Elektryczny autobus po ulicach mknie. Stawiają na elektromobilność

i

Autor: Urząd Miejski w Jaworznie

Elektryczny autobus po ulicach mknie. Stawiają na elektromobilność

2018-11-15 10:23

Jaworzno jest pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło do taboru komunikacji miejskiej elektryczny autobus. Było to w 2015 r. Teraz jaworznickie PKM ma 24 elektryczne autobusy, zamierza kupić jeszcze 22 takie pojazdy, a od kilkunastu godzin oficjalnie działa pierwsza w Polsce stacja ładowania i szybkiej wymiany akumulatorów.

Od dwóch lat Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej współpracuje ze spółką Tauron Polska Energia „w zakresie rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych”. – Za sprawą elektromobilności komunikację miejską czeka w najbliższych latach rewolucja, na którą, jako koncern energetyczny, chcemy być dobrze przygotowani – podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes Taurona. Pierwszy w Polsce system ładowania i automatycznej wymiany akumulatorów skraca do minimum czas wymiany wyładowanych na naładowane. Autobus wjeżdża na stację. Roboty wyjmują akumulatory rozładowane. Te ładowane są do pełnej pojemności przez trzy godziny. W miejsce wyjętych robot wkłada naładowane akumulatory. Cały proces wymiany trwa kilka minut. A to oznacza, że szybkie „tankowanie” autobusu, który dłużej może jeździć.

PKM Jaworzno ma obecnie 60 autobusów. Do 2020 r. autobusy elektryczne mają stanowić 80 proc. taboru PKM. Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z 11, 5 tys. autobusów używanych przez przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej ok. 200 to elektroautobusy. Trzeba przypomnieć, że do 2028 r. (zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych) 30 proc. taboru komunikacji miejskiej powinny stanowić pojazdy zeroemisyjne. By osiągnąć taki współczynnik w ciągu 9-10 lat na trasy powinno wyjechać ok. 3 tys. autobusów napędzanych silnikami elektrycznymi. Odwrotu od elektromobilności nie ma. Jaworzno jest tego dobrym przykładem. Podkreślić trzeba, że realizacja wspomnianej ustawy tania nie będzie. Autobus o napędzie elektrycznym jest obecnie droższy nawet o 100 proc. od porównywalnego spalinowego pojazdu, który spełnia najbardziej wyśrubowane normy ekologiczne.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki