Na stacji Jaworzno Szczakowa trwają prace związane z przebudową peronów (nr 2 i nr 3) i obiektów inżynieryjnych.
- Perony zostaną podwyższone, co znacznie ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów oraz będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście na perony zapewni przebudowywane przejście pod torami. Zostanie wyposażone w 2 windy (od strony miasta i na peron 2). Ponadto na peronach zostaną zamontowane nowe 200 m wiaty, ławki, gabloty informacyjne. Będzie nowe nagłośnienie i wizualna informacja dla podróżnych - powiedział nam Jacek Karniewski z PKP PLK.
Na stacji w Jaworznie Szczakowej powstaje lokalne centrum sterowania. Na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia kontynuowane są prace przy budowie wiaduktów drogowych w ciągu ul. Bukowskiej i Mroczka (Jaworzno ) oraz w Balinie. Wiadukty zastąpią przejazdy kolejowo - drogowe.
Prace między stacjami Jaworzno Szczakowa – Trzebinia ruszyły w czerwcu 2017 r.
Efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie poprawa komfortu i bezpieczeństwa obsługi podróżnych na stacji Jaworzno Szczakowa oraz na przystankach osobowych w Jaworznie Ciężkowicach i w Balinie. Zwiększy się także przepustowość linii a dostosowanie jej do prędkości 160 km/h znacznie skróci czas przejazdu na trasie Katowice - Kraków. Zakończenie prac na odcinku Jaworzno Szczakowa - Trzebinia planowane jest w I kwartale 2019 r. Koszt modernizacji odcinka to 296 milionów złotych netto.
Na linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich prac planowane jest w czerwcu 2020 r. Wówczas najszybsze pociągi pokonają trasę w ok. 1 godzinę. Wartość projektu Katowice - Kraków to ok. 2,0 mld złotych netto.
Projekt na linii E30 Katowice – Kraków realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.