Trasa S1 Bieruń-Oświęcim. Podpisano umowę! Kiedy powstanie droga?

2021-12-05 9:00
Droga S1
Autor: GDDiK Droga S1 z Mysłowic do Bielska-Białej

GDDKiA podpisała umowę na fragment trasy S1z Bierunia do Oświęcimia. Inwestycja obejmuje powstanie węzła wokół pierwszego z tych miast. Budowa tego fragmentu ekspresówki jest jedynie elementem większego planu - nowej drogi S1 łączącej Mysłowice z Bielskiem-Białą.

Podpisana przez GDDKiA umowa obejmuje fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości ok. 2,9 km, odcinka drogi klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km oraz drogi klasy Z (zbiorczej) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44 (DK44). Wartość umowy to ponad 212 mln zł. Projekt zrealizuje firma Strabag. Budowa tych połączeń z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. powinna zbiec się z oddaniem do ruchu trasy S1 od węzła Oświęcim do Bielska-Białej i skomunikować je z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.

- Podpisana dzisiaj umowa jest już czterdziestą drugą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszły 42 zadania o łącznej długości nieco ponad 523 km i wartości blisko 16 mld zł - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowy przebieg S1. Trasa połączy Mysłowice i Bielsko-Białą

Nowy przebieg S1 w woj. śląskim wytyczono od Mysłowic po Bielsko-Białą i podzielono na cztery odcinki realizacyjne - trzy obejmują zasadniczy przebieg trasy, jeden to odchodząca od niej obwodnica Oświęcimia. Umowy na dwa odcinki zasadniczego przebiegu i obwodnicę Oświęcimia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała po przetargach w 2020 roku.

Sytuacja skomplikowała się na odcinku z Mysłowic do węzła Oświęcim (blisko 13 km) wraz z obwodnicą Bierunia (ponad 2 km). GDDKiA wykluczyła tam bowiem z przetargu najtańszą ofertę firmy China State Construction Engineering Corporation, a następnie – po orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej i sądu – unieważniła postępowanie. Koniec końców odcinek Mysłowice-Oświęcim podzielono na dwa zadania: odcinek I/A Bieruń-Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia oraz odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II)-Bieruń. Po perturbacjach przetarg na wykonanie tej inwestycji wystartował w czerwcu. Firma Strabag zaoferowała najtańszą, opiewającą na 212,3 mln złotych ofertę.

Trasa S8 wypadek samochodu ciężarowego z osobową Skodą
Sonda
Jak dobrze znasz przepisy ruchu drogowego?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE