Kolej przyjazna osobom z niepełnosprawnością

2020-01-24 0:00 Materiał Partnerski
Kolej przyjazna osobom z niepełnosprawnością
Autor: Materiały Prasowe

Coraz więcej osób z niepełnosprawnościami podróżuje koleją – korzystają z udogodnień, które znajdują się w pociągach i na dworcach oraz z asysty oferowanej przez przewoźnika i zarządcę dworców. Do 2023 r. tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, a w każdym składzie będzie się znajdować przestrzeń przystosowana dla osób z niepełnosprawnością. Bardziej przyjazne dla osób z ograniczoną mobilnością będą również dworce.

Grupa PKP dba o komfort różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych PKP S.A. dostosowywane są obiekty dworcowe. PKP Intercity inwestuje natomiast w tabor z udogodnieniami, wychodząc tym samym naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, którym podróżowanie z powodu fizycznych ograniczeń sprawiało do tej pory kłopot.

Skorzystaj z asysty

Dzięki możliwości skorzystania z asysty osoby o ograniczonej sprawności ruchowej mogą swobodnie podróżować. Asysta to kompleksowa pomoc dla osób z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Rozpoczyna się ona na etapie dworca, gdzie pomoc w dotarciu na odpowiedni peron zapewnia ochrona dworca. Drużyna konduktorska udziela asysty przy wsiadaniu do i wysiadaniu z pociągu za pomocą odpowiednich udogodnień, np. platformy, a także wskazuje i zapewnia miejsce w pociągu. O potrzebie asysty należy poinformować co najmniej 48 godzin przed podróżą – telefonicznie lub za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, dostępnego na stronie PKP Intercity.

W trosce o komfort pasażerów

Przewoźnik realizuje obecnie największy program inwestycyjny w historii spółki: „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, opiewający na kwotę 7 mld zł. PKP Intercity oprócz zakupu nowoczesnych pociągów z udogodnieniami przeprowadza również zakrojoną na szeroką skalę modernizację taboru. W zakresie realizowanych inwestycji zwiększona zostanie liczba pociągów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Nowością będą wagony typu COMBO, które zostaną dostarczone przez bydgoską firmę PESA. Będą to unowocześnione przedziałowe wagony, wyposażone w cztery rozkładane fotele (w pozycji złożonej będą służyć do przypięcia wózków), klimatyzację, gniazdka oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej. Panel do regulacji oświetlenia, temperatury i poziomu głośności umiejscowiony będzie na małej wysokości, a piktogramy zapisane będą w alfabecie Braille’a. Standardem stanie się bezprogowa podłoga i toaleta wyposażona w przycisk pomocy SOS.

Niepełnosprawni bardziej mobilni

Kolej staje się coraz bardziej dostępna dla podróżnych z niepełnosprawnościami, czego potwierdzeniem jest wzrost liczby osób korzystających z asysty wśród pasażerów kolei. – Dzięki wprowadzeniu udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, podróże koleją stały się łatwiejsze. Poruszam się na wózku inwalidzkim, a każda prośba o pomoc innych podróżnych, była dla mnie niekomfortowa. Na szczęście, teraz pomoc na dworcu i w pociągu zapewniają spółki kolejowe – mówi Anna Nowak z Warszawy. – Wystarczy zaznaczyć w kwestionariuszu odpowiedni typ wagonu, by komfortowo wsiąść do pociągu, korzystając z platformy lub windy. Oprócz tego dużym plusem są przestronne toalety, dostosowane do moich potrzeb.

Do końca września 2019 r. PKP Intercity otrzymały 10 914 zgłoszeń dotyczących udzielenia asysty. Daje to 34,1 proc. wzrost w porównaniu z 2018 r. Dzięki zwiększeniu dostępności kolei dla osób z ograniczonymi możliwościami ruchowymi do końca września 2019 r. pociągami PKP Intercity przejechało ponad 20 000 osób, podczas gdy w 2018 r. w analogicznym okresie takich przejazdów było 12 500. To ponad 60 proc. wzrost liczby podróżujących!

LICZBA OSÓB, KTÓRE SKORZYSTAŁY Z ASYSTY NA DWORCU (2019 r.)

  • DWORZEC WARSZAWA CENTRALNA – 4029 asyst. Średnio 11 asyst dziennie. Usługa wykonywana średnio co 2 godziny 10 minut.
  • DWORZEC POZNAŃ GŁÓWNY – 1857 asyst. Średnio 5 asyst dziennie. Usługa wykonywana średnio co 4 godziny 48 minut.
  • DWORZEC WROCŁAW GŁÓWNY – 1767 asyst. Średnio prawie 5 asyst dziennie. Usługa wykonywana średnio prawie co 5 godzin.

MODERNIZACJE DWORCÓW KOLEJOWYCH

W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, PKP S.A. zmodernizuje prawie 200 dworców kolejowych w całej Polsce. Staną się one dostępne i komfortowe dla osób z niepełnosprawnościami - głównie poprzez likwidację barier architektonicznych, montaż pochylni i wind, a także ścieżek dla osób niewidomych, oznaczeń w alfabecie Braille`a i wdrożeniu wielu innych udogodnień. W sąsiedztwie dworców, tam gdzie to możliwe, powstaną miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.

Partnerem materiału jest PKP Intercity

Najnowsze