CITROEN C4 PICASSO

2007-10-29 18:25

Pablo Picasso w zdeformowanych kształtach wyrażał prawdę o świecie. Citroen - mimo że używa nazwiska mistrza - daleki jest od jego artystycznych wizji.

Citroenowi brakowało dotąd samochodu, który mógłby skutecznie konkurować w klasie kompaktowych vanów - xsara picasso za mała, a C8 za duży i za drogi. Gamę uzupełnia więc rodzeństwo: 4- i 7-osobowe, nadmuchane C4 picasso, które nie ruguje z rynku wspominanej xsary. Jej produkcja jest kontynuowana. Według przedstawicieli Citroena van zbudowany na bazie C4 jest przeznaczony dla bardziej wymagającego klienta.

W stronę słońca

Picasso posiada największą przeszkloną powierzchnię nadwozia na rynku minivanów - wraz z panoramicznym szklanym dachem całe 6,4 metra kwadratowego. Przednia szyba zachodzi aż nad głowę kierowcy, który czuje się jak w kabinie szybowca.

Przyjazna i ciepła atmosfera panuje również w noc - dzięki licznym źródłom światła. Ponadto pasażerowie mają do swojej dyspozycji umieszczoną w bagażniku przenośną latarkę, która ładuje się automatycznie w trakcie jazdy.

Praktyczny pragmatyk

W obrazach kubistów pojawiały się wklejane fragmenty gazet, tapet i kolorowych kawałków papieru.Picasso darował sobie gazetowe inkrustacje, ale nowego vana sowicie wyposażył. Znajdziemy tu np. elektroniczny hamulec ręczny, fotele składane do góry w sposób kinowy czy też mały guziczek w bagażniku, który pozwala na podniesienie auta, gdyby za bardzo "siadło" po załadunku. Opcjonalnie można zamówić nawigację i, współpracujący z układem kierowniczym, system bi- ksenonowych reflektorów adaptacyjnych doświetlający zakręty.

Na największe brawa zasługuje jednak silnik 1,6 HDi o mocy 110 KM. Testowany turbodiesel znany jest już z innych modeli PSA oraz Forda i z ważącym półtorej tony minivanem radzi sobie świetnie Oczywiście jeśli nie zmuszać go do osiągania prędkości nadświetlnych.

Podsumowując - kogo nudzi zwykłe kombi, a rodzina poszerza mu się szybciej niż wszechświat, wybór ma prosty: C4 picasso.

Mieczysław Mroczek z Warszawy, 48 lat, rencista, volkswagen golf kombi
Taki diesel to marzenie

Duży rodzinny samochód, a przy okazji niezwykle oryginalny - począwszy od nieruchomego środka kierownicy, a skończywszy na niesamowitym przeszkleniu. Citroen nazywa go visiovanem i trzeba przyznać, że pasażerowie mają zapewnioną pełną wizję rzeczywistości za oknem. Picasso jest też bardzo praktyczny - tylne fotele można przesuwać i pochylać, da się nawet podnieść tylne zawieszenie. W bagażniku jest też termoizolacyjna torba na kółkach. Natomiast wrażenia z jazdy utwierdzają mnie w przekonaniu, że Francuzi robią świetne diesle.

Plusy:
- świetne hamulce - mimo swoich gabarytów C4 staje w miejscu,
- rewelacyjny diesel - cichy i dynamiczny,
- dopracowane wnętrze - wszystkie materiały są wysokiej jakości.

Minusy:
- jeżeli z przodu siedzą wysokie osoby, to ci z tyłu będą narzekać na brak miejsca,
- małe lusterko wewnętrzne ogranicza widoczność do tyłu,
- zdecydowanie za wysoka cena.

OCENA:
Wygląd: 6 pkt
W kabinie: 4 pkt
Za kierownicą: 6 pkt
Silnik: 4 pkt
Zawieszenie: 5 pkt
Za te pieniądze: 4 pkt

Krzysztof Detyniecki z Warszawy, 45 lat, prywatny przedsiębiorca, jeździ oplem astrą
Jak przeładowany polonez

Za 10 lat chciałbym go mieć, bo to auto dla statecznego faceta na wcześniejszej emeryturze. Niezależnie jednak od wieku wolałbym, żeby miał hydropneumatyczne zawieszenie, które dostosowuje się do sytuacji na drodze. Ten z kolei zachowuje się jak przeładowany polonez - buja się na boki i jest dość niestabilny. Dysponuje natomiast znakomitym silnikiem - największe brawa za płynne oddawanie momentu obrotowego. Świetna jest też francuska pomysłowość w postaci wszelakich schowków, światełka-latarki w bagażniku czy torby na zakupy.

Plusy:
- silnik - moment obrotowy uwalniany jest miękko i jednostajnie,
- precyzyjna skrzynia biegów z wysoko umiejscowionym lewarkiem,
- świetnie wykończone wnętrze - jakość plastików zadowoli nawet wybrednych pasażerów.

Minusy:
- zawieszenie - zdecydowanie za miękkie. Podczas szybkiej jazdy czułem się niepewnie,
- zbyt jaskrawy kolor,
- trudno doszukać się czegoś więcej - jak dla mnie, mógłby być jedynie trochę większy.

OCENA:
Wygląd: 5 pkt
W kabinie: 5 pkt
Za kierownicą: 6 pkt
Silnik: 6 pkt
Zawieszenie: 4 pkt
Za te pieniądze: 4 pkt

Citroen C4 picasso 1,6 HDi 110 KM

Wyposażenie (m.in.):
poduszki powietrzne przednie, boczne i kurtynowe, ABS z EBD, ESP, aut. 2-strefowa klimatyzacja, radio z odtwarzaczem płyt CD i sterowaniem w kierownicy, czujniki cofania, elektryczne szyby, podgrzewane lusterka, aluminiowe felgi, przeszklony dach.

Silniki:
1,8 16V (127 KM), 2,0 16V (143 KM), 1,6 HDi (110 KM), 2,0 HDi (138 KM)

Dane techniczne:
poj. silnika spalinowego (ccm): 1560
moc maks. (KM/obr.): 110/4000
maks. moment obr. (Nm/obr.): 240/1750
przyspieszenie 0-100 km/h (s): 12,7
prędkość maks. (km/h): 180

Zużycie paliwa (l/100 km):
średnie: 5,9

Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2728
długość (mm): 4590
szerokość (mm): 1830
wysokość (mm): 1680
pojemność bagażnika (l): 208/576

Masa:
masa własna (kg): 1530

Ceny (zł):
wersji najtańszej (1,8): 78 800
wersji podstawowej: 87 900
wersji testowanej: 96 100

Konkurencja nie śpi

honda FR-V
Silnik: pojemność/moc: 2,2 i-CDTi/140 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s
Maksymalna prędkość: 190 km/h
Cena: 107 900 zł

volkswagen touran
Silnik: pojemność/moc: 1,9 TDI/105 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,2 s
Maksymalna prędkość: 179 km/h
Cena: 82 790 zł

opel zafira
Silnik: pojemność/moc: 1,9 TD/120 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s
Maksymalna prędkość: 186 km/h
Cena: 88 650 zł

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki