Sztuka pakowania

2009-08-10 17:12

Wyjazdy autem na urlop prawie zawsze wiążą się z koniecznością zabrania ze sobą różnych rzeczy, z których zamierzamy korzystać podczas wypoczynku. Zdolności transportowe naszych czterech kółek można powiększyć za pomocą zewnętrznych bagażników. Mocuje się je głownie na dachu. Są i takie przeznaczone do montażu na pokrywie bagażnika lub na holowniczym haku.

Podstawowy współczesny bagażnik dachowy , zwany też bagażnikiem bazowym, składa się z dwóch poprzecznych belek i czterech tzw stóp, za pomocą których całość w bezpieczny sposób mocuje się do samochodu. Już sama taka konstrukcja umożliwia przewożenie różnych sztywnych przedmiotów. Do belek można również przymocować specjalne  uchwyty przeznaczone np. do mocowania nart, czy rowerów, albo zamontować zgrabne,  zamykane pojemniki , zwane  boxami dachowymi.

Dobrze dobierz bazę

Bagażnik bazowy musi być dopasowany do konkretnego modelu auta. W przeciwnym razie może przynieść więcej szkód niż korzyści. Niestety nie ma uniwersalnego bagażnika, który by pasował do każdego samochodu. W autach wyposażonych w relingi dachowe poprzeczne belki mocuje się bezpośrednio do nich, co ułatwia sprawę, bo uchwyty mocujące na belkach mogą mieć regulację rozstawu i dzięki temu dają się założyć do wielu takich samochodów. Wśród bagażników bazowych są zarówno takie, które przy montażu wymagają sporo manualnych czynności  jak i te, gdzie ta operacja, dzięki różnym zmyślnym rozwiązaniom jest znacznie uproszczona.

Skrzynka na dachu

Przy wyborze boxu dachowego, który chcemy zamontować do bagażnika bazowego warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy. I tak w przypadku aut typu hatchback  i kombi zbyt długi box może ograniczać wysokość unoszenia tylnej pokrywy i przez to utrudniać dostęp do przestrzeni bagażowej wewnątrz samochodu. W wysokich pojazdach lepsze do załadunku i wyładunku od boxów otwieranych tylko z jednej strony są te, gdzie można to robić z obu boków.  Wart rozważenia jest również sposób zamykania boxu. Najprostszy  opiera się na zamkach zatrzaskowych, które nie stanowią żadnej przeszkody. Lepiej więc wydać trochę więcej pieniędzy na box wyposażony w zamek z blokadą. Niektóre mają nawet dwu lub trzypunktowe centralne ryglowanie.

Sposób na rowery

Bagażniki do przewożenia rowerów Bagażniki można montować na dachu auta wykorzystując do tego bagażnik podstawowy, na tylnej pokrywie, haku , a w autach terenowych nawet na umieszczonym z tyłu kole zapasowym. W tym pierwszym przypadku do zamocowania rowerów służą specjalne uchwyty, które montuje się do poprzecznych belek bagażnika podstawowego. W ten sposób można przewozić kilka rowerów. Bagażnik rowerowy na tylna pokrywę w zależności od wykonania może pasować do wybranych lub wszystkich rodzajów nadwozia. Umożliwia przewożenie od dwóch do czterech rowerów. Niektóre rozwiązania charakteryzują się tzw. błyskawicznym montażem. Uchwyty przeznaczone do mocowania na haku przystosowane są do przewożenia zwykle 2,3 , czy 4 rowerów. Dają się odchylać z zamontowanymi rowerami, co ułatwia dostęp do bagażnika auta. Bagażnik mocowany na zewnętrznym kole zapasowym z tyłu pojazdu umożliwia przewożenie przeważnie dwóch rowerów. Uchwyty takie z reguły mają możliwość regulacji zamocowania w zależności od umieszczenia koła. Przy wyborze bagażnika rowerowego należy upewnić się czy przewożone rowery nie będą zasłaniać tablicy rejestracyjnej, czy tylnych świateł samochodu. Jest to niedopuszczalne. W dostępnych bagażnikach mocowanych na haku są dodatkowe tylne światła i miejsce na tablicę rejestracyjną.

Pakuj z głową

Nawet jeśli przygotowane na urlop rzeczy  bez trudu mieszczą się w bagażniku naszego auta nie należy ich tam umieszczać w dowolny sposób. Najcięższe przedmioty układamy na samym spodzie. W przypadku otwartej przestrzeni bagażowej trzeba zadbać o to, żeby podczas hamowania pakunku nie mogły przemieszczać się do przedziału pasażerskiego. Warto również tak układać bagaż, aby jak najłatwiej można było dostać się do podnośnika i koła zapasowego.

Nie tylko zalety

Oprócz transportowych zalet bagażniki zewnętrzne mają też i swoje wady. Zwiększają hałas podczas jazdy i zużycie paliwa, nawet jeśli poruszamy się tylko z pustym bagażnikiem. Korzystniej dla uszu i kieszeni będzie  używać bagażnika tylko wtedy, gdy jest on niezbędny.  Bagażnik z zamocowanym na nim boxem dachowym zwiększa wysokość o auta o kilkadziesiąt centymetrów, z rowerem jest to już mniej więcej metr. Jeśli zapomnimy o tym wjeżdżając w nisko zadaszone miejsca możemy uszkodzić nie tylko box, bagażnik , rower ale również dach samochodu.
Maciej Fabijański

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki