Tramwaj MZK w Toruniu

i

Autor: Piotr Lampkowski / Super Express Toruń. Ruszowa jedna z najważniejszych inwestycji miasta. Kosztuje 190 milionów złotych / Zdjęcie poglądowe

Toruń. Rusza jedna z najważniejszych inwestycji miasta. Kosztuje 190 milionów zł

2021-10-08 10:59

Toruń. W najbliższy wtorek (12 października 2021 r.) rusza budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar. Prace budowlane rozpoczną się równolegle w pięciu punktach miasta ok. godz. 9.00, po porannym szczycie komunikacyjnym. - Przed nami największe zadanie - budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar wraz z infrastrukturą towarzyszącą. 5,5 km linii, która ma zapewnić komfortowy dojazd do nowego, rozwijającego się intensywnie osiedla. Stamtąd będzie można podróżować tramwajem do centrum miasta - wyjaśnia prezydent Michał Zaleski.

Toruń. Rusza jedna z najważniejszych inwestycji miasta. Kosztuje 190 milionów zł

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu nie zostawia złudzeń. Przy tak rozległej inwestycji - by mogło powstać nowe torowisko, nowe przystanki, sieci podziemne, ciągi piesze i rowerowe i cała infrastruktura towarzysząca - nie da się uniknąć utrudnień w ruchu, dojazdach do posesji, parkowaniu i ogólnym przemieszczaniu się, także komunikacją miejską. - Będziemy się jednak starać, by było to jak najmniej uciążliwe, a tam, gdzie tylko jest taka możliwość, prace będą prowadzone poza pasem drogowym - zapewnia w komunikacie Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy MZK w Toruniu. - Poprawa funkcjonowania transportu publicznego w Toruniu, dzięki decyzjom ministerstwa właściwego do spraw finansów, może być realizowana przy wsparciu środków unijnych. To wielki pakiet zadań – 400 mln zł, w tym wiele różnych projektów. Niektóre zrealizowane, jak chociażby zakup autobusów hybrydowych, elektrycznych czy tramwajów - podkreśla prezydent Torunia Michał Zaleski.

Czytaj też: Toruń. Dramatyczna sytuacja w Szpitalu Miejskim. Jest oświadczenie władz

- Mieszkańcy muszą być przygotowani na trochę utrudnień w ruchu, ale za półtora roku będą mieli nowe, bardzo sprawne połączenie tramwajowe z dynamicznie rozwijającym się, coraz większym i coraz piękniejszym osiedlem zwanym Jarem. Przebudowany zostanie układ drogowy wraz z chodnikami i drogami rowerowymi, będzie dużo nowej zieleni. Wszystko to służyć będzie temu, by zwiększyć udział niskoemisyjnego, ekologicznego transportu w przewozie mieszkańców naszego miasta - wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. - Nowa linią i nowe tramwaje, które na nią wyjadą (a przypomnę, że w połowie przyszłego roku do Torunia przyjedzie pięć nowych pojazdów), na pewno zwiększą wygodę podróżowania po mieście. Tramwaje zmniejszają emisję spalin, są proekologicznym środkiem transportu, zwiększają poziom bezpieczeństwa i są komfortowe, ponieważ nie dotyczą ich korki - dodaje.

Umowę na budowę nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar podpisano 30 sierpnia br. Wykonawcą jest wyłonione w przetargu konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Koszt budowy to 190 mln zł.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, nowego przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 21 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 24 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 30 wiat przystankowych. 10 z nich będzie miała formę tzw. „zielonych przystanków”. Łączna długość wybudowanych torów wyniesie ok. 11,5 tys. metrów toru pojedynczego., co da ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej. Z tego 3,7 tys. metrów toru pojedynczego będzie w formie zielonego torowiska.

Umowa obejmie także zagospodarowanie zieleni. Planuje się:

  • nasadzenia 102 drzew oraz ok. 21 tys. krzewów i roślin ozdobnych;
  • przesadzenie 112 drzew i ok. 2 000 m2 krzewów;
  • założenie ok.  7 600 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 000 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne).

Zakończenie inwestycji planowane jest do 31 maja 2023 r.

Co nas czeka w czasie robót?  

- Przy tak rozległej inwestycji - by mogło powstać nowe torowisko, nowe przystanki, sieci podziemne, ciągi piesze i rowerowe i cała infrastruktura towarzysząca - nie da się uniknąć utrudnień w ruchu, dojazdach do posesji, parkowaniu i ogólnym przemieszczaniu się, także komunikacją miejską. Prace ruszą 12 października równolegle w pięciu punktach miasta - podkreśla Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy MZK w Toruniu.

Harmonogram i szczegóły dotyczące utrudnień znajdziecie na stronie MZK w Toruniu.

Sonda
Czy przekonują cię propozycje Torunia ws. komunikacji miejskiej?
Trwa remont torowisk w centrum Torunia. Tak wyglądają prace

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki