Poradnik konsumencki: Rekompensata za źle wyleczony ząb

2013-08-29 4:00

Nie jesteś zadowolony z usługi dentystycznej? Nie wiesz, czy możesz żądać zwrotu pieniędzy? Justyna Kilarska, prawnik Federacji Konsumentów, radzi, czego możesz się domagać od gabinetu stomatologicznego.

Dentysta w prywatnej placówce źle zaleczył ząb. Powstał silny stan zapalny i trzeba było ząb usunąć. Czego mogę domagać się w takiej sytuacji? Czy mogę żądać zwrotu gotówki, którą wydałem za niewłaściwie wykonany zabieg? Czy może powinienem się domagać jakiegoś odszkodowania?
Damian (34 l.)

Z usług stomatologicznych korzystamy dość często. Zapisujemy się do dentysty i nie podpisujemy żadnej umowy, ale w rzeczywistości zawieramy umowę dotyczącą konkretnej usługi. Dlatego dentysta ma obowiązek wykonania jej w sposób należyty, a konsument wniesienia za nią zapłaty. Nieprawidłowe wykonanie usługi stomatologicznej daje konsumentowi możliwość złożenia reklamacji. Najbezpieczniej jest złożyć reklamację w formie pisemnej. Można to zrobić osobiście, prosząc o potwierdzenie przyjęcia pisma na jego kopii, lub wysyłając listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

W pierwszej kolejności możemy żądać poprawienia usługi w wyznaczonym przez nas terminie, bez dodatkowych opłat. Jeżeli stomatolog we wskazanym przez nas terminie nie poprawi swojej pracy, mamy prawo żądać obniżenia ceny. Jednakże w wypadku, gdy wady są istotne, możemy także od umowy odstąpić i domagać się zwrotu pieniędzy zapłaconych za wykonaną usługę.

>>> Narzeczona Rutkowskiego: Ciąża jest seksy

Warto także pamiętać, że oprócz odpowiedzialności wynikającej z nienależytego wykonania umowy, możemy dochodzić od dentysty roszczenia odszkodowawczego z tytułu odpowiedzialności za wyrządzone szkody. Jeżeli konieczne było skorzystanie z konsultacji u innego stomatologa, który poprawił usługę, bądź zakupienia lekarstw, wówczas można domagać się zwrotu poniesionych kosztów. Niezbędne jest jednak udowodnienie ich, czyli przedstawienie rachunków. Niestety, dopiero skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego umożliwi uzyskanie zwrotu kosztów źle wykonanej usługi oraz odszkodowania.

Jeśli trafiłeś na nieuczciwego sprzedawcę i nie wiesz, jak walczyć z nim o swoje prawa, napisz do nas. Eksperci z Federacji Konsumentów odpowiedzą na twój list. Opisz swój problem w e-mailu i wyślij go na adres [email protected]. W temacie wpisz "konsumencki czwartek".

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki