Co roku to samo – Mikołaj tuż tuż, a Ty bez prezentów? Ogarnia cię paniczna gorączka przedświąteczna w poszukiwaniu idealnych upominków dla całej rodziny? Jeśli należysz do tych, którzy nie przepadają za bieganiną po galeriach handlowych, za buszowaniem po sklepach i długiego dumania nad listą podarunków, to istnieje rozwiązanie idealne w tej sytuacji. Książka. To świetny prezent dla każdego, w każdym wieku, jak również i od każdego – bez względu na relacje, jakie nas łączą. To doskonały podarunek z wielu powodów. Dlaczego i jakie lektury warto wybrać? Co najchętniej kupujemy dla siebie i innych? Jakie tytuły najchętniej wybieramy na prezent dla kogoś?
Zachęcamy do zapoznania się z bogatą ofertą publikacji Państwowego Instytutu Wydawniczego, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz innych instytucji kultury.
Szanowni Państwo,
czytanie to wielka wartość. A mądrze wybrana książka to wspaniały podarunek. Warto o tym pamiętać szczególnie teraz – w czasie, gdy tradycyjnie obdarowujemy się świątecznymi prezentami.
PIOTR GLIŃSKI
Wiceprezes Rady Ministrów Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Szanowni Państwo,
jak wskazują badania realizowane co roku przez Bibliotekę Narodową, w ostatnich latach zahamowany został spadek czytelnictwa w Polsce, a nawet odnotowano jego niewielki wzrost. To cieszy, a jednocześnie motywuje do jeszcze większego zaangażowania na rzecz rozwoju i promocji czytelnictwa. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego od 6 lat prowadzi szereg systemowych, konkretnych działań. W latach 2021–2025, w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa zostanie przeznaczonych ponad miliard złotych! Nakłady budżetu państwa na realizację tego programu są o prawie 40% wyższe niż w latach 2016– 2020. Kontynuujemy ministerialne programy „Promocja czytelnictwa” i „Partnerstwo dla książki”, każdego roku zwiększając ich budżet. Zdajemy sobie sprawę, że nawyk czytania należy budować już od najmłodszych lat, dlatego w ramach wyjątkowej kampanii „Mała książka – wielki człowiek” przekazaliśmy już 3 mln bezpłatnych wyprawek czytelniczych dla noworodków, przedszkolaków i pierwszoklasistów. Wspieramy też rozwój bibliotek, a także małych księgarni, realizując program „Certyfikat dla małych księgarni” (3 mln zł na czynsz i podstawowe wydatki dla 106 najlepszych księgarni).
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0– „Infrastruktura bibliotek 2021–2025” to:
- poprawa oferty bibliotek publicznych,
- inwestycja w infrastrukturę bibliotek publicznych,
- zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
- program dotacyjny dla bibliotek, promocja czytelnictwa.
Całkowity budżet Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 wynosi prawie 1,1 mld zł.
"Mała książka – wielki człowiek”
Kampania społeczna przypominająca o korzyściach wynikających ze wspólnego, rodzinnego czytania już od pierwszych miesięcy życia dziecka.
W ramach kampanii Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Instytutem Książki przekazały już 3 mln wyprawek czytelniczych:
- dla dzieci 0–3 ( „Mama, tata i ja. Hop-la-la!” z ilustracjami Elżbiety Wasiuczyńskiej),
- dla dzieci 4–6 („Pierwsze czytanki dla” z ilustracjami Józefa Wilkonia),
- dla dzieci 7–9 („Pierwsze abecadło” z ilustracjami Iwony Chmielewskiej).
Gdzie trafiły wyprawki? Do:
- 354 szpitali położniczych (lub szpitali ogólnych z oddziałami położniczymi),
- 6700 bibliotek publicznych posiadających oddziały dziecięce (to aż 85% wszyst[1]kich bibliotek publicznych w Polsce!),
- 13 390 szkół podstawowych – wszystkich, w których w danym roku szkolnym prowadzone są oddziały klas pierwszych.
„Certyfikat dla małych księgarni”
- program realizowany w ramach działań proczytelniczych Instytutu Książki i MKiDN,
- wsparcie niezależnych księgarni jako kluczowego elementu rynku książki,
- odpowiedź na kryzys sektora, który ucierpiał w skutek pandemii COVID-19.
W ramach pilotażowej edycji programu „Certyfikat dla małych księgarni” do 106 niezależnych księgarni trafiło 3 mln zł.
Pieniądze, otrzymane przez księgarnie w ramach programu, są przeznaczane na działania promocyjne, koszty czynszu i inne opłaty stałe dotyczące utrzymania lokalu, a także zakup sprzętu, niezbędnych licencji i wyposażenia księgarni.