STRZEŻ SWOICH danych osobowych

i

Autor: Shutterstock

STRZEŻ SWOICH DANYCH OSOBOWYCH

2015-10-15 2:00

Dane osobowe, takie jak numer PESEL, numer dowodu osobistego czy data urodzenia, trzeba strzec jak oka w głowie. Niewłaściwa ich ochrona może mieć bardzo poważne skutki: od wyłudzeń na nasze nazwisko „chwilówek", przez wynajęcie mieszkania, aż po zawarcie umowy z operatorami telekomunikacyjnymi.

Chyba każdemu z nas zdarzyło się czasem wyrzucić do śmieci zawiadomienie z urzędu, korespondencję z banku lub bilet, na którym widniały nasze imię, nazwisko, adres, a nawet numer rachunku oszczędnościowo- -rozliczeniowego. Wiele informacji w dobrej wierze udostępniamy też w Internecie, np. na portalach społecznościowych. Niestety, niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że takim pozornie niewinnym zachowaniem naraża się na niebezpieczeństwo. Jeśli dane osobowe dostaną się w niepowołane ręce, może to mieć poważne skutki.

Ochrona na co dzień

Nie tylko w Internecie trzeba być ostrożnym i chronić swoje dane osobowe. Czujność należy zachować w trakcie rozmów telefonicznych z osobami, których nie znamy, np. podającymi się za konsultantów firmy usługowej czy telefonii komórkowej. Jeśli nie mamy pewności co do ich autentyczności, nie podawajmy nikomu numeru PESEL,
nazwiska czy adresu zameldowania tylko po prostu zakończmy rozmowę. Jeśli nie chcemy, by nasze dane osobowe dostały się w niepowołane ręce, zadbajmy o to, by zniszczyć niepotrzebne już dokumenty i korespondencję papierową (listy z banku, operatora sieci komórkowej, energetycznej czy gazowej, a nawet pocztówki z wakacji) przed wyrzuceniem do kosza . Nie trzymajmy dokumentów osobistych, kart płatniczych i pieniędzy w jednym miejscu, np. w portfelu. Dzięki takiemu postępowaniu, jeśli już padniemy ofiarą kieszonkowca, złodziej będzie miał utrudnione zadanie.

-

UWAGA!

Jeśli padniesz ofiarą oszustów, jak najszybciej o zdarzeniu powiadom bank, policję. Pamiętaj też, żeby zawsze zastrzegać utracone dokumenty.

-
Jak reagować?

Co zrobić, gdy już wpadniemy w sidła oszustów? Przede wszystkim nie wolno bagatelizować wezwań do zapłaty dotyczących zobowiązań, na temat których nic nam nie wiadomo. Takie sprawy należy jak najszybciej wyjaśnić. Ignorowanie zawiadomień może zakończyć się windykacją zadłużenia wraz z odsetkami i wpisem do Krajowego Rejestru Długów. Jeśli zorientujemy się, że ktoś ukradł nam dokumenty tożsamości czy karty bankowe, jak najszybciej trzeba powiadomić bank i policję, a także urząd, który dokument wydał. W takiej sytuacji podstawą jest zastrzeżenie kart bankowych, by złodziej nie zdążył wybrać pieniędzy z konta, i zablokowanie utraconego dokumentu, by żaden oszust nie zaciągnął na nas kredytu czy innej pożyczki.

5 zasad, ostrożności:

Aby nie paść ofiarą oszustów, którzy wykorzystują dane osobowe innych osób do niecnych celów, trzymaj się kilku podstawowych zasad.

1. Nie publikuj na portalach społecznościowych zbyt wielu danych i starannie dobieraj osoby, którym je udostępniasz.
2. Nie zostawiaj swoich dokumentów w wypożyczalniach, nie pozwalaj ich kopiować.
3. Zastrzeż swoje dokumenty, jeśli je stracisz – również w banku.
4. Utratę karty płatniczej natychmiast zgłoś w banku.
5. Nie wyrzucaj do śmieci dokumentów, na których znajdują się Twoje dane – najlepiej je zniszczyć w niszczarce lub spalić.
-

UWAGA!

Jak przestępcy wykorzystują dane osobowe:
• podrabiają dokumenty tożsamości,
• wyłudzają kredyty na cudze dane,
• wynajmują mieszkania na dane ofiary,
• zawierają umowy w naszym imieniu na przykład z operatorami telekomunikacyjnymi

-
EKSPERT RADZI

MAŁGORZATA FALISZ kierownik zespołu multibiznesowego w PKO Banku Polskim Oddział 22 we Wrocławiu

Bank to instytucja zaufania publicznego, w której nasze dane osobowe i informacje dotyczące nas są bezpieczne. Jesli pracownik banku kontaktuje sie z klientem telefonicznie, to tylko w celu umówienia spotkania, na którym przedstawi szczegółowo konkretna ofertę czy sprawę. Pracownicy banku zawsze kontaktują sie z numerów jawnych i na początku rozmowy podaja swoje imię i nazwisko. W trakcie rozmowy telefonicznej pracownik banku nie prosi o podawanie kodów z narzędzi autoryzacyjnych, chyba ze kontakt nawiązywany jest na prośbę klienta.

Trzymajmy sie zasady: nie podaje swoich danych nikomu, kogo nie mam możliwości zweryfikować. Nikomu tez nie ujawniajmy innych ważnych danych, jak PIN do karty płatniczej czy jednorazowe kody służące w bankowości elektronicznej do potwierdzenia realizowanej transakcji. Pamiętajmy tez o zachowaniu ostrożności podczas działań w Internecie. Logując sie na konto droga elektroniczna, zwracajmy uwagę na to, czy strony, z których korzystamy, maja odpowiednie certyfikaty (np. z prawej strony adresu pojawi sie kłódka zabezpieczająca).

Uważajmy tez na podejrzane wiadomości rzekomo wysłane przez bank. Pamiętajmy, bank nigdy w e-mailu nie poprosi o szybkie zalogowanie na konto czy przekazanie jakichkolwiek danych wrażliwych. Pilnujmy naszych dokumentów tożsamości. Nie zostawiajmy ich w wypożyczalniach np. rowerów. Jeśli juz zgubimy dowód osobisty czy karte płatnicza lub padniemy ofiara złodzieja, to trzeba jak najszybciej powiadomić o tym zdarzeniu bank, policje i urząd wydający dany dokument.

 

 

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki