Tychy pociąg

i

Autor: Archiwum Eski Zdjęcie ilustracyjne

Kolej

Co dalej z linią kolejową z Tychów do Oświęcimia? Projekt jest gotowy, trzeba znaleźć środki na realizację

W 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę wartą 10 mln zł na wykonanie projektu rewitalizacji połączenia kolejowego z Orzesza - przez Tychy i Bieruń - aż do Oświęcimia. Dokumentacja jest już gotowa, ale nie wiadomo, kiedy inwestycja zostanie zrealizowana. Głównym problemem są ogromne koszty, które trzeba będzie pozyskać ze źródeł zewnętrznych.

W 30 minut pociągiem z Tychów do Oświęcimia

31 stycznia w urzędzie miasta Tychy odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych i samorządów. Obecni byli m.in. komisarz Tychów Maciej Gramatyka, burmistrz Bierunia Krystian Grzesica i senator Andrzej Dziuba. Tematem rozmowy był projekt rewitalizacji linii kolejowych na trasie: Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim.

Pomysł ten nie jest nowy. Jak przyznał w rozmowie z portalem tychy24.net Maciej Gramatyka, o odbudowie tego połączenia mówiło się jeszcze w 2010 roku. Realne działania rozpoczęły się dziesięć lat później, gdy PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę wartą 10 mln zł na przygotowanie dokumentacji projektowej.

Według planów pociągi pojadą po 45 km nowych torów, a rewitalizacja obejmie 17 km sieci trakcyjnej. Linia kolejowa na odcinku Tychy Lodowisko - Nowy Bieruń będzie też zelektryfikowana. Pociągi pojadą szybciej, pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki modernizacji 14 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu. W ramach inwestycji wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 81 obiektów inżynieryjnych, m.in. most na Wiśle między Nowym Bieruniem a Oświęcimiem (...) Dzięki temu Tychy i Oświęcim zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe o czasie około 30 minut - przeczytamy w informacji prasowej PKP Polskich Linii Kolejowych z 2020 roku.

Celem inwestycji jest uaktywnienie terenów przemysłowych na granicy Tychów i Bierunia oraz ułatwienie mieszkańcom podróży do Krakowa.

Czy znajdą się środki na odbudowę połączenia kolejowego Orzesze-Tychy-Bieruń-Oświęcim? 

Projekt rewitalizacji linii kolejowych jest już gotowy. Pozostała jedynie kwestia pozyskania środków na realizację inwestycji. Mowa nawet o 1,2 mld zł - co przyznał w rozmowie z portalem tychy24.net burmistrz Bierunia Krystian Grzesica. Zaznaczył przy tym, że trwa lobbowanie za tym, by zadanie trafiło z listy rezerwowej na listę podstawową.

Komisarz Tychów Maciej Gramatyka widzi kilka możliwości pozyskania tak ogromnych środków. Po pierwsze, jeśli rząd wycofa się z realizacji Kolei Dużych Prędkości do CPK, istnieje szansa, że znajdą się środki na lokalne połączenia kolejowe. Po drugie, inwestycja mogłaby zostać zrealizowana z funduszy unijnych.

Teraz to jest taki moment, w którym wszystko jest gotowe. Jest gotowy projekt, jest kosztorys przygotowany, tylko nie ma pieniędzy na inwestycję. Biorąc pod uwagę, że obecna perspektywa finansowa Unii Europejskiej jest bardzo krótka i takie inwestycje, które są praktycznie gotowe do realizowania będą miały szansę, więc myślę, kiedy jak nie teraz. To chyba najlepszy moment dla tego przedsięwzięcia po tylu latach dyskusji – powiedział Maciej Gramatyka w rozmowie z portalem tychy24.net.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki