WARSZAWA: Stołeczne metro NAJDROŻSZE w Europie

2013-04-10 4:00 HD

Polak potrafi! W wielu europejskich stolicach udaje się zbudować wieloliniowe metro, nie płacąc przy tym nieziemskich kwot, a w Warszawie powstająca dopiero II linia podziemnej kolejki okazuje się być najdroższą inwestycją w Europie! Zielone Mazowsze wyliczyło, że u nas kilometr budowy jest droższy niż w Barcelonie, Paryżu czy Mediolanie. Więcej za kilometr zapłacono jedynie w Marsylii, ale tam stacji na trasie jest dużo więcej, a poza tym w tej cenie powstał wielki podziemny parking.

158 milionów euro, czyli około 660 milionów złotych. Tyle kosztuje wybudowanie 1 kilometra metra w Warszawie. Krzysztof Rytel z organizacji Zielone Mazowsze zaintrygowany tak gigantyczną kwotą postanowił sprawdzić, ile za podobne inwestycje płacą inne kraje Europy. Okazało się, że tylko w Warszawie podziemna kolejka musi oznaczać tak ogromne wydatki. - Do analizy wziąłem projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. Brałem pod uwagę wyłącznie kwoty z zawartych umów - opowiada Rytel. - Wiele z nich to linie metra sterowanego automatycznie, bez maszynistów i ze stacjami wyposażonymi w szklaną przegrodę między peronem i torem, o czym w Warszawie możemy tylko pomarzyć - dodaje.

Według wyliczeń opublikowanych przez ekologów budowa metra wszędzie jest dużo tańsza. Na przykład kilometr podziemnej kolejki w Mediolanie kosztuje ok. 446 mln zł (108 mln euro), czyli ponad 200 milionów taniej niż u nas! To samo w Rzymie, Barcelonie czy Paryżu. Drożej w rankingu wypada tylko inwestycja w Marsylii (167 mln euro). - Ale tam na 2,5-kilometrowym odcinku zrobiono 4 stacje, czyli dwa razy więcej niż u nas - przekonuje Rytel.

Te wyliczenia dotarły również do urzędników, którzy uparcie bronią swoich racji: - Cena budowy zależy od terenu, na jakim jest ona wykonywana. Mamy inne warunki i inne metody niż w wymienionych miastach, my kopiemy bardzo głęboko. Poza tym w przetargu na realizację II linii metra wygrała najtańsza oferta - komentuje Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.

- W Hamburgu tunel biegnie pod kanałami, a udało się zrobić za 94 mln euro za kilometr, więc różnica jest ogromna - mówi Krzysztof Rytel.

Cena za kilometr trasy w miastach Europy:

1. Marsylia (linia z parkingiem podziemnym) 167 mln euro - ok. 690 mln złotych

2. Warszawa 158 mln euro - ok. 660 mln złotych

3. Rzym 147 mln euro - ok. 607 mln złotych

4. Barcelona 136 mln euro - ok. 562 mln złotych

5. Praga 130 mln euro - ok 536 mln złotych

6. Paryż 124 mln euro - ok. 512 mln złotych

7. Mediolan 108 mln euro - ok. 446 mln złotych

8. Hamburg 94 mln euro - ok. 388 mln złotych

9. Monachium 83 mln euro - ok. 343 mln złotych

10. Ateny 75 mln euro - ok 310 mln złotych