Puplit kostkowy Dworca Głównego w Olsztynie

i

Autor: PKP PLK Puplit kostkowy Dworca Głównego w Olsztynie jest jednym z największych w Polsce.

Olsztynianie wstydzą się swojego dworca, ale TEGO może im zazdrościć cała Polska! To unikat!

2020-12-12 10:30

W ramach przebudowy stacji Olsztyn Główny, powstanie nowa nastawnia i unowocześnione zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na pewno ucieszy to wielu mieszkańców Olsztyna, którzy od lat narzekają na brzydki wygląd dworca. Z drugiej strony zmiany na Dworcu Głównym w Olsztynie oznaczają, że swoją pracę zakończy jeden z największych pulpitów kostkowych w Polsce. Takiego pulpitu może Olsztynowi pozazdrościć wiele miast!

Jak informuje portal transportpubliczny.pl, obecnie ruch pasażerski i towarowy na stacji Olsztyn Główny jest nadzorowany z nastawni OLA. To charakterystyczny blaszany grzybek, znajdujący się po zachodniej stronie stacji, który został wybudowany w 1986 r. Jego wysokość to 14 m.

- W parterowej części o powierzchni 112 m2 znajduje się tak zwana przekaźnikownia, czyli serce całego systemu sterowania ruchem na stacji i na przyległych odcinkach. Zlokalizowane są tutaj urządzenia przekaźnikowe typu E z przebiegowym nastawianiem przebiegów - czytamy w tekście.

CZYTAJ TEŻ: Atak zimy na Warmii i Mazurach! Pogodowa KATASTROFA w piątek! Prognoza na 11 grudnia [ZDJĘCIA]

System złożony jest z 6062 przekaźników. W górnej części, na wysokości ok. 10,8 m, mieści się tzw. nastawnicownia o powierzchni ok. 38 m2. Tutaj umiejscowiony jest pulpit nastawczy kostkowy, powiązany bardzo dużą ilością połączeń elektrycznych z systemem w przekaźnikowni. Dzięki temu urządzeniu dyżurni ruchu obsługują urządzenia automatyki kolejowej.

Puplit kostkowy przez te wszystkie lata funkcjonowania przeżył bardzo wiele. W 1996 r. górna część nastawni OLA uległa całkowitemu spaleniu. Jeszcze w tym samym roku nastawnia została odbudowana i wyposażona w nowy pulpit kostkowy.

– Na pulpicie nastawczym odwzorowany jest układ torowy stacji Olsztyn. Za jego pośrednictwem obsługiwanych jest około 60 torów przebiegowych, tzn. torów wyposażonych w sygnalizatory świetlne, na których wyświetlają się sygnały umożliwiające prowadzenie zorganizowanego i bezpiecznego ruchu pociągów i jazd manewrowych – wyjaśnia Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK.

Pulpit ten umożliwia sterowania dla 152 zwrotnic i 166 sygnalizatorów. Jak działa urządzenie, którym Olsztyn mógł szczycić się na tle innych polskich miast? Na pulpicie, na którym odwzorowany został schematyczny plan torów, na którym naniesione są punkty świetlne – to tzw. plan świetlny. Informuje on obsługę o stanie urządzeń związanych z torami i zwrotnicami, sygnalizatorów świetlnych i urządzeń służących do prowadzenia ruchu na przyległych szlakach.

Inne zadanie pulpitu to sterowanie urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolejowego za pomocą elementów sterowniczych, które rozmieszczono w odpowiednich miejscach planu świetlnego. Za pośrednictwem przycisków różnego rodzaju i koloru personel przekłada rozjazdy, ustawia drogi przebiegów dla pociągów i manewrów oraz wyświetla światła zezwalające na sygnalizatorach.

CZYTAJ TEŻ: Szpital tymczasowy w Szczytnie. Ilu pacjentów w nim przebywa?

Olsztyńska pulpit jest jednym z największych w Polsce. Dla porównania:

Wrocław (120 kolumn na 26 wierszy – 3120 kostek),

Głogów (109 kolumn na 26 wierszy – 2834 kostki),

Żagań (100 kolumn na 27 wierszy – 2700 kostek).

Nastawnia nie będzie jednak służyć w Olsztynie zbyt długo. Trwa przetarg na przebudowę układu torowo-peronowego. Ma też powstać nowa nastawnia dysponująca wraz z zabudową nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Źródło: Olsztyn Główny. Historia jednego z największych pulpitów kostkowych dobiega końca

Sonda
Czy jechałeś/aś kiedykolwiek pociągiem Pendolino?
Express Biedrzyckiej – Radosław Sikorski: Ziobro nie rozumie słowa suwerenność

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki