KOLOS z Turcji dotarł do Olsztyna. Na Warmię jechał przez pół Europy!

2020-11-28 8:30 sch
Turecki tramwaj w drodze do Olsztyna
Autor: Urząd Miasta Olsztyna Turecki tramwaj Panorama.

Do Olsztyna dotarł drugi z tureckich tramwajów Panorama. Z przyczyn technicznych niemożliwy był transport najkrótszą możliwą trasą. Z tureckiej Bursy do stolicy Warmii i Mazur, tramwaj podróżował przez Stambuł, włoski Triest, Drezno i Warszawę. Z Turcji do Włoch pojazd podróżował promem, resztę trasy przebył na lawecie.

Panorama już w Olsztynie. Podróż trwała 10 dni

Transport mierzącego ponad 30 metrów tramwaju to skomplikowana operacja logistyczna. Ze względu na gabaryty maszyny, konwój mógł podróżować tylko w nocy i nie najkrótszą możliwą trasą. Dlatego podróż Panoramy trwała ponad 10 dni. Zaczęła się 15 listopada w Bursie.

- Teraz czas na formalności, związane m.in. ze sprawami celnymi - mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. - Natomiast z początkiem grudnia powinny zacząć się odbiory techniczne pierwszych dwóch składów, jakie są już w naszym mieście.

Według harmonogramu odbiory powinny potrwać do połowy grudnia. Będą polegać m.in. na pomiarach obciążenia osi, zużycia energii, sprawdzona zostanie komunikacja radiowa i system informacji pasażerskiej. Nie zabraknie też jazd testowych i szkoleń dla motorniczych.

Olsztyn dostanie od Turków 12 tramwajów

Panoramy dla Olsztyna są dłuższe od Solarisów Tramino i mają 32,5 metra długości, 2,5 metra szerokości oraz pomieszczą minimum 210 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących (+ 4 składane). Drzwi za kabinami motorniczego będą jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary – dwuskrzydłowe, jak w obecnie użytkowanych przez nas pojazdach.

Każdego kolejnego miesiąca - aż do maja (termin dostawy tego składu mijał 18 grudnia) - do Olsztyna mają trafiać po dwa tramwaje. Łącznie będzie ich 12. Druga Panorama, to nie jedyny sprzęt, jaki trafił do zajezdni MPK. Są tam już nowe podnośniki oraz holownik warsztatowy.

- Ten niewielki pojazd znakomicie ułatwi pracę w warsztacie tramwajowym - mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik MPK Olsztyn. - Będzie służył do holowania ważących kilka ton wózków tramwajowych a nawet, i to bez trudu, przeciągnąć cały tramwaj. Według specyfikacji producenta ten holownik może ciągnąć pojazdy o masie nawet 300 ton.

Pojazd porusza się na skrętnych kołach gumowych - może jeździć po torach i innych twardych nawierzchniach. Jedno ładowanie akumulatorów wystarczy na ponad tydzień pracy. Jest sterowany zdalnie, specjalnym pilotem.

13-letnia Milenka powiesiła się w swoim domu