Kawa

i

Autor: PhotoMIX-Company/Pixabay/cc0 To będzie prawdziwe święto kawy

Fakty i mity

Kto pije kawę, ten będzie dłużej żył i nie dorwie go Alzheimer?

2022-09-29 12:48

Z badaniami naukowymi bywa tak, że czasem jedne stoją, w tym samym temacie, w sprzeczności do drugich. Raz wino czerwone zapobiega chorobom serca, a w innych badaniach jest odwrotnie. Jedni naukowcy wykazują, że suplementacja witaminą D daje ochronę przed koronawirusem, a innym w badaniach wychodzi zgoła co innego. I podobnie jest, w kwestiach medycznych, z kawą. O czym warto wiedzieć nie tylko w Międzynarodowym Dniu Kawy (29 września).

Palone ziarna kawy zawierają niewielkie ilości związku zwanego akrylamidem. W dużych ilościach akrylamid może być szkodliwy. Istnieją nawet obawy, że może również powodować raka. Kawa rozpuszczalna zawierała 358 mikrogramów akryloamidu w kilogramie. Palona kawa zawierała najmniej akryloamidu, 179 mcg/kg. Najwięcej – wykazały amerykańskie badania – jest w kawie z cykorii (818 mcg/kg), ale ten produkt nie wpisuje się w Międzynarodowy Dzień Kawy. Prawdziwa kawa, a nie jakiś tam jest substytut, to kofeina. A nie jest to związek chemiczny obojętny dla zdrowia konsumenta. Czym jest kofeina? Jest jak z koniem, każdy widzi jaki jest. A jest tego alkaloidu purynowego w kawie parzonej lub z ekspresu (250 ml) od 95 do 230 mg. Dla porównania: w czarnej herbacie – do 70 mg. Gorzka czekolada ma – 60-70 mg; energetyki – 80 mg.

Kofeina pobudza i niektórym dodaje skrzydeł, ale u niektórych skutki daje odwrotne. Nie powinno się spijać dziennie więcej niż 400 mg kofeiny (niektóre źródła podają, że jest to 600 mg). Nawet przy tej normie, nie wspominając już o wyższej, kawa może szkodzić osobom o wysokim ciśnieniu. Każda dodatkowa dawka kofeiny (generalnie kojarzonej z kawą), prowadzi do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi. Kawa raczej nie jest dla dzieci i małoletnich, bo zazwyczaj prowadzi do zaburzeń snu i funkcjonowania mózgu. Dość już o strasznych skutkach picia kawy. Spójrzmy na ten napój od strony pozytywnej oceny badawczej.

– Jednym z obiegowych mitów jest to, że kawa może nam szkodzić. Otóż nie. Kawa pita w rozsądnej ilości, czyli między trzema a czterema filiżankami dziennie, wpływa bardzo korzystnie na nasze zdrowie i zdrowie naszego mikrobiomu jelitowego – wyjaśnia agencji Newseria prof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. – Kawa może być źródłem magnezu i jest korzystna nawet dla osób z nadciśnieniem tętniczym. Oczywiście są też przeciwwskazania. Niektórzy mają dysfunkcje żołądka, np. problemy z nadkwaśnością, i wtedy wyraźnie czują, że wypicie kawy im szkodzi. Dlatego oczywiście powinni z niej zrezygnować. Jeśli czujemy, że kawa jest dla nas korzystna, to nie ma przeciwwskazań...

Gastrolog, prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz (b. dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia) przypomina, że wielu badań wynika, że normatywne picie kawy zmniejsza ryzyko zaistnienia m.in. cukrzycy typu 2, nowotworów złośliwych,schorzeń układu sercowo-naczyniowego, udarów, zawałów. Pijąc 2-3 filiżanki kawy dziennie, zmniejszamy ryzyko chorób serca nawet do 15 proc. Australijscy naukowcy z Edith Cowan University w Perth wykazali, że u pijących kawę ryzyko zapadnięcia na choroby neurodegeneracyjne ośrodkowego układu nerwowego np. Parkinsona) jest zmniejszone. Chińczycy są przekonani, że regularne, ale umiarkowane w ilości, picie kawy wydłuża życie. Nie jest wskazane dla zdrowia, o czym trzeba wiedzieć, łączenie picia czarnej z paleniem papierosków. Wiemy, wiemy. Dla wielu to duża przyjemność, ale dla zdrowia – wielka szkoda.

Sonda
Słodzisz cukrem herbatę lub kawę?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze artykuły