Nie lubisz SUV-ów? To praktyczne auto cię zainteresuje. Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7 - TEST, OPINIA

2020-01-17 3:12 Paweł Kaczor

Uniwersalność jest w cenie. W cenie jest także łączenie wielu kompromisów. To dlatego niesłabnącą popularnością cieszą się SUV-y i crossovery. Auta praktyczne, przemyślane i przy okazji bardzo modne. Warto jednak wiedzieć, że na tych przerośniętych osobówkach świat uniwersalnych i bardzo praktycznych samochodów się nie kończy. Przykłady? Proszę bardzo. Zupełnie nowa Skoda Superb Scout. Czy to auto może być ciekawą alternatywą dla SUV-a?

Pierwsza duża limuzyna Skody, ochrzczona nazwą Superb pojawiła się w 2001 roku. Samochód czerpał garściami z rozwiązań stosowanych w Volkswagenie Passacie B5, ale znał swoje miejsce w szeregu. Pierwszy Superb był nawet do wyżej wymienionego Passata podobny od strony stylistycznej.

Porównanie: Którego crossovera wybrać? Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM vs. Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 KM - OPINIA

Drugie wcielenie limuzyny z Mlada Boleslav kontynuowało drogę zapoczątkowaną przez poprzednika. Mechanika w dalszym ciągu była zaczerpnięta z Volkswagena, ale praktyczność, sprytne rozwiązania oraz przede wszystkim przestronność stawały się głównymi atutami Skody. Atutami, które miejscami zawstydzały nawet bardziej nobliwego brata. Superb mk. II po raz pierwszy w historii doczekał się także odmiany kombi obudowanej osłonami wersji Outdor.

Najnowsze wcielenie Superba gra już w zupełnie innej lidze. Auto jest bardzo dojrzałe, dopracowane i także korzysta ze sprawdzonej volkswagenowskiej techniki. Jednak różnice pomiędzy limuzyną Skody, a aktualnym Passatem są bardzo widoczne. Na dodatek można odnieść wrażenie, że uczeń przerósł mistrza, co sprawdziliśmy - KLIKNIJ i ZOBACZ.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7
Autor: Paweł Kaczor Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Nowa wersja, dyskretne zmiany

Superb w wersji Scout to nowość, która dołączyła do rodziny razem z liftingiem. Auto jest lekko uterenowione. Wyraz ”lekko” w poprzednim zdaniu jest kluczowy. Pomimo napędu na 4 koła oraz podwyższonego o kilkanaście mm prześwitu Superb Combi Scout poradzi sobie co najwyżej z większymi krawężnikami, ale o zabawie w terenie nie może być mowy. Co poza tym zmienił lifting Superba? Zmiany są wprost kosmetyczne.

Sprawdź: Rządowa limuzyna z napędem hybrydowym? Czemu nie! Tak jeździ Skoda Superb iV - TEST, WIDEO

Nieznacznie przemodelowano zderzaki. Przednie reflektory mają inny kształt, a atrapa chłodnicy zyskała bardziej wyraźne rysy. Największą stylistyczną zmianę dostrzeżemy z tyłu auta. Srebrna listwa na klapie bagażnika podkreśla duży napis Skoda znajdujący się tuż nad nią. Z tyłu auta nie znajdziemy już znanego logo producenta z Mlada Boleslav. Zamiast niego jest wspomniany wyżej duży napis Skoda. Tak na wszelki wypadek jakby ktoś nie mógł uwierzyć, że Czesi przy niemieckim wsparciu są w stanie wyprodukować tak dobrze wyglądające auta.

Zastanawiacie się co ostatni lifting zmienił w kabinie? Ja także się nad tym zastanawiałem. I gdyby nie rzut oka w informacje prasową zapewne do tej pory żyłbym w niewiedzy. Wnętrze odświeżonego Superba poznamy po... srebrnych obramówkach zegarów oraz nieco innych - czyli według Skody lepszych, materiałach wykończeniowych. Przyznacie, że sam Sherlock Holmes miałby problem, aby dostrzec te zmiany.

Wersja Scout dokłada od siebie logo tej odmiany na oparciach przednich foteli oraz emblemat Scout na desce rozdzielczej przed pasażerem. Są jeszcze indywidualne motywy w grafice menu i ustawieniach systemu multimedialnego. Tylko tyle.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7
Autor: Paweł Kaczor Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Simply Clever

Odkąd Skoda przeszła pod skrzydła Volkswagena hasło Simply Clever stało się mottem przewodnim aut zza naszej południowej granicy. Przykładów takich prostych, sprytnych ale bardzo pożytecznych rozwiązań jest w Superbie cała masa.

Zobacz: Uczeń przerósł mistrza? Skoda Karoq Scout 1.5 TSI 150 KM 4x4 DSG7 – TEST, OPINIA, WIDEO

Przednie drzwi posiadają specjalne miejsca na parasolki. Klapka wlewu paliwa wyposażona jest w miejsce na skrobaczkę do szyb. W bagażniku mamy haczyki oraz możliwość aranżacji przestrzeni bagażowej. Sam bagażnik ma wręcz imponującą pojemność 660 litrów, co jest klasowym rekordem. 

O klasowych rekordach możemy mówić także jeśli na tapetę weźmiemy przestronność kabiny. Ilość miejsca na tylnej kanapie jest wręcz legendarna. Pasażerowie siedzący z tyłu poczują się jak w prawdziwej limuzynie. Dodatkowo mają do dyspozycji oddzielną strefę klimatyzacji oraz podgrzewane skrajne siedziska. Są także jeden port USB oraz gniazdo 230V, gdyby ktoś potrzebował naładować laptopa lub inne urządzenie.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7
Autor: Paweł Kaczor Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Nowoczesne multimedia

Proste rozwiązania przyjazne użytkownikowi widać także po systemie multimedialnym. Topowy ekran dotykowy będący mózgiem całego systemu nazywa się Columbus i ma przekątną 9,2 cala. Nie ma żadnych fizycznych przycisków i skupia całą obsługę na dotyku. Menu jest czytelne, przejrzyste i podobne do tego w Volkswagenach. Różnice stanowi jedynie grafika i kolorystyka. Cała reszta jest praktycznie taka sama. Efektowna i efektywna. Prosto i do bólu czytelnie. Tak jak być powinno. Szkoda tylko, że ekranu nie da się obsługiwać w rękawiczkach.

Porównaliśmy: Skoda Octavia RS Challenge kontra Peugeot 308 GTi. Te hot-hatche wkrótce znikną z rynku - OPINIA 

Proste i czytelne, ale także nowoczesne i efektowne są wirtualne zegary. Mają kilka graficznych trybów pracy i idealnie komponują się z wnętrzem Superba. Oświetlenie nastrojowe kabiny? Jest. Funkcje online? Także są. Superb dogada się z Apple CarPlay i Android Auto oraz naładuje wasz telefon przy pomocy ładowarki indukcyjnej. Czego chcieć więcej? Ogrzewanej kierownicy? Ogrzewanie postojowe? Takie elementy wyposażenia są na liście.

Oddzielnym tematem jest jakość wykonania. Dobra jakość wykonania. A na pierwszy rzut oka nawet bardzo dobra. Na tą ostatnią ocenę rzutują drewniane wstawki, które drewniane nie są. Z daleka wygląda to ładnie, ale przy pierwszym organoleptycznym kontakcie czar pryska.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7
Autor: Paweł Kaczor Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Uniwersalny żołnierz

Uniwersalność opisywanego samochodu wiąże się także z jego stroną mechaniczną. Każdy Superb Combi Scout posiada seryjny napęd 4x4 oparty na systemie Haldex najnowszej generacji. Każdy Superb Scout wyposażony jest także w automatyczną skrzynię DSG o 7 przełożeniach. Do wyboru są tylko silniki. I ten wybór nie jest zbyt szeroki. Chociaż oferta wydaje się być idealnie skrojona pod charakter auta.

Zobacz: Czy Skoda za ponad 120 tys. zł jest warta takich pieniędzy? Skoda Scala 1.5 TSI 150 KM DSG7 Style - TEST, OPINIA

Osoby ceniące dynamikę i osiągi mogą wybrać 272-konną jednostkę TSI o pojemności 2 litrów. Taka moc sprawia, że lekko uterenowiony Superb Combi rozprawia się z pierwszą setką poniżej 6 sekund. Alternatywą dla wersji benzynowej jest bardziej rozsądny diesel. Jednostka 2.0 TDI generuje 190 KM oraz maksymalny moment równy 400 Nm. Osiągi? 8,1 sekundy potrzebne na rozpędzenie się do 100 km/h jest dobrym wynikiem.

Innych silników do odmiany Scout nie przewidziano. Dokładnie tak samo jak w bliźniaczym Volkswagenie Passacie Alltrack (ZOBAZ TEST), w którym innych motorów niż 190-konne TDI i 272-konne TSI brak.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7
Autor: Paweł Kaczor Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Głos rozsądku

Pod maską testowanego egzemplarza pracował silnik wysokoprężny. To bardzo rozsądna opcja. Chociaż zacznę od jednej przypadłości, która z pewnością nie należy do plusów układy napędowego.

Sprawdziliśmy: To najdroższa Fabia jaką jeździłem. Skoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 110 KM DSG7 - TEST, OPINIA

Podczas ruszania, samochód za każdym razem legitymował się dłuższą chwilą zawahania. Po wciśnięciu pedału gazu przez pewien moment działo się niewiele, a dopiero potem auto ruszało z miejsca. Sytuacja ta powtarzała się zawsze, niezależnie od trybu jazdy jaki aktualnie był aktywny. Wyraźnie czuć, że pod zmianach wymuszonych przez wejście w życie WLTP 2-litrowe TDI z grupy VAG jest bardziej ospałe w niższych partiach obrotowych. 

Wspomniany rozsądek wysokoprężnej jednostki napędowej przejawiał się w umiarkowanym apetycie na paliwo. Podczas jazdy w trasie wyniki rzędu 5,3-5,5 l/100 km są czymś oczywistym. A na pewno znajdą się i tacy, którzy zobaczą na komputerze pokładowym czwórkę z przodu przy średnim spalaniu. W osiąganiu takich rezultatów pomaga tryb Eco, który nie tylko zmniejsza czułość reakcji na ruchy pedału gazu, ale aktywuje także tak zwany tryb żeglowania. W cyklu mieszanym samochód życzył sobie średnio 8 l/100 km. Naprawdę nieźle jak na lekko uterenowione i duże rodzinne kombi.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7
Autor: Paweł Kaczor Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Skoda Superb Combi Scout posiada łącznie aż 6 trybów jazdy. Oprócz wspomnianego Eco dostępne są jeszcze Sport, Comfort, Indywidual, Normal i Offroad. Dzięki zastosowaniu adaptacyjnego zawieszenia różnice w pracy mechanicznych podzespołów oraz odczucia z jazdy w każdym z trybów są wyczuwalnie inne. 

Sprawdź: TEST, OPINIA - Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 280 KM 4x4 DSG: czeska fantazja

Wartym podkreślenia jest tryb Offroad. Należy jednak pamiętać, że nawet po jego aktywacji opisywany samochód nie stanie się terenówką. Elektronika zostanie przekalibrowana i będzie robiła wszystko, aby wydostać auto z opresji, ale tą opresją może być co najwyżej grząska nieutwardzona droga lub nawierzchnia pokryta śniegiem. Na większe harce nie liczcie.

Pomimo podwyższonego nadwozia, a co za tym idzie wyżej umiejscowionego środka ciężkości Superb Scout nie kołysze się przesadnie w zakrętach. Ok, do sportowca także mu daleko. To raczej komfortowe uniwersalne auto, które uwielbia długie podróże. Chociaż w mieście także się odnajdzie, póki nie przyjdzie zaparkować w ciasnym miejscu. To auto idealne na kilkusetkilometrową trasę drogami szybkiego ruchu, zwieńczoną dojazdem błotnistą drogą do domku na odludziu.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7
Autor: Paweł Kaczor Skoda Superb Scout 2.0 TDI 190 KM 4x4 DSG7 Link: Zobacz więcej w GALERII

Cena i podsumowanie

Ceny Skody Superb Combi Scout rozpoczynają się od kwoty 169 100 zł. Na tyle wyceniona została wysokoprężna odmiana. Powtórzę, że w standardzie otrzymujemy napęd 4x4 oraz skrzynię biegów DSG. Mocna benzynowa odmiana droższa jest tylko o 4100 zł. Konkurencyjny Volkswagen Passat Alltrack kosztuje co najmniej 177 590 zł. To kwota wyraźnie wyższa od Superba z identycznym układem napędowym. Jednak tanio w Skodzie to już było. Przykładem potwierdzającym tę tezę jest testowany egzemplarz. Dzięki kilkunastu opcjom dodatkowym (m.in. szklany dach, 19-calowe felgi, topowy system multimedialny) cena dopasionego Superba Scout dobiła do niespełna 230 000 zł. Zaskoczeni?

Nie przegap: To najtańszy samochód elektryczny na polskim rynku. Skoda CITIGOe iV - PIERWSZY TEST, WIDEO, CENA

Skoda Superb Scout jest świetnym autem. Praktycznym, przestronnym, przemyślanym, nowoczesnym i w wersji wysokoprężnej oszczędnym. Czy może być ciekawą alternatywą dla SUV-ów? Bez wątpienia tak! Bardziej smukłe nadwozie przekłada się na niższe spalanie, a ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy jest wręcz zadziwiająca. Poza tym prezentowany model nie jest tak oczywisty i popularny, jak niejeden nudny SUV. Szansa, że spotkacie obok siebie drugiego Superba w wersji Scout jest niewielka. Wszystko to sprawia, że delikatnie uterenowione kombi może być prawdziwym złotym środkiem i przysłowiowym strzałem w dziesiątkę!

Skoda Superb Scout 2.0 TDI - dane techniczne

Paliwo olej napędowy
Pojemność 1968 cm3
Moc maksymalna 190 KM przy 3500-4000 obr./min.
Maks mom. obrotowy 400 Nm przy 1900-3300 obr./min.
Prędkość maksymalna 223 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 8,1 s
Skrzynia biegów automatyczna 7 biegowa (DSG7)
Napęd na cztery koła
Zbiornik paliwa 66 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa
(WLTP)
5,6-7,1 l
Poziom średniej emisji CO2 (WLTP) 146-187 g/km
Długość 4862 mm
Szerokość (z lusterkami) 1864 mm
Wysokość 1492 mm
Rozstaw osi 2841 mm
Masa własna 1687 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2327 kg
Pojemność bagażnika 660 l/ 1950 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony przód i tył (w testowym modelu) 235/45 R18
Najnowsze