WYGODNA MIEJSKA JAZDA

2015-02-06 1:00

Trudno nie cieszyć się, gdy miasta inwestują w nowoczesna komunikacje miejska. Któż z nas nie chce podróżować do szkoły czy pracy wygodnym, bezpiecznym, cichym, niskopodłogowym tramwajem lub autobusem? Zwłaszcza gdy zima działa w nim ogrzewanie, a latem klimatyzacja.

Utyskujemy na miejskie remonty. Złościmy się, gdy zamknięte są ulice, bo ekipy wymieniają torowiska albo montują nowoczesne systemy komunikacji miejskiej. I szybko zapominamy stare, rozklekotane tramwaje, w których hulał wiatr, a siedzenia były niskie niczym dla Niziołków z opowieści Tolkiena o „Władcy Pierścieni". Gdy taki tramwaj ruszał z przystanku, słychać go było nawet trzy ulice dalej. Aż trudno uwierzyć, że tak podróżowaliśmy jeszcze trzy-cztery lata temu! Dzięki temu, że miasta sięgnęły po pieniądze z Funduszy Europejskich, komunikacja miejska zmieniła oblicze. Tak właśnie stało się m.in. w Poznaniu.

Nowoczesnie i bezpiecznie


Na ulicach stolicy Wielkopolski pojawiły się bardzo nowoczesne tramwaje polskiej produkcji – Solaris Tramino. Mają one długość 32 metrów, są wyposażone w klimatyzację i mogą zabrać na pokład do 229 pasażerów. – Te tramwaje mają całkowicie niską podłogę i są przyjazne dla środowiska, z rekuperacją energii. Oznacza to, że hamując same wytwarzają energię, którą oddają do sieci – wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes poznańskiego MPK. Za 45 Tramino MPK zapłaciło 314,7 mln zł, ale aż 202,2 mln zł z tej kwoty pochodziło z dotacji europejskich.  Poznańskie tramwaje są nie tylko bardzo wygodne w podróżowaniu. Brak wysokich schodów sprawia, że mogą z nich swobodnie korzystać osoby starsze, niepełnosprawne i rodzice z małymi dziećmi. W dodatku niska podłoga i szerokie wejścia (każdy pojazd jest wyposażony w sześć wejść, z czego cztery są podwójne) sprawiają, że ludzie na przystankach szybciej wsiadają i wysiadają.


– To pozwala nam zaoszczędzić kilka minut na trasie – wyjaśnia prezes Tulibacki. – Pasażerowie są zadowoleni, bo w tych tramwajach jest ciepło zimą, a latem chronią przed upałem. Pojazdy są wygodne, mało awaryjne i bezpieczne. Nie tylko chodzi o elementy techniczne, ale także o monitoring, który jest w nich zainstalowany. Są w nich także biletomaty, w których można kupić bilet jednorazowy i doładować Poznańską Kartę Aglomeracyjną – chwali prezes Tulibacki. Dzięki Funduszom Europejskim z lat 2007–2014 MPK kupiło także 100 niskopodłogowych autobusów i zbudowało od podstaw bardzo nowoczesną zajezdnię tramwajową. – Niecierpliwie czekamy, aż będzie można skorzystać z Funduszy Europejskich w nowej perspektywie 2014–2020. Mamy już plany na kolejne inwestycje – zapewnia prezes MPK.

 

 

SKĄD PIENIĄDZE NA TRANSPORT PUBLICZNY

Budowę, rozbudowę czy modernizacje komunikacji miejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem transportu szynowego, wspiera w obecnej perspektywie Funduszy Europejskich 2014–2020 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (priorytet VI). Chodzi o ograniczenie liczby samochodów wjeżdżających do centrów miast i zachęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Tramwaje, pociągi, metro czy autobusy musza spełniać warunek ekologiczny – emitować do atmosfery jak najmniej szkodliwych substancji, a także hałasu i drgań.

O fundusze mogą się starać lokalne samorządy i to nie w pojedynkę. Miasta wojewódzkie ze wschodu Polski mogą korzystać z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014–2020 (II priorytet). Szanse na dofinansowanie maja projekty, dzięki którym będziemy podróżować krócej, istniejące fragmenty komunikacji miejskiej zostaną połączone w jeden spójny organizm oraz nastąpi powiązanie transportu publicznego z indywidualna komunikacja rowerowa i piesza. Modernizacje komunikacji miejskiej wspierać będą także Regionalne Programy Operacyjne (w każdym województwie działa inny program). Promowane będą te inwestycje, dzięki którym mieszkańcy pozostawia samochody poza centrami miast, a przesiądą się do komunikacji miejskiej i na rowery.

Nowe trasy i tabor

Możliwość skorzystania z europejskich pieniędzy zmieniła bardzo także gdańską komunikację miejską. Miasto korzysta z pieniędzy unijnych od 10 lat, a ostatnio prowadzony był już III etap modernizacji. Przebudowane zostały torowiska tramwajowe, trasy wyciszone, miasto kupiło nowy tabor (Gdańsk jest liderem w Polsce pod względem klimatyzowanych pojazdów), powstały kładki nad torowiskami wyposażone w windy, a przede wszystkim – nowe trasy. Dzięki połączeniu Chełm – Nowa Łódzka mieszkańcy dzielnicy Gdańsk-Południe nie muszą już stać w korkach. – Gdańsk jako jedno z nielicznych polskich miast nie ogranicza oferty przewozowej, wręcz przeciwnie ciągle ją rozszerza.

Modernizacja taboru i budowa nowych tras tramwajowych wciąż jest dla nas priorytetem. A najlepszym dowodem na to, że nasze działania są słuszne, jest zwiększająca się z roku na rok liczba pasażerów wybierających komunikację miejską – mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Miasto ma już plany na skorzystanie z kolejnej perspektywy Funduszy Europejskiej.

Warszawa się zmienia

Takie plany ma także Warszawa. Stolica również wykorzystuje unijne fundusze od lat. Nie tylko wymieniła już wszystkie autobusy na nowe i niskopodłogowe, zmodernizowała wiele linii tramwajowych, ale także buduje metro. Jedną z ciekawszych inwestycji była niedawno otwarta na nowo trasa tramwajowa z Dworca Wileńskiego przez Stadion Narodowy do ronda Waszyngtona. Impulsem było powstanie Stadionu Narodowego, który może pomieścić 55 tys. widzów. Tych ludzi trzeba na stadion dowieźć, a następnie rozwieźć. Skorzystali na tym mieszkańcy Pragi-Północ i Pragi-Południe, którym teraz łatwiej dostać się do centrum miasta. Podróż na tym odcinku trwa nieco krócej (ponad 3 minuty w szczycie komunikacyjnym). Zmodernizowano nie tylko trasę, ale także dojścia do przystanków – są wygodne chodniki, windy lub podnośniki. Na przystankach zainstalowano tablice świetlne z informacją o czasie odjazdy tramwajów (po naciśnięciu guzika informacje odczytuje lektor). Kupiono także 30 nowoczesnych i niskopodłogowych tramwajów.

TU CI POMOGĄ

Jeśli szukasz informacji na temat wsparcia z funduszy unijnych na modernizację komunikacji miejskiej, zajrzyj na stronę internetową www.funduszeeuropejskie.gov.pl. Bezpłatnych informacji udzielą ci także specjaliści z Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich. Listę Punktów i adresy również znajdziesz na tej stronie!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki