik paliwa 42 l 42 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto / trasa / średnie)
1,3-1,5 l 1,3-1,4 l
poziom emisji CO2 28-34 g/km 29-32 g/km
Długość 4750 mm 4447 mm
Szerokość 1859 mm 1841 mm
Wysokość 1403 mm 1624 mm
Rozstaw osi 2793 mm 2675 mm
Masa własna 1864 kg 1853 kg
Pojemność bagażnika 487 l 395 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/
tarczowe
tarczowe wentylowane/
tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
235/40 R19 205/50 R19

Zobacz też GALERIE Peugeota 208 i Peugeota 2008

Najnowsze