OLSZYNKA GROCHOWSKA

Będą pieniądze na remont przejścia przez tory! Burmistrz Pragi-Południe i wiceprezydent Warszawy obiecują pomoc!

2023-01-31 8:06

Mieszkańcy walczą o legalne przejścia przez tory linii kolejowych w ciągu ul. Podolskiej i Podhalańskiej. Od lat domagają się legalnego i bezpiecznego dostępu do rezerwatu przyrody Olszynka Grochowska. Dla mieszkańców Kawęczyna-Wygody przejście zapewnia dostęp do lepszej infrastruktury transportowej, a także oferty handlowej i oświatowej innych dzielnic. Czyżby to był początek końca walki? Burmistrz Pragi-Południe deklaruje, że pieniądze na przejścia się znajdą!

Olszynka Grochowska. Przejście do rezerwatu przyrody będzie legalne, bezpieczne i dostępne. Kiedy?

Mieszkańcy Grochowa i Wygody od dawna domagają się przejść do rezerwatu Olszynka Grochowska. Aktualnie, na przecięciu linii kolejowych nr 7 i 506, panuje wolna amerykanka. Obydwie przeprawy przez trasy, którymi pędzą pociągi są nielegalne, ale również bardzo niebezpieczne. Wielokrotnie dochodziło tam do śmiertelnych potrąceń. Ostatnie miało miejsce 7 listopada 2022 roku.

Przez wiele lat PKP PLK i samorząd przerzucały się odpowiedzialnością za to, kto powinien zainicjować budowę przejścia i za nią zapłacić. Wydaje się jednak, że wreszcie strony usiadły do konkretnych negocjacji. Burmistrz dzielnicy Pragi-Południe przekazał mieszkańcom ważne informacje.

Ze strony miejskiej deklaruję gotowość partycypacji finansowej związanej z ich zabudową oraz pomoc w uzyskiwaniu ewentualnych opinii i zgód gestorów sieci, a także partycypację w eksploatacji przejść po ich oddaniu do użytku – przekazywał Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. Taką samą informację przekazał burmistrz dzielnicy podczas ostatniego spotkania z mieszkańcami.

Cieszy nas deklaracja burmistrza, że finanse są zabezpieczone. Teraz niecierpliwie czekamy na odpowiedź PKP i przygotowanie projektu. Z budową przejścia przechodzącego przez linię nr 7 nie powinno być problemu. Większe schody zaczynają się na linii 506. Biegnie tamtędy trasa pociągów dalekobieżnych pomiędzy Warszawą a Dorohuskiem. Pociągi będą mogły osiągać na niej prędkości około 100 km/h. Ze względu na to oraz na łuk trasy, budowa przejścia może być problematyczna. Nie przestaniemy jednak walczyć, miasto jest podzielone torami na bardzo długim odcinku, mieszkańcy potrzebują bezpiecznych przejść. Są zniecierpliwieni i niezwykle zdeterminowani, żeby o nie walczyć – mówił nam Tomasz Jakubczyk (37 l.), jeden z mieszkańców zaangażowanych w inicjatywę „Przejście Olszynki”.

Władze dzielnicy, tak, jak i my, oczekujemy na oficjalną odpowiedź kolejarzy, która pomimo dwóch miesięcy od daty złożenia, nie została przygotowana. – Do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wpłynęło pismo (22 listopada 2022 roku red.) w sprawie przeprawy do rezerwatu w Olszynce Grochowskiej. Sprawa jest analizowana i przygotowana zostanie odpowiedź – poinformował nas Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK.

Sonda
Podróżujesz pociągami?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki