Wylądowałem na dywaniku u szefa. Nowy Mercedes-Benz Klasy S pokazany w Polsce - WIDEO, GALERIA, CENNIK

2020-09-25 7:35

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) po niespełna trzech tygodniach od światowego debiutu, został zaprezentowany w Warszawie. Podczas wydarzenia polski importer przedstawił zaproszonym gościom wariant S 500 4MATIC Long w linii AMG Line, wyceniony na ponad 800 tys. złotych. Spotkanie z królem limuzyn, w gronie pierwszych osób w Polsce, nie mogło przejść mi obok nosa. To był pierwszy raz, kiedy z własnej woli wylądowałem na dywaniku u szefa.

Znacie to uczucie, kiedy szef wzywa na dywanik? Już na samą myśl o rozmowie z przełożonym przechodzą nas ciarki, nerwobóle i temperatura ciała szybko wzrasta. Cały czas chodzimy spięci, zestresowani i nie możemy się nad niczym skupić, a gdy przychodzi do konfrontacji, po prostu odbiera nam mowę. Cóż, moje ostatnie spotkanie z prezesem wyglądało kompletnie inaczej, choć z ręką na sercu przyznaje, że kilka razy zaniemówiłem.

WIDEO - zobacz naszą relację z premiery Klasy S

Pierwszy raz w Polsce

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zawitał na warszawskie salony, a dokładniej do bardzo kameralnego i jednego z nowszych obiektów w stolicy, jakim jest Centrum Praskie Koneser. To właśnie tutaj na zaproszenie Mercedes-Benz Polska po raz pierwszy miałem okazję poznać się z nowym szefem samochodów z trójramienną gwiazdą — z "nową eską".

Sprawdź: Mercedes Klasy S 2021 w końcu zaprezentowany. Poznaliśmy flagową "eskę" w pełnej krasie

Pierwsze spotkanie, jak wszyscy dobrze wiemy, jest najważniejsze. W końcu trzeba się spodobać i zrobić dobre wrażenie. Niestety, o nowym Mercedesie Klasy S póki co można było przeczytać wiele złego. Jeszcze przed oficjalną premierą internauci w sieci ochoczo krytykowali nowy model za słabe proporcje nadwozia, nowatorski projekt deski rozdzielczej i "zbyt duży" przeskok technologiczny w stosunku do poprzedniej generacji... przepraszam, ale czy ja śnie?

Krytykowanie flagowej limuzyny Mercedesa, czyli auta, które od zawsze wyznacza standardy, za zbyt duży "tablet" i nieprzyzwoicie bogaty standard? To najgłupsze, z czym się ostatnio spotkałem. Napiszę tu jednak nie o cudzych gustach, a o subiektywnych odczuciach i zaskoczeniach, których podczas polskiej premiery najważniejszego modelu marki było naprawdę wiele.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Sportowa elegancja

Nowa odsłona limuzyny upodobniła się w pewnym stopniu do obecnie oferowanych modeli marki, jednak pas przedni nadal nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z flagowym modelem. Zupełnie nowy grill jest większy niż kiedykolwiek, zaś przednie reflektory zauważalnie przymrużono. Przeprojektowana została również linia boczna nowej Klasy S. Teraz jest nieco smuklejsza i wieńczy ją tył o wyglądzie zbliżonym do obecnej generacji Mercedesa CLS. Nadwozie nowej Klasy S najlepiej określają słowa "sportowa elegancja". 

Zobacz: Tymi nowinkami Mercedes-Benz Klasy S (W223) zawstydza konkurencję! Poznaj rozwiązania i dane techniczne

Producent nie ukrywa też, że włożył wiele pracy, aby pasażerom nowej S-ki podróżowało się jeszcze lepiej niż kiedykolwiek. Z danych technicznych wynika, że nowe W223 na tle W222 (od 2013 r.) oferuje z tyłu więcej miejsca nad głową (+8 mm), na nogi (+41 mm) i łokcie (+23 mm). Choć dla prezesa dużej firmy to mniej istotne, nawet bagażnik zwiększono o dodatkowe 20 litrów (550 l). Jakby nie było, równie dobrze ma kierowca tego krążownika, ponieważ i z przodu przybyło kilka centymetrów — głównie nad głową (+16 mm ) oraz na wysokości łokci (+38 mm).

W wydłużonej wersji nadwozia, Long względem poprzednika jest o 34 mm dłuższy, a sam rozstaw osi powiększył się o 54 mm. W efekcie większy wariant oferuje względem W222 (Long) więcej miejsca z przodu nad głową (+1 mm) i na łokcie (+38 mm) oraz więcej miejsca z tyłu nad głową (+16 mm), na nogi (+24 mm) i łokcie (+11 mm). Podobnie jak w wydaniu "krótszym" bagażnik mieści o 20 litrów więcej bagażu.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Komfort klasy bu(S)iness

Niespełna trzy tygodnie po światowym debiucie najnowsza S-ka dysponuje już silnymi jednostkami, jednak nie ilość koni i momentu obrotowego gra tu pierwsze skrzypce. Flagowa limuzyna już w przysłowiowej "bazie" oferuje bardzo wysoki komfort i posiada masę nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym z łatwością można zapomnieć o pośpiechu i szarej, monotonnej rzeczywistości. Niemcy stworzyli pewnego rodzaju azyl, który dosłownie oddziela nas od zgiełku zakorkowanego miasta.

Przeczytaj także: Nowy Mercedes-Benz Klasy S ma kosmiczny kokpit! Flagowiec otrzymał nowy system MBUX i mnóstwo przełomowych funkcji - WIDEO, GALERIA

Sytuacja wygląda tak, że kiedy już otworzymy tylne drzwi, oczom ukazuje się szeroka, głęboka i długa kanapa, na której widok całe napięcie znika. W prezentowanym egzemplarzu S 500 4MATIC Long znalazła się szaro-czarna tapicerka skórzana nappa Exclusive. Obłędnie miękkie i uzależniające w dotyku materiały oraz świetne spasowanie — tego tu nie brakuje. Po zajęciu miejsca — niezależnie którego — możemy poczuć się jak na ulubionej sofie, która otula nas z każdej strony. Głowa natomiast zatapia się w zamszowej, potulnej poduszce.

Jakby tego było mało, topowe odmiany mogą dysponować dwoma kapitańskimi siedzeniami, które oddziela zabudowa z obszernym podłokietnikiem, dzięki czemu podróżujące z tyłu osoby mogą się poczuć jak w klasie Business. Co więcej, przy odpowiedniej konfiguracji nie zabraknie w tylnym rzędzie dużych ekranów z możliwością obsługi systemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience), przenośnego tabletu czy nawet lodówki. Nie muszę chyba też nadmieniać, że każdy fotel w kabinie może być podgrzewany i wentylowany — osobno lub jednocześnie.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Cyfrowa rewolucja

Kokpit nowej limuzyny, który można ozdobić na kilka ciekawych sposobów — jednak włókno węglowe, które widzicie na zdjęciach, nie jest jeszcze dostępne w polskim konfiguratorze — robi na żywo ogromne wrażenie i nie tylko dlatego, że jest ogromny. Osoby odpowiedzialne za zaprojektowanie wnętrza zrobiły duży krok w przód, co nie spodobało się wielu fanom marki. Masa osób wyrobiła swoją opinię na podstawie kilku prasowych zdjęć, co jest poniekąd zrozumiałe, jednak na ten moment musicie uwierzyć, że w rzeczywistości wygląda to o wiele lepiej.

Nie przegap: Tak na komendy głosowe reaguje nowy Mercedes. System MBUX zaskakuje odpowiedziami - TEST WIDEO

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Mamy tu do czynienia z pełną digitalizacją. W przednim rzędzie do dyspozycji kierowcy i pasażerów oddano ogromne ekrany — jeden pełniący funkcję wskaźników (12,3-cala), drugi, pionowy, odpowiedzialny za sterowanie wszystkimi funkcjami samochodu (12,8-cala) oraz trzeci typu Head-Up, przeznaczony wyłącznie dla kierowcy. Ten ostatni może mierzyć do 77-cali. Wyświetlane informacje stapiają się z widokiem drogi przed pojazdem, co pozwala mniej dekoncentrować kierowcę podczas jazdy. Jednostka odpowiadająca za formowanie obrazu składa się z matrycy o wysokiej rozdzielczości (1,3 miliona pojedynczych luster) i wysoce wydajnego źródła światła. Z podobnej techniki korzystają m.in. projektory kinowe.

Kliknij: Nowy Mercedes-Benz Klasy S wyceniony w Polsce! Znamy CENY najnowszej limuzyny z gwiazdą - CENNIK, WIDEO

W Klasie S najważniejsze osoby podróżują z tyłu, dlatego tam znalazły się aż trzy ekrany, z poziomu których można sterować wszystkimi funkcjami samochodu. Podróżujący z tyłu osoby mogą dzielić się treściami z innymi pasażerami. Za pomocą jednego prostego ruchu widok z "naszego" ekranu może się pojawić przed oczami innego pasażera. Tym sposobem bogato skonfigurowane egzemplarze mogą posiadać nawet 5 w pełni funkcjonalnych wyświetlaczy.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Wykwalifikowany asystent

Kolejną mocną stroną flagowej limuzyny jest zaawansowany system MBUX (Mercedes-Benz User Experience), czyli wykwalifikowany asystent, który współpracuje z szeroką gamą systemów samochodu i danych płynących z czujników. Auto potrafi ostrzec przy wysiadaniu, ponieważ korzysta z kamer, dzięki czemu jest w stanie rozpoznać, czy kierowca lub pasażer chce wysiąść z Klasy S.

Polecamy: Niesamowity gest! BMW gratuluje Mercedesowi nowej Klasy S! ZOBACZ FILMIK

Jeśli w martwym polu pojawi się inny użytkownik drogi, aktywne nastrojowe oświetlenie stanie się elementem systemu ostrzegawczego i zacznie migać na czerwono. Z kolei asystent wnętrza potrafi sprawdzić, czy fotelik dziecięcy jest prawidłowo przymocowany do fotela pasażera z przodu. W dodatku podczas jazdy monitorowany jest także poziom koncentracji kierowcy. System ATTENTION ASSIST może ostrzec kierowcę i zaproponować odpoczynek, jeśli odnotuje oznaki mikrosnu.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Nowy system można też poprosić o zmianę koloru oświetlenia, przyciszenia muzyki, zwiększenia siły wentylacji i intensywności podgrzewania fotela. Asystent głosowy przypomni nam także o spotkaniu, zadzwoni do żony i nawet powie, czy w naszej kuchni pali się światło. Jakby tego było mało, po raz pierwszy w historii za pośrednictwem MBUX (wyłącznie na rynku chińskim) można zarezerwować stolik w restauracji i złożyć zamówienie, by po dotarciu na miejsce jedzenie już na nas czekało.

Testowaliśmy: Pali niewiele i ma świetne osiągi. Mercedes-Benz GLC Coupe 300e 9G-Tronic 4MATIC

Rozbudowany asystent obserwuje także ruchy i gesty, dzięki czemu może współpracować z pasażerami. Przykładowo, kiedy kierowca odwróci głowę podczas cofania, system opuści roletę słoneczną tylnej szyby. Inaczej, kiedy kierowca machnie ręką do tyłu, system otworzy roletę okna dachowego. A nocą, kiedy kierowca pochyli się w stronę schowka lub fotela pasażera, samochód doświetli mu prawą część przedniego rzędu.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Bezpiecznie do celu

W nowej Klasie S za oświetlenie jezdni przed samochodem odpowiadają inteligentne reflektory Digital Light. Każde "oczko" jest wyposażone w moduł z trzema LED-owymi diodami, które kierują światło przez 1,3 mikroluster. Oznacza to, że rozdzielczość oświetlenia wynosi ponad 2,6 mln pikseli na każdy nadjeżdżający z przeciwka samochód. To jednak nie wszystko, bowiem dzięki tej technologii Klasa S będzie mogła wyświetlać na asfalcie informacje z nawigacji i ostrzeżenia.

Jak bezpiecznie, to i w komforcie oraz ciszy, choć hałasu też można narobić. Za komfortowe pokonywanie kilometrów odpowiada tu nowe zawieszenie E-Active Body Control, które przy pomocy pięciu procesorów i 20 czujników skanuje jezdnię 1000 razy na sekundę.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Aktywne zawieszenie potrafi także zadbać o bezpieczeństwo. W przypadku nieuchronnej kolizji bocznej samochód uniesie się o 8 cm w górę, by energia uderzenia została skierowana we wzmocnioną część podwozia. Inżynierowie pamiętali też, że poza jazdą na wprost ponad 5-metrowa limuzyna musi też z gracją poruszać się po ciasnych uliczkach.

Warte uwagi: Wszechstronny kompakt na każdą okazję? Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC to świetny kandydat

Tym sposobem dochodzimy do nowego systemu skrętnej tylnej osi, który pozwala zawrócić Klasą S na przestrzeni niecałych 11 metrów. Jest to nie tylko lepszy wynik od poprzednika (-2 m), ale też od wielu kompaktowych modeli tj. Mercedes Klasy A. Wspomniałem, że poza grobową ciszą w kabinie Mercedesa Klasy S potrafi być nieprzyzwoicie głośno. Wszystko za sprawą jedynego w swoim rodzaju systemowi audio Burmester 4D surround, który dysponuje 30 głośnikami o łącznej mocy 1750 wattów.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Jest czym jechać

Zainteresowani nowym modelem z pewnością ucieszą się z bogatej rodziny jednostek napędowych, w której skład wchodzą benzyny, diesle i niebawem też hybrydy typu plug-in. Aktualnie w ofercie znajdują się głównie rzędowe szóstki. Bazowa wersja benzynowa o oznaczeniu S 450 4MATIC dysponuje mocą 367 KM i dodatkowych 22 KM z silnika elektrycznego oraz generuje 500 Nm maks. momentu obrotowego. 

Prezentowana Wersja S 500 4MATIC Long posiada natomiast 435 KM + 22 KM oraz 700 Nm. W sprzedaży już niebawem pojawi się także wariant S 580e napędzany 3-litrowym, 6-cylindrowym rzędowym silnikiem o łącznej mocy 517 KM. W efekcie przy wsparciu silnika elektrycznego sprint od 0 do 100 km/h zajmie równe 5 sekund. Bateria o pojemności 28 kWh pozwoli pokonać na samym prądzie do 100 kilometrów.

Mercedes-Benz Klasy S (W223) - silniki, osiągi, cena

Wersja Silnik Skrzynia Moc 0-100 km/h

Prędkość

maksymalna

Cena
S 350 d R6, 2925 cm3 9G-TRONIC

286 KM

& 600 Nm

6,4 s 250 km/h od 434 200 zł
S 350 d 4MATIC R6, 2925 cm3 9G-TRONIC

286 KM

& 600 Nm

6,2 s 250 km/h od 452 700 zł
S 400 d 4MATIC R6, 2925 cm3 9G-TRONIC

330 KM

& 700 Nm

5,4 s 250 km/h od 490 300 zł
S 500 4MATIC R6, 2925 cm3 9G-TRONIC

435 KM

& 520 Nm

4,9 s 250 km/h od 532 500 zł
S 350 d L R6, 2925 cm3 9G-TRONIC

286 KM

& 600 Nm

6,4 s 250 km/h od 454 200 zł
S 350 d 4MATIC L R6, 2925 cm3 9G-TRONIC

286 KM

& 600 Nm

6,2 s 250 km/h od 472 700 zł
S 400 d 4MATIC L R6, 2925 cm3 9G-TRONIC

330 KM

& 700 Nm

5,4 s 250 km/h od 510 300 zł
S 500 4MATIC L R6, 2925 cm3 9G-TRONIC

435 KM

& 520 Nm

4,9 s 250 km/h od 552 500 zł
Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Bogaty standard

Na wyposażeniu podstawowym Mercedes-Benz Klasy S posiada m.in.: komfortowe domykanie drzwi, reflektory matrycowe MULTIBEAM LED, asystenta parkowania z kamerą cofania, podgrzewane przednie fotele, skórzaną tapicerkę, 2-strefową klimatyzację, nastrojowe oświetlenie, bezprzewodową ładowarkę dla smartfona z przodu, pakiet systemów wspomagających Plus, 18-calowe obręcze kół, ochronę antykradzieżową URBAN GUARD, wycieraczki Magic Vision Control, wyświetlacz centralny OLED 12,9” i wysuwane klamki. Samochody można już konfigurować i zamawiać w salonach. Pierwsze egzemplarze nowej S-ki trafią do dealerów w grudniu 2020 roku.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

i

Autor: Jan Guss-Gasiński Nowy Mercedes-Benz Klasy S (W223) zaprezentowany w Warszawie

Podsumowanie

Mercedes-Benz Klasy S — ta nazwa od dziesięcioleci budzi respekt i zaufanie. Nowy flagowiec spod znaku trójramiennej gwiazdy po raz kolejny podniósł poprzeczkę dla konkurencji i rozpoczął nowy etap w świecie motoryzacji. Najnowsza odsłona limuzyny we wszystkim jest lepsza od swojego poprzednika, a to, czy się podoba, czy nie, jest kwestią gustu i pewnie upływu czasu. Nowy model niedługo się "opatrzy" i niejednokrotnie będzie wykręcał głowy przechodniów. Jak S-ka radzi sobie poza zatłoczonym studiem? Pierwsze jazdy testowe już na horyzoncie — cierpliwie czekamy.

Mercedes-Benz Klasy S (W223) - wymiary

Klasa S

krótki rozstaw osi

Poprzednik

Różnica

długi rozstaw osi

Poprzednik

Różnica

Wymiary zewnętrzne (mm)

Długość

5179

5125

+54

5289

5255

+34

Szerokość

1954/1921

1899

+55/+22

1954/1921

1899

+55/+22

Szerokość z lusterkami

2109

2130

-21

2109

2130

-21

Wysokość

1503

1493

+10

1503

1491

+12

Rozstaw osi

3106

3035

+71

3216

3165

+51

Rozstaw kół, przód

1660

1624

+36

1660

1624

+36

Rozstaw kół, tył

1688

1637

+51

1688

1637

+51

Wymiary wewnętrzne (mm)

Maks. miejsce nad głową, przód

1070

1069

+1

1070

1069

+1

Ilość miejsca nad głową, tył

974/1003

958/995

+16/+8

974/1003

958/995

+16/+8

Miejsce na nogi, przód

1051

1051

0

1051

1051

0

Miejsce na nogi, tył

1004

963

+41

1115

1091

+24

Miejsce na wys. łokci, przód

1592

1554

+38

1592

1554

+38

Miejsce na wys. łokci, tył

1583

1560

+23

1572

1561

+11

Miejsce na wys. ramion, przód

1516

1516

0

1516

1516

0

Miejsce na wys. ramion, tył

1469

1499

-30

1469

1501

-32

Poj. bagażnika VDA (l)

550

530

+20

550

530

+20

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki