Jak obliczyć punkty z egzaminu ósmoklasisty 2025?
W 2025 roku przeliczanie wyników wygląda tak samo jak w poprzednich latach. Wynik procentowy z każdego przedmiotu mnożysz przez specjalny współczynnik:
- Język polski – procent × 0,35
- Matematyka – procent × 0,35
- Język obcy nowożytny – procent × 0,30
Potem sumujesz wyniki ze wszystkich trzech przedmiotów.
Przykład:
Język polski: 70% × 0,35 = 24,5 pkt
Matematyka: 60% × 0,35 = 21 pkt
Język obcy: 90% × 0,30 = 27 pkt
Łącznie: 24,5 + 21 + 27 = 72,5 punktów za egzamin.
Zobacz: Kiedy wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025? Jak je sprawdzić? [EGZAMIN 8-KLASISTY, WYNIKI, CKE]
Jak dolicza się punkty za oceny i świadectwo?
Dodatkowe punkty w rekrutacji dostaje się też za:
Oceny z czterech przedmiotów na świadectwie (język polski, matematyka i dwa wybrane przedmioty):
- celujący – 18 pkt
- bardzo dobry – 17 pkt
- dobry – 14 pkt
- dostateczny – 8 pkt
- dopuszczający – 2 pkt
Maksymalnie za same oceny możesz zdobyć 72 punkty.
- Świadectwo z wyróżnieniem – 7 punktów
- Wolontariat lub aktywność społeczna – 3 punkty
Razem: 72 + 7 + 3 = 82 punkty
Punkty za konkursy i zawody
Za udział i osiągnięcia w konkursach możesz dostać nawet 18 punktów. Liczy się najwyższe osiągnięcie, np.:
- laureat konkursu przedmiotowego ogólnopolskiego – 10 pkt
- laureat konkursu tematycznego ponadwojewódzkiego – 7 pkt
- laureat konkursu powiatowego – 1 pkt
Punkty te dolicza się do punktacji z egzaminu i świadectwa.
Jak wygląda ocenianie egzaminu ósmoklasisty 2025?
Rozwiązania zadań otwartych sprawdzają i przyznają punkty egzaminatorzy wyznaczeni przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Wynik egzaminu ósmoklasisty z każdego przedmiotu jest przedstawiany w procentach i na skali centylowej. Wynik w procentach to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uzyskałeś za rozwiązanie zadań zawartych w arkuszu egzaminacyjnym. Przykładowo, jeśli za rozwiązanie zadań z matematyki zdobyłeś 37 punktów spośród 50 możliwych do zdobycia, uzyskasz wynik równy 74%.
Wynik na skali centylowej to odsetek liczby uczniów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż dany uczeń.