Trasa S5. Obwodnica jest już przejezdna, a tiry ominą Bydgoszcz [ZDJĘCIA]

2021-01-04 9:50

Od czwartku (31 grudnia) przejezdna jest już obwodnica Bydgoszczy budowana w ramach drogi ekspresowej S5. Inwestycja ruszyła w 2015 roku. Wcześniej trafiła na listą kluczowych projektów drogowych finansowanych z Budżetu Państwa. Zabiegali o nią między innymi prezydent Bydgoszczy, radni i mieszkańcy. Wraz z otwarciem obwodnicy rozpocznie się wdrażanie zmian w układzie transportowym miasta.

Trasa S5: Tiry ominą Bydgoszcz

- Budowa trasy S5  to przede wszystkim sukces mieszkańców – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Dziękuję za zbiórki podpisów, apele Rady Miasta i zaangażowanie parlamentarzystów, w tym konkretne decyzje ówczesnego Sekretarza Stanu w MiR Pawła Olszewskiego. Dzięki gotowej obwodnicy  możemy przystąpić do wdrażania zapisów naszego, bydgoskiego planu transportowego – ograniczyć uciążliwy tranzyt. Oznacza to mniej ciężarówek  na wielu ważnych ulicach, mniejszy hałas i nowe  możliwości wprowadzania korzystnych zmian  z myślą o pieszych, rowerzystach i pasażerach transportu publicznego.

Trasa S5: Nowe jezdnie, wiadukty i przejścia dla zwierząt

Nowa cześć obwodnicy miasta od węzła Bydgoszcz Zachód do węzła Bydgoszcz Opławiec ma długość 7 kilometrów. Otwarta została 31 grudnia, w południe. Łączy się na północy z istniejącym już odcinkiem obwodnicy miasta w kierunku Aleksandrowa (Bydgoszcz Północ), a na południu z budowanym odcinkiem Białe Błota – Szubin.

Przeczytaj: Bydgoszcz: Budowa trasy S5. Obwodnica będzie wkrótce przejezdna [ZDJĘCIA]

Nowa trasa składa się z dwóch jezdni o betonowej nawierzchni. W miejscowości Szczutki w obu kierunkach zbudowano Miejsca Obsługi Podróżnych. Wszystkie drogi lokalne przebiegają bezkolizyjnie wiaduktami nad trasą ekspresową.

Zbudowano również w miejscowości Osówiec przejście dla zwierząt. Ta część obwodnicy jest kompletna. W Pawłówku w  budowie jest jeszcze  łącznica wyprowadzająca samochody od strony Lisiego Ogona w stronę Piły (na DK nr 10). Przejezdny jest też odcinek Bydgoszcz Błonie – Bydgoszcz Zachód.  Wszystkie prace na tym  8-kilometrowym odcinku zakończą się w połowie przyszłego roku. Budowa całego odcinka trasy S5 do węzła Bydgoszcz Błonie do autostrady A1 kosztuje 2 miliardy złotych. Połowa środków to unijne dofinansowanie.

Dalsza część artykułu znajduje się pod galerią zdjęć.

Południowy odcinek trasy S5

Prace trwają też na południowym odcinku drogi S5 od węzła Bydgoszcz Błonie do Szubina. W ubiegłym roku otwarto dla ruchu odcinek od węzła Bydgoszcz Opławiec do węzła Bydgoszcz Północ o długości prawie 15 km. W 2009 roku powstał pierwszy odcinek trasy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe (Stryszek) Bydgoszcz Błonie o długości 10 km.

Przeczytaj także: Trasa S5. Wiemy jak będzie wyglądała obwodnica Bydgoszczy [WIZUALIZACJE]

Trasa S5: Dojazd do ekspresowej trasy

- Z myślą o jak najlepszym połączeniu miasta z obwodnicą rozbudowaliśmy ulicę Grunwaldzką oraz węzeł Zachodni - tłumaczą bydgoscy urzędnicy i dodają: - W ten sposób centrum Bydgoszczy z węzłem Bydgoszcz Pawłówek jest skomunikowane arterią wyposażoną w dwa pasy w każdym kierunku. Dodatkowo od ul. Skośnej do Flisackiej powstał buspas, który pozwolił lepiej skomunikować ta cześć miasta ze ścisłym centrum. Cała ulica Grunwaldzka została wyposażona w drogi rowerowe. Na wszystkie te inwestycje miasto wydało około 170 mln zł.

Trasa S5: Co zmieni obwodnica Bydgoszczy?

Otwarcie obwodnicy oznacza zmiany w układzie dróg przebiegających przez miasto. Status drogi krajowej stracą między innymi ulice Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Armii Krajowej, Kujawska, Wały Jagiellońskie, Poznańska, Grudziądzka, Kruszwicka, Grunwaldzka do węzła zachodniego oraz ul. Nad Torem wraz z Koronowska do granicy miasta. Drogowcy zakładają, że ruch tranzytowy na tych ulicach może zmniejszyć się o kilkanaście procent. To również mniejszy hałas, większa przepustowość ważnych skrzyżowań takich jak rondo Toruńskie i Fordońskie, Kujawskie oraz większa punktualność komunikacji miejskiej. Wyprowadzenie ruchu ciężkiego poza miasto poprawi też bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. W przyszłości  możliwe będzie też uspokojenie lub ograniczenie ruchu na ulicach w obrębie Starego Miasta np. na ul. M. Wierzbickiego i Poznańskiej.

Nowa trasa tramwajowa na ul. Kujawskiej w Bydgoszczy już otwarta

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki