mec. Jacek Świeca

i

Autor: archiwum se.pl

Oferta niezgodna z reklamą

2013-06-26 4:00

Kredyt "Zero procent" okazał się takim tylko z nazwy? O tym, jak dochodzić swoich praw, mówi mec. Jacek Świeca, partner zarządzający Kancelarii "Świeca i Wspólnicy".

Bank mnie oszukał

Skorzystałam z bankowego kredytu reklamowanego jako 0 procent. Podpisałam stosowne dokumenty, ale po jakimś czasie zorientowałam się, że hasło reklamujące kredyt jest nieprawdziwe, ponieważ promocja, której dotyczy hasło, obejmuje tylko część okresu spłacania kredytu. To oszustwo. Czy mogę odstąpić od umowy z bankiem?

Zgodnie z przepisami kredytodawca lub pośrednik kredytowy, reklamując dany kredyt ma obowiązek przekazać wiele informacji w sposób jednoznaczny, zrozumiały i widoczny. Informacje, jakie muszą znaleźć się w reklamie, mają dotyczyć stopy oprocentowania kredytu wraz z wyodrębnieniem opłat stanowiących całkowity koszt kredytu, całkowitej kwoty kredytu oraz rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Dodatkowo, kredytodawca podaje czas obowiązywania umowy, całkowitą kwotę do zapłaty, w tym wysokość rat, a także cenę towaru lub usługi oraz kwotę wszystkich zaliczek w przypadku umowy o kredyt przewidującej odroczenie płatności. Musi też poinformować o obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, gdy kosztu takiej umowy dodatkowej nie można z góry określić.

Zgodnie z art. 5 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym działaniem wprowadzającym w błąd, jest działanie, które w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Takim działaniem może być podawanie nieprawdziwych informacji lub nawet prawdziwych, ale w sposób wprowadzający w błąd.

W przypadku gdy przedsiębiorca, stosując wprowadzające w błąd reklamy, narusza zbiorowe interesy konsumentów, prezes UOKiK może wszcząć z urzędu postępowanie w tej sprawie. Każdy może wnieść do UOKiK pisemne zawiadomienie o podejrzeniu stosowania przez danego przedsiębiorcę (w tym przypadku bank) praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Jeżeli prezes UOKiK uzna je za zasadne, to będzie ono podstawą do wszczęcia postępowania z urzędu. Zawiadomienie musi wskazywać przede wszystkim przedsiębiorcę naruszającego prawo oraz opis stanu faktycznego z podaniem odpowiednich przepisów, których naruszenie zarzuca się przedsiębiorcy. Poza tym powinno się uprawdopodobnić naruszenie wskazanych przepisów. Złożenie takiego zawiadomienia nie podlega opłacie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki