Powrót pociągów po 28 latach. Wyremontowali zapomnianą trasę

i

Autor: effortlessly / CC0 / pixabay.com Powrót pociągów po 28 latach. Wyremontowali zapomnianą trasę

Inwestycje na kolei

Pociągi powrócą po 28 latach przerwy. Wyremontowali zapomnianą trasę

2024-11-29 9:25

Ostatni pociąg przejechał tędy w 1996 roku, a ruch pasażerski został wstrzymany 5 lat wcześniej. Po 28 latach przerwy linia kolejowa w Zachodniopomorskiem, między Złocieńcem, Mirosławcem, Kaliszem Pomorskim i Drawnem, zostanie przywrócona dla ruchu. O zakończeniu modernizacji na nieczynnym odcinku linii kolejowej nr 410 poinformowała spółka PKP PLK.

Pociągi wrócą po 28 latach

O przywróceniu ruchu kolejowego na linii 410 między Grotnikami Drawskimi, które są częścią Złocieńca, a Drawnem poinformowała w czwartek, 28 listopada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Warta ponad 148 mln zł inwestycja została sfinansowana z budżetu państwa – podkreślił Bartosz Pietrzykowski z PKP PLK i wyjaśnił, że jednotorowy szlak jest przystosowany do przejazdów towarowych pociągów spalinowych. Będą się one mogły poruszać tu z maks. prędkością 40 km/h. Rzecznik przypomniał, że linia była nieczynna od 1996 r., a dla ruchu pasażerskiego od 1991 r.

W ramach inwestycji, realizowanej od 2019 r., wymieniono 55 km torów i zmodernizowano 34 obiekty inżynieryjne, m.in. most na rzece Drawa w okolicy Złocieńca, wiadukt w Kaliszu Pomorskim, a także przepusty i ściany oporowe. Ponadto powstało pięć nowych rozjazdów, zainstalowano urządzenia sterowania ruchem i radiołączności. Zmodernizowano też 17 przejazdów kolejowo-drogowych, wymieniono nawierzchnię i oznakowanie. Przebudowano również plac ładunkowy i rampę na stacji w Złocieńcu.

Linia została zmodernizowana przede wszystkim na potrzeby wojska i umożliwi transport do baz m.in. w Złocieńcu i Mirosławcu.

- Zapewni sprawny dowóz sprzętu i towarów bez konieczności przeładowywania ich na lawety tirów. Oznacza to mniej ciężarówek na drogach i większe korzyści dla środowiska – zauważył Bartosz Pietrzykowski.

Rzecznik PKP PLK zaznaczył, że prace budowlane na linii 410 zostały zakończone przed terminem, wyznaczonym na 2026 r. Jak tłumaczył, było to możliwe „dzięki zwiększeniu mobilizacji wykonawcy oraz zapewnieniu przyśpieszenia finansowania”. Poinformował również, że w listopadzie przeprowadzony został odbiór końcowy.

Zmodernizowana linia tylko dla ruchu towarowego

Na zmodernizowaną trasę wyjadą jednak tylko pociągi towarowe. Obowiązujący plan transportowy dla województwa zachodniopomorskiego nie przewiduje wznowienia przewozów pasażerskich na trasie Złocieniec – Drawno.

Linia 410 miała kiedyś około 240 km i prowadziła z Kostrzyna nad Odrą do Grzmiącej w powiecie szczecineckim. Ponad połowa linii została w ostatnich dziesięcioleciach rozebrana. Na odcinkach Choszczno – Barlinek – Myślibórz oraz Złocieniec – Połczyn-Zdrój, w miejscu torów kolejowych zbudowano trasę rowerową.

Czy dobrze znasz slang kolejowy?

Pytanie 1 z 10
"Badyle" to określenie:
To był ważny węzeł komunikacyjny. Tyle zostało z Dworca Szczecińskiego w Berlinie

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki