Toruń: MZK ogłosił kolejny ważny projekt! Inwestycja za 31,8 miliona złotych

2021-01-26 18:22 Konrad Marzec
Toruń: MZK ogłosił kolejny ważny projekt! Inwestycja za 31,8 miliona złotych
Autor: MZK w Toruniu Toruń: MZK ogłosił kolejny ważny projekt! Inwestycja za 31,8 miliona złotych

Toruń. Kolejny odcinek torowiska tramwajowego - w ciągu Szosy Lubickiej - zostanie zmodernizowany w Toruniu. Prace ruszą w nocy z dnia 29 na 30 stycznia 2021 r. (z piątku na sobotę) i obejmą fragment trasy linii nr 1 i 5 w ciągu Szosy Lubickiej - od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego. - W związku z tym zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu drogowego i komunikacji miejskiej - przekazuje Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy MZK w Toruniu.

Toruń: MZK ogłasza projekt za 31,8 miliona złotych!

- Przystępujemy do realizacji kolejnego zadania w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Projekt ten zawierza osiem zadań, z których najważniejszym jest budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar - powiedział we wtorek (26.01.2021) prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.

- Są w nim także cztery zadania modernizacyjne. Na trzy z nich podpisaliśmy już umowy. Prace na pierwszym odcinku, w ciągu ul. Kraszewskiego, ruszyły w ubiegłym roku i trwają, a teraz przyszedł czas na modernizację torowiska wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5, w ciągu szosy Lubickiej, od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego. Kolejne zadanie, na które już mamy umowę, to modernizacja torowiska w ul. Bydgoskiej - dodaje.

Toruń: Nowy projekt MZK. Co się zmieni?

W ramach tych trzech zadań modernizacyjnych przebudowanych zostanie łącznie ponad 8 330 metrów toru pojedynczego (4 165 mb), w tym powstanie ponad 5 517 mtp (2 758 mb) zielonego torowiska. Toruń zyska nowe tory i sieć trakcyjną, wyposażone w sygnalizację świetlną przejścia dla pieszych, odnowione jezdnie i chodniki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej.

- Wykonawcą tego zadania jest Balzola Polska Sp. z o.o., a ich wartość wynosi ponad 31,8 mln zł brutto Umowę podpisano 4 listopada 2020 r. W jej myśl roboty powinny się zakończyć w terminie do 13 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. do grudnia br. - powiedział prezes Wyszogrodzki. - Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną obejmie odcinek ul. Szosa Lubicka od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego, z wyłączeniem pl. Sybiraków (skrzyżowanie z ul. Przy Skarpie) - dodaje.

Zakres robót obejmuje:

  • wykonanie niezbędnych robót rozbiórkowych;
  • przebudowę torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą przystankową,
  • przebudowę przejazdów i przejść przez torowisko;
  • dostosowanie przejścia podziemnego przy CH OBI do potrzeb osób niepełnosprawnych (montaż platform schodowych);
  • przebudowę sieci trakcyjnej,
  • przebudowę kabli zasilających sieć trakcyjną,
  • przebudowę sterowania i ogrzewania zwrotnic,
  • przebudowę i budowę systemu odwodnienia układu torowego,
  • przebudowę i zabezpieczenie istniejących sieci uzbrojenia terenu będących w kolizji z przebudowywanym układem torowym,
  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • rozbudowę systemu informacji pasażerskiej, budowę tablic informacji pasażerskiej. W ramach przebudowy SIP projektuje się wykonanie dwóch nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej  na przystankach tramwajowych „Jamontta” i „Rydygiera” po stronie południowej.
  • budowę i przebudowę sieci teletechnicznych,
  • rozbudowę sygnalizacji świetlnych,
  • nasadzenia drzew i krzewów; odtworzenie trawników na powierzchni 31 144 m2, zabezpieczenie na czas budowy 328 szt. drzew, nasadzenie krzewów w ilości 4054 szt. (zgodnie z wykazem)
  • odtworzenie terenów zieleni po robotach budowlanych;
  • wprowadzenie i utrzymanie stałej organizacji ruchu.

Ważna inwestycja MZK w Toruniu. Zmiany w ruchu drogowym!

Przeprowadzenie modernizacji torowiska wiąże się z koniecznością wprowadzenie zmian w organizacji ruchu drogowego i komunikacji miejskiej.  Zgodnie z umową, prace modernizacyjne  mają być wykonywane przy zachowaniu ruchu tramwajowego. W tym celu w pierwszym etapie robót planuje się wykonać tymczasowe rozjazdy torowe tzw. „przewiązki”, mające na celu skierowanie ruchu tramwajowego na jeden tor – północny. Umożliwi to wahadłowy ruch tramwajów w czasie realizacji wszystkich robót.

W ciągu ulicy Szosa Lubicka zostaną wykonane dwie "przewiązki": jedna na wschód od pl. Daszyńskiego,  druga po stronie wschodniej od przystanków tramwajowych na wysokości ul. Piskorskiej,  przed skrętem w ulicę Ślaskiego.

- Rozpoczęcie prac nad montażem rozjazdów tymczasowych planowane jest na 30 stycznia br. Prace potrwają do 7 dni (do 5 lutego br.). W nocy z 29 na 30 stycznia, po zjeździe ostatniego tramwaju linii dziennej, o godzinie 23:10 zostanie wyłączona sieć trakcyjna. Ponowne jej uruchomienie zaplanowano 5 lutego od godziny 23:10 - wyjaśnił dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia Marcin Kowallek. 

- Rozpoczęcie właściwych prac budowlanych (prace rozbiórkowe torowiska i demontaż sieci trakcyjnej) ruszy zaraz po zakończeniu montażu tymczasowych rozjazdów torowych  z zachowaniem wahadłowego ruchu tramwajowego po północnym torze tramwajowym. Wyjątkiem będzie wyłączenie ruchu tramwajowego na czas modernizacji skrzyżowania Szosy Lubickiej z ul. Rydygiera - dodał.

- Montaż przewiązek, przystanków tymczasowych a także prowadzenie prac rozbiórkowych przy demontażu torowiska i sieci trakcyjnej (które będą prowadzone po zakończeniu montażu przewiązek) będą wiązały się z organizacją sześciu wjazdów na plac budowy na południowej jezdni ulicy Szosa Lubicka. W związku z tym w rejonie wjazdów zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości w ruchu drogowym - z 70 km/h do 40 km/h - mówi dyrektor Kowallek.

Lokalizacja wjazdów:

  • od strony pl. Daszyńskiego;
  • od strony wschodniej skrzyżowania z ul. Rydygiera;
  • od strony zachodniej pl. Sybiraków;
  • od strony ul. Ślaskiego.

Toruń. Komunikacja zastępcza na czas realizacji projektu

W nocy z 29 na 30 stycznia, po zjeździe ostatniego tramwaju linii dziennej o godzinie 23:10, zostanie wyłączona sieć trakcyjna. Ponowne jej uruchomienie zaplanowano na dzień 5 lutego 2021 r. od godziny 23:10. W związku z tym:

  • ·         od 29/30.01.2021 r. do 05.02.2021 za tramwaj linii nr 1 na trasie od al. Solidarności do pętli Olimpijska kursować będzie zastępcza linia autobusowa nr 51;
  • ·         od nocy 28/29.01.2021 r. do nocy 5/6.02.2021 r. kursować będzie nocna linia nocna 51N (za tramwaj nocny);
  • ·         po tym czasie na czas trwania wszystkich robót tramwaje będą kursować po jednym torze (północnym) przy zachowaniu ruchu wahadłowego;
  • ·         na skróconej trasie: Uniwersytet – al. Solidarności kursować będą tramwaje linii nr 8 i 8N;
  • ·         przystankiem przesiadkowym z tramwajów linii nr 8 na autobusy linii nr 51 (i odwrotnie) będzie przystanek w al. Solidarności od strony Muzeum Etnograficznego;
  • ·         tramwaje linii nr 8 i 8N w kierunku Uniwersytetu kursować będą ul. Odrodzenia i nowym torowiskiem w al. św. Jana Pawła II, i zatrzymywać na przystankach Odrodzenia i Os. Młodych.

PRZYSTANKI AUTOBUSOWE ZASTĘPCZEJ KOMUNIKACJI:

Autobusy zastępczej linii autobusowej nr 51 na trasie od al. Solidarności do pętli Olimpijska będą się zatrzymywać na istniejących przystankach autobusowych, z wyjątkiem przystanków tymczasowych w następujących lokalizacjach:

  • na północnej jezdni ul. Szosa Lubicka przy  sklepie „Merkury”
  • na północnej jezdni ul. Szosa Lubicka na zachód   od Placu Daszyńskiego, na wysokości stacji paliw Orlen
  • na północnej jezdni ul. Lubickiej na wysokości  ul. Gołębiej.

Zmiana trasy przejazdu linii nr2:

Tramwaje linii nr 2 zmienią trasę przejazdu w centrum miasta. Kursować będą w obu kierunkach ul. Odrodzenia, Czerwona Droga i nowym torowiskiem w al. św. Jana Pawła II. Tym samym uruchomione zostaną przystanki tramwajowe Odrodzenia i Os. Młodych.

Prezentację zmian znajdziecie TUTAJ.

Seniorzy w Toruniu czekają na rejestrację do szczepień