Gimnastyka dla języka

2009-06-03 9:00

To, jak mówi twoje dziecko, będzie miało w przyszłości ogromny wpływ na jego życie. Warto więc umiejętnie wspierać rozwój mowy.

Logopedzi alarmują: w ciągu ostatnich kilku lat aż o 60 proc. wzrosła liczba dzieci mających problemy logopedyczne, zaś niemal połowa sześciolatków ma wadę wymowy wymagającą leczenia. Ale jest też dobra wiadomość: możesz mieć wpływ na to, by twoja pociecha nie znalazła się kiedyś w tej grupie. Dlaczego to takie ważne? Bo mowa to nie tylko sposób komunikowania się. Za jej pośrednictwem kształtuje się też osobowość i zdolności psychiczne.

Badania wykazały, że dzieci, które mówią nieprawidłowo, zwykle mają również kłopoty z nauką już od początku edukacji. Źle bowiem wymawiają poznawane litery, źle je odczytują i tak też zapisują. Jeśli zamiast "czapka" dziecko powie "capka", to jest duże prawdopodobieństwo, że tak samo napisze.

Wolniej uczą się czytać, mają trudności ze zrozumieniem tekstu i niechętnie odpowiadają na pytania nauczyciela. Często są też wyśmiewane przez kolegów, co powoduje osamotnienie i obniża poczucie własnej wartości.

Porozmawiaj z nim

Mowa, podobnie jak chodzenie, jest umiejętnością, której dziecko musi się nauczyć. Jest jednak czynnością psychiczną – jej rozwój warunkuje własciwe funkcjonowanie procesów nerwowych. Dużą rolę odgrywa tu najbliższe otoczenie, w którym malec przebywa. To ono jest pierwszym przekaźnikiem wzorców prawidłowej lub nieprawidłowej mowy.

Można powiedzieć, że rodzina jest pierwszym trenerem mowy dziecka. Codzienny kontakt, najpierw z rodzicami, dziadkami, a później rówieśnikami, dostarcza mu nowych wzorców i pozwala na doskonalenie umiejętności językowych.

Dlatego mów do dziecka jak najwięcej, nawet jeśli jest ono zbyt małe, by ci odpowiedzieć. Tematem pogawędki może być nawet kolejność wykonywania zabiegów higienicznych („umyłam ci rączki, a za chwilę cię wykąpię”). Staraj się przy tym nie używać pieszczotliwych zdrobnień.Dziecku, które już mówi, stwarzaj zaś jak najwięcej okazji do opowiedzenia tego, co przeżyło.

Gdy twoja pociecha zaczyna dopytywać się, jaka to litera, staraj się wymawiać ją prawidłowo – mów: t (nie ty), m (nie em). A gdy maluch źle wymawia jakąś głoskę, nie każ mu powtarzać jej dotąd, aż powie ją prawidłowo, ani nie zawstydzaj go, że źle mówi – takie postępowanie może utrwalić złe nawyki i zahamować chęć do mówienia.

Czytaj więcej na

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki