Tak wygląda budowa tunelu na S1 w Beskidach. Wykują go bez użycia maszyny [ZDJĘCIA]

2020-11-13 13:45

Trwa drążenie tunelu w na odcinku drogi ekspresowej S1 w Beskidach. Obiekt będzie miał ponad 800 metrów długości. Co ciekawe, wydrążenie odbywać się będzie bez użycia jakichkolwiek maszyn. Jak to możliwe? Czytaj na se.pl.

Tak wygląda budowa tunelu na S1 w Beskidach. Wykują go bez użycia maszyny [ZDJĘCIA]

i

Autor: GDDiK/ Materiały prasowe

Tak zwane obejście Węgierskiej Górki jest jednym z bardziej skomplikowanych projektów drogowych w Polsce, obejmującym utworzenie czterech tuneli (TD-1.1, TD-1.2 oraz TD-2.1, TD-2.2). Będą one stanowiły część trasy S1, która ma połączyć lotnisko w Pyrzowicach z przejściem granicznym w Zawardoniu. Obecnie w Beskidzie Śląskim trwają przygotowania do budowy dwóch tuneli - jednego o długości 830 metrów i drugiego o długości około kilometra. 

Łaziska Górne. Robotnik spadł z 10 metrów na beton! Jest w ciężkim stanie

Tunele TD-1.1 i TD-1.2 drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.), natomiast tunele TD-2.1 i TD-2.2 w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń.

Praca przy budowie dwóch pierwszych wspomnianych wyżej tuneli na odcinku Żywiec-Zwardoń będzie wykonywana techniką austriacką. - Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad NATM, tj. nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu - podaje GDDiK.

Kluski śląskie wśród najlepszych w Polsce. Niezwykłe wyróżnienie!

Na czym polega to w praktyce? Na początku oznacza się miejsca, gdzie zostaną wydrążone otwory. Potem są tam umieszczane materiały wybuchowe i następuje detonacja. Pył i materiał skalny są usuwane. Potem następuje wykonanie obudowy wstępnej o stosunkowo niskiej nośności, dokonanie pomiarów geologicznych i dopasowanie obudowy do warunków ziemnych. Konieczne jest również zabezpieczenie przed wodami podziemnymi. Następnie konieczne jest założenie obudów tunelu oraz ewentualnych dodatkowych wzmocnień konstrukcji. Na koniec instalowane są dodatkowe elementy wyposażenia tunelu, w zależności od jego przeznaczenia. 

Sosnowiec. Damski bokser uprawiał konopie. Zdradził go zapach

Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową, budowa całości inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki