Moja Mała Ojczyzna: Sukcesy Warszawy

2014-05-28 17:32

Chcemy wrócić nad Wisłę!

Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa samorządowa inwestycja w Polsce - jej koszt wraz z zakupem pociągów to 5,9 mld zł. Budowany właśnie centralny odcinek linii ma 6,3 km długości, 7 stacji i łączy rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim przez centrum Warszawy.

Wszystkie przystanki, tj. Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński, znajdują się w ważnych punktach miasta oraz umożliwiają dogodne przesiadki do komunikacji miejskiej w różnych kierunkach.

Wydrążone są już wszystkie tunele, które biegną m.in. pod I linią metra, pod dnem Wisły, kamienicami na Powiślu i na Pradze. Trwa przebijanie łącznika pod tunelem Wisłostrady.

Zewnętrzne elementy szybów - na powierzchni ziemi - będą oszklone zgodnie z barwą każdej ze stacji, np. na rondzie Daszyńskiego wejście będzie osłaniał czerwony dach, a na Dworcu Wileńskim - granatowy. Dostarczane i montowane są także schody ruchome (w sumie będzie ich 80).

Zobacz: Generał Jaruzelski nie żyje. W tym piecu spalili dyktatora

Na powierzchni trwa odbudowa ulic po budowie metra. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych rozpoczął przebudowę ul. Prostej oraz budowę praskiego odcinka Trasy Świętokrzyskiej. Przebudowa Świętokrzyskiej po zakończeniu budowy metra zakłada generalny remont jezdni i chodników oraz wytyczenie pasów i dróg rowerowych, nowych przejść dla pieszych, miejsc parkingowych, przystanków autobusowych. Jezdnie zostaną zwężone - od ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, a od ul. Marszałkowskiej do ul. Kopernika do jednego pasa ruchu w każdym kierunku. Te prace będą trwały od maja do września.

Także na Pradze okolice ostatniej stacji tego odcinka - plac Wileński i Targowa - będą wyglądały zupełnie inaczej. Ulica Targowa zostanie wyremontowana, przy Ząbkowskiej powstaną przejścia dla pieszych na poziomie ziemi. Tramwaje Warszawskie wyremontują swoje torowiska, będą nowe przystanki na placu Wileńskim ustawione tak, aby ułatwić przesiadki. Sam plac stanie się dostępną wspólną przestrzenią - otrzyma nowe chodniki, zieleń, pojawią się tam meble miejskie. To wszystko już niedługo - budowa centralnego odcinka II linii metra ma się zakończyć do końca września tego roku.

Zakończenie budowy centralnego odcinka II linii metra planowane jest na jesień 2014 r. Pociągi będą pokonywać całą trasę w ok. 10-12 min.

Metro Warszawskie przeprowadziło już konkurs na koncepcje architektoniczno-budowlane i projekty budowlane kolejnych odcinków II linii metra. Liczyć będą po trzy stacje. W kierunku zachodnim stacje powstaną w pobliżu skrzyżowania ulic Wolskiej i Płockiej, parku Moczydło i skrzyżowania ulic Górczewskiej i Księcia Janusza.

W kierunku północno-wschodnim powstanie stacja przy ul. Strzeleckiej, w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Ossowskiego i ul. Pratulińskiej z Trocką.

Od 2007 roku Miejskie Zakłady Autobusowe zakupiły 846 fabrycznie nowych autobusów miejskich za niebagatelną kwotę ponad miliarda złotych.

Miejskie Zakłady Autobusowe rozpisały również przetarg na dostawę 10 autobusów elektrycznych - będą pierwszymi pojazdami na paliwa alternatywne. Zostaną skierowane do obsługi linii 222 i będą jeździły Traktem Królewskim.

Kolejne plany inwestycyjne MZA to zakup w latach 2015-2016 następnych 20 autobusów elektrycznych i 85 klasycznych przegubowców na olej napędowy. Wszystkie będą posiadały klimatyzację w wersji śródziemnomorskiej, monitoring, system elektronicznej informacji pasażerskiej i biletomaty.

Zaledwie kilka lat temu tramwaje niskopodłogowe były w Warszawie rzadkością, teraz stanowią już 50 proc. taboru. Skoku cywilizacyjnego i technologicznego dokonano dzięki gigantycznym nakładom inwestycyjnym - od 2007 roku spółka Tramwaje Warszawskie przeznaczyła na nowy tabor ponad 2 miliardy złotych! Tramwaje Warszawskie kupiły aż 306 nowych tramwajów (231 z nich zostało już dostarczonych i obsługuje stołeczne linie). Większość z nowych tramwajów, aż 186, stanowią nowoczesne niskopodłogowe Swingi, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację, monitoring, informację pasażerską oraz automat do sprzedaży biletów (wagon zabiera 201 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących). W lipcu w stolicy pojawią się pierwsze dwukierunkowe tramwaje typu 128N Jazz Duo (które nie potrzebują klasycznej pętli do zawracania, mogą być więc wykorzystywane podczas remontów, awarii itd.).

Szybka Kolej Miejska od 2007 roku wydała na nowy tabor już ponad 474 milionów złotych. Na stołeczne tory trafiło w tym czasie 28 nowoczesnych pociągów. 23 pojazdy zostały zakupione z wykorzystaniem środków unijnych.

Sieć wypożyczalni rowerów Veturilo zyskuje coraz więcej fanów. Do dyspozycji rowerzystów jest w tej chwili 171 stacji wypożyczania i 2650 rowerów. Powiększa się także miejska infrastruktura rowerowa. W tej chwili jest ok. 370 km dróg i pasów rowerowych. Plany na ten rok zakładają wytyczenie ok. 60 km nowych odcinków - budowę kilku nowych dróg, m.in. Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego, na ul. Świętokrzyskiej i Prostej, Waryńskiego, Kleszczowej, Wołoskiej, al. Jana Pawła II (na odcinku od kina Femina do ronda ONZ), Grójeckiej, Ostrobramskiej, Wysockiego i Czerniakowskiej. Powstaną liczne pasy rowerowe - m.in. na al. Wojska Polskiego, ul. A. Dawidowskiego, ul. Saskiej, Wóycickiego, Obozowej i Markowskiej.

Gdy tylko ostatecznie opadnie woda w Wiśle po ostatnich alarmach przeciwpowodziowych, Warszawiacy wrócą nad Wisłę. Zostaną odbudowane miejskie plaże, znów będzie można wynajmować kajaki i pływać po rzece statkami - na wycieczkę do Serocka bądź tramwajem wodnym w granicach stolicy.

Będzie też można uczestniczyć w spacerach ornitologicznych brzegami rzeki, organizowanych w ramach projektu "Ochrona siedlisk kluczowych gatunków ptaków w warunkach presji aglomeracji warszawskiej". Trasy przechadzek prowadzą przez tereny zamieszkiwane przez ptaki chronione tą inicjatywą. Szczegółowe informacje publikowane są na bieżąco na stronie www.wislawarszawska.pl.

Miasto wróci także do budowy Bulwarów Wiślanych. Za 122,7 mln zł przebudowuje je Hydrobudowa Gdańsk SA. Powstaną tu kafejki i galerie, dodany zostanie nowy poziom spacerowy nad samą wodą uzupełniony pomostami do cumowania jednostek pływających.

ZAPISZ SIĘ: Codzienne wiadomości Super Expressu na e-mail

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki