Wakacje 2013: Jak sprawdzić biuro podróży? Na co zwrócić uwagę w umowie?

2013-06-11 14:18

Chcesz mieć pewność, że wymarzone wakacje nie zamienią się w koszmar? Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Zanim wybierzesz się do biura podróży, przeczytaj nasz przewodnik turysty. Mamy kilka ważnych rad, dla tych którzy planują już wakacyjną podróż.

Jak sprawdzić biuro podróży? Czy da się ustalić, że biuro podróży zbankrutuje? Na co zwrócić uwagę w umowie?

1. Przed wyjazdem na urlop trzeba sprawdzić, czy BIURO PODRÓŻY MA LICENCJĘ i czy jest UBEZPIECZONE na wypadek upadłości.
Przed wyborem oferty konkretnego biura podróży warto sprawdzić czy firma działa legalnie co oznacza, że jest wpisany do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki i Urzędy Marszałkowskie.
Wpis ten potwierdza, że dane biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową albo umowę ubezpieczenia, które w przypadku bankructwa przedsiębiorcy, umożliwiają pokrycie kosztów powrotu uczestników wycieczki do miejsca jej rozpoczęcia.

2. Dokładnie CZYTAJ UMOWY na zakup wycieczki.
Przed wyborem biura podróży trzeba sprawdzić czy wszystkie zawarte w umowie warunki są zgodne z wcześniejszymi ustaleniami. Istotne informacje to:
- kto jest rzeczywistym organizatorem wycieczki,
- rodzaj ubezpieczenia,
- wysokość podatków i opłat niezawartych w cenie,
- program wycieczki,
- termin powiadomienia o odwołaniu.
Niestety turyści najczęściej zwracają uwagę tylko na cenę wyjazdu oraz standard hotelu.

3. Zwróć uwagę na tzw. REJESTR KLAUZUL NIEDOZWOLONYCH, czyli rejestr warunków, które nie powinny znaleźć się w umowie. Obecnie w rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się blisko 3,3 tys. postanowień. Jeśli w umowie znajdzie się postanowienie, które wywołuje takie same skutki jak jedno z postanowień widniejących w rejestrze zgodnie z prawem nie jest ono wiążące dla stron kontraktu.

4. Zapis o REKLAMACJI usług turystycznych.
Nawet kupując wycieczkę po obniżonej cenie tzw. first albo last minute ma możliwość składania reklamacji na takich samych zasadach jak w przypadku zapłacenia za wycieczkę pełnej stawki. Warto pamiętać, że cena takiej korzystnej oferty może się zmienić z uzasadnionych przyczyn do 21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.

5. Na reklamację nieudanej wycieczki KLIENT MA 30 DNI od dnia jej zakończenia. Co można reklamować? Zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy standard hotelu, a nawet hałas w nocy.

Gdzie można sprawdzić, czy biuro podróży działa legalnie lub jest zadłużone?

1. Wszelkich informacji na temat wybranego biura podróży udziela Ministerstwo Sportu i Turystyki i właściwy Urząd Marszałkowski. Można też zasięgnąć informacji w Polskiej Izbie Turystyki lub w izbach regionalnych.

>>> Bezpieczne wakacje

 

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki