W tych niepewnych czasach miej przy sobie psychologa

i

Autor: mat. partnera W tych niepewnych czasach miej przy sobie psychologa

W niepewnych czasach miej przy sobie psychologa. Czym jest tekstowa pomoc psychologiczna?

2020-12-07 10:14

Obawa o utratę pracy i brak więzi międzyludzkich spowodowanych kwarantanną - to tylko niektóre skutki pandemii koronawirusa. Rok 2020 nie wpływa najlepiej na nasze zdrowie psychiczne. Rośnie w nas niepokój, poczucie samotności i strach przed tym, co nadejdzie. Gdzie szukać pomocy? Najlepiej u specjalisty! Skorzystaj z tekstowej pomocy psychologicznej online.

Tekstowa pomoc psychologiczna już dostępna w Polsce

W Polsce tekstową pomoc psychologiczną zapewnia portal WeTalk.pl. Wyróżnia go nowatorskie podejście do pomocy psychologicznej, niestosowane do tej pory w kraju. 

- Śledziliśmy trendy w pomaganiu i myśleliśmy o tym, jak w Polsce traktowane jest korzystanie z pomocy psychologicznej ile w tym jest stereotypów, barier i ostrożności. Zobaczyliśmy wtedy, że w niektórych krajach udało się dotrzeć do dużej liczby osób, które zdecydowały się skorzystać z pomocy. Bardzo mało osób w Polsce decyduje się na wizytę w gabinecie: lęk przed zaszufladkowaniem ich do grupy słabych, niezaradnych lub wręcz „wariatów” oraz niepewność czy ich problem na wstępnym etapie nie był zbyt błahy by zawracać głowę specjaliście. Chcieliśmy stworzyć portal, który byłby profesjonalną i bezpieczną przestrzenią do pierwszego, dobrego kontaktu z psychologiem czy psychoterapeutą. Tak powstał pomysł na portal WeTalk i nasze motto, że o każdym problemie warto rozmawiać - mówi Grzegorz Dąbrowski, psycholog i współtwórca WeTalk.

Grzegorz Dąbrowski, psycholog, współtwórca WeTalk.pl

i

Autor: mat. partnera Grzegorz Dąbrowski, psycholog, współtwórca WeTalk.pl

Czym jest tekstowa pomoc psychologiczna?

Dzięki połączeniu kompetencji psychologów i psychoterapeutów z możliwościami nowych technologii, pomoc psychologiczną można otrzymać na wiele sposobów. Jednym z nich jest formuła tekstowej pracy z klientem. Nowatorskie podejście tekstowej pomocy psychologicznej online polega na wykorzystaniu asynchronicznej wymiany wiadomości tekstowych jako bazy relacji terapeutycznej. Istotą jest budowanie poczucia bezpieczeństwa, zrozumienia, akceptacji w oparciu o częstość i regularność kontaktu z pacjentem.

W praktyce osoba potrzebująca wsparcia wybranego przez siebie specjalisty może w każdym momencie wyciągnąć smartfon i napisać, co w tej chwili czuje, niezależnie czy znajduje się sama w domu, jedzie pociągiem, czy wróciła do swojego biurka po ciężkim zebraniu w pracy. Tekstowa pomoc psychologiczna nie konkuruje, ani nie neguje tradycyjnych form budowania relacji terapeutycznej. Badania naukowe wprost wskazują na skuteczność terapii asynchronicznej. Jest ona akceptowalnym i klinicznie korzystnym medium dla osób cierpiących na różne zaburzenia psychiczne (Hull TD, Mahan A Study of Asynchronous Mobile-Enabled SMS Text Psychotherapy).

- Zgłaszają się do nas osoby doświadczające lęków, potrzebujące wsparcia w sytuacji rozstania, zmagające się z depresją, ale także takie, które chcą skonsultować swoje wątpliwości – czasami dotyczące ich bliskich – z fachowcem - mówi Bibianna Muszyńska-Czerewkiewicz, psycholog i współtwórczyni WeTalk. Stanowczo jednak podkreśla, że taka forma pomocy nie jest wystarczająca dla osób z poważnymi problemami zdrowotnymi. - Zaznaczamy, że WeTalk nie jest platformą pomagającą osobom w ostrych kryzysach o charakterze samobójczym ani czynnej psychozie.

W tych niepewnych czasach miej przy sobie psychologa

i

Autor: mat. partnera W tych niepewnych czasach miej przy sobie psychologa

Terapia w czasach koronawirusa

Pandemia przyspieszyła cyfryzację polskich domów, edukacji, firm. Stworzyła zupełnie nowe warunki codziennego funkcjonowania. Ludzki umysł musiał przyzwyczaić się do nowych bodźców, wyzwań, ograniczeń. Bardzo szybko znalazło to odbicie w polskim społeczeństwie uwypuklając problemy samotności, relacji w rodzinie, trudności w pogodzeniu obowiązków zawodowych z rytmem funkcjonowania domu.

Zdalna pomoc psychologiczna okazała się rozwiązaniem w momentach kryzysu. Mianem kryzysu określamy sytuację trudną, nagłą, niespodziewaną, czasem tragiczną lub krytyczną, ale zawsze wymagającą od pacjenta nowych umiejętności lub zasobów psychicznych dotąd niepotrzebnych. Kluczem jest rozmowa z zaufanym specjalistą (psychologiem, terapeutą, coachem). Czasem bywa opisem sytuacji czy problemu, innym razem wymianą wolnych skojarzeń na temat poruszanych wcześniej spraw lub też odniesieniem do wypowiedzi drugiej strony.

Dokładnie tak samo funkcjonuje rozmowa w tradycyjnej terapii. W przypadku pomocy tekstowej online, użytkownik może pisać do terapeuty zawsze wtedy, gdy poczuje taką potrzebę, a terapeuta odpowiada na jego wiadomości co najmniej raz dziennie. Klient może wysyłać wiadomości nieograniczone pod względem objętości, ilości czy częstości, może dzielić się wszystkim, co uzna za istotne, w dogodnych warunkach i czasie. Służy to budowaniu relacji. Zwiększa się otwartość i poczucie bezpieczeństwa w kontakcie ze specjalistą, szczególnie w sytuacjach związanych z izolacją.

W tych niepewnych czasach miej przy sobie psychologa

i

Autor: mat. partnera W tych niepewnych czasach miej przy sobie psychologa

Co odróżnia WeTalk.pl od innych miejsc świadczących pomoc psychologiczną online?

Po pierwsze kontakt odbywa się w specjalnie stworzonej polskiej aplikacji do tekstowej pomocy psychologicznej. Drugą różnicę stanowi kontakt ze specjalistą – w WeTalk opiera się na codziennej asynchronicznej wymianie wiadomości w tworzonej dla każdego klienta indywidualnej przestrzeni. Do tego wirtualnego gabinetu mają dostęp jedynie klient i wybrany przez niego specjalista, przy czym ten pierwszy może pisać do specjalisty kiedy chce i ile chce, mając pewność, że w każdy dzień roboczy otrzyma odpowiedź.

Wiadomości tekstowe mogą być uzupełniane krótkimi wiadomościami audio, a także sesjami wideo na żywo. Najistotniejsza różnice wynikają wprost z powyższych:

  • pisanie – nawet o intymnych sprawach – nie wymaga troski o warunki, np. aby nikt nie podsłuchał rozmowy,
  • asynchroniczność - nie wymaga ustalania odpowiadającego obu stronom terminu rozmowy, co jest niezbędne w rozmowie telefonicznej, sesji wideo a nawet czacie.
  • codzienna wymiana wiadomości jest podstawą budowania ze specjalistą relacji opartej na stałości i regularności, a na tym opiera się skuteczne pomaganie.

Użytkownicy portalu wskazują też wartość wstępnej bezpłatnej konsultacji, która często pozwala im rozwiać wątpliwości, zdobyć informacje, a często także zredukować napięcie przed rozmową o swoich problemach. Mówią, że codzienne pisanie samo w sobie przynosi ulgę i poczucie porządkowania własnych spraw, a gwarancja codziennego „komentarza” fachowca buduje poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Zarówno użytkownicy, jak i psycholodzy kładą nacisk na niemożliwy do uzyskania w innych formach pomagania dostęp do ulotnych myśli, wrażeń i odczuć, ale też do wcześniejszych etapów rozmowy.

Czy rozpoczęcie korzystania z WeTalk.pl jest proste?

W zasadzie uzyskanie codziennego towarzystwa psychologa zamyka się w czterech krokach. Pierwszym jest bezpłatne zalogowanie się na platformie WeTalk.pl - nie trzeba podawać pełnych danych, wystarczy nick. Następnym jest czat z konsultantem, czyli rozmowa o powodach kontaktu z WeTalk, oczekiwaniach, potrzebach, a często także o dotychczasowych doświadczeniach kontaktu ze specjalistami, wątpliwościach, kwestiach formalnych. Ustalenia z konsultantem pozwalają na postawienie następnych kroków.

Użytkownik może wybrać odpowiadającą mu subskrybcję i wariant płatności, a konsultant w tym czasie dopasowuje z puli specjalistów tych, których doświadczenie będzie najlepiej dobrane do omówionych wspólnie potrzeb osoby szukającej wsparcia. Po opłaceniu wybranego wariantu użytkownikowi przedstawiane są profile trzech specjalistów, spośród których wybiera jednego. Wybór pozwala rozpocząć codzienną wymianę informacji w indywidualnej przestrzeni tekstowej.

Czy to jest bezpieczne?

Rozmowy pomiędzy specjalistą a klientem szyfrowane są 256-bitowym certykatem SSL stosowanym w bankach lub dużych korporacjach. Do rozmów tych ma dostęp wyłącznie klient oraz prowadzący specjalista, żaden pracownik WeTalk nie ma wglądu w te treści. Można to porównać do zacisznej, anonimowej przychodni z wieloma gabinetami, gdzie można porozmawiać w swoim prywatnym gabinecie z wybranym przez siebie specjalistą.

Można zaglądać do swojego gabinetu tyle razy dziennie ile ma się ochotę. Dodatkowo można wrócić do starszych rozmów, które wydały się nam wyjątkowo cenne, można do nich wracać nawet przez pół roku. To ogromna wygoda. Mając na uwadze wrażliwość danych i treść najintymniejszych faktów z życia użytkowników, portal psychologiczny WeTalk.pl współpracuje w zakresie obsługi informatycznej z renomowaną firmą, obsługującą wiele znanych marek w Polsce i za granicą. Wszystkie dane znajdują się na odrębnym, chronionym serwerze w siedzibie naszego partnera, który nie jest współdzielony, jak to ma miejsce w popularnych serwisach hostingowych. 

Tekstowa pomoc psychologiczna to misja

- Gdy dostajemy informacje zwrotne od pacjentów: otrzymałem fachową pomoc,a tak przy okazji to nigdy nie poszedłbym do gabinetu, bo jestem skryty i trudno by mi było mówić o tym wszystkim na żywo - jest to dla nas mały sukces. Naszą misją jest popularyzowanie pomocy psychologicznej, sprawianie by dla kontakt z psychologiem kojarzył się z poczuciem bezpieczeństwa, zrozumienia i zaufania, na którym oparta może być dalsza praca czy to nad problemami czy rozwojem. Przykładamy bardzo dużą wagę do jakości tego kontaktu. Zależy nam, aby osoby pracujące w WeTalk były profesjonalne, doświadczone i empatyczne w kontakcie z naszymi klientami. Chcielibyśmy pomóc jak największej liczbie osób w ich zmaganiach z codziennością i odmienić trochę polski stereotyp sięgania po pomoc psychologa. To byłoby dla nas wielkim sukcesem - podkreśla Grzegorz Dąbrowski.

Artykuł sponsorowany

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki