Mieszkańcy odetchną z ulgą

Tiry znikną ze Szwecji raz na zawsze. Wkrótce ruszy ważna inwestycja

2023-12-14 18:34

Ciężarówki przejeżdżające dosłownie pod oknami są utrapieniem mieszkańców wielu miast i wsi. Rozwiązaniem tego problemu najczęściej jest obwodnica, która wyprowadza ruch tranzytowy poza granice miejscowości. Z podobnym problemem zmagają się od lat również mieszkańcy niewielkiej wsi Szwecja pod Wałczem (woj. zachodniopomorskie), gdzie ruch tranzytowy przebiega dosłownie przez środek miejscowości. To wkrótce się zmieni. Wybrano wykonawcę tej ważnej inwestycji.

Szwecja będzie miała obwodnicę

Na ten moment mieszkańcy Szwecji czekają już od dawna i muszą jeszcze uzbroić się w odrobinę cierpliwości, gdyż inwestycja warta ponad 60 milionów złotych ma być gotowa dopiero za kilka lat. Wszystko jest jednak na dobrej drodze, gdyż wybrano już wykonawcę tej bardzo ważnej inwestycji.

- Dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na realizację obwodnicy miejscowości Szwecja w ciągu DK22 - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - W przetargu wzięło udział pięciu wykonawców, zwyciężyła firma Budimex z ofertą o wartości 60,7 mln złotych. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Umowa na zaprojektowanie i budowę obwodnicy o długości 4,18 km powinna zostać podpisana w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Inwestycja będzie realizowana w formule projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na projektowanie wraz z uzyskaniem decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), przy czym wniosek o wydanie decyzji ZRID będzie musiał być złożony w ciągu 10 miesięcy. Na realizację robót przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.

Prace przygotowawcze

Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.

W grudniu ubiegłego roku w decyzji środowiskowej został wybrany przebieg obwodnicy. Spośród trzech wariantów wskazany został wariant C, w podwariancie 2, omijający Szwecję od południa.

Wydanie decyzji środowiskowej umożliwiło wykonanie szczegółowych badań podłoża, w tym wierceń i sondowań. Dokumentacja koncepcyjna uszczegółowiła też rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej umożliwiło opracowanie Programu funkcjonalno-użytkowego (PFU), który jest podstawą do realizacji inwestycji w formule Projektuj i buduj.

Ponad 4 kilometry nowej drogi, most i rondo

Obwodnica, położonej tuż przy granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego Szwecji, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Będzie on również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.

Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest w formie skrzyżowania, natomiast od strony Jastrowia będzie to rondo.

Inwestycja o długości 4,2 km powstanie w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic.

Masz prawo jazdy? Sprawdź, czy teraz udałoby Ci się zdać egzamin

Pytanie 1 z 10
Z jaką maksymalną dopuszczalną prędkością wolno ci jechać w terenie zabudowanym?
Tak wygląda nowy wjazd do Szczecina

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki