Posypały się kary za szpecące billboardy. SKO przyznało rację prezydentowi Krakowa

i

Autor: Mariakray/cc0/pixabay Kraków nałożył na właścicieli reklam kary na łączną kwotę ponad pół miliona złotych / zdjęcie ilustracyjne.

Skutki uchwały krajobrazowej

Posypały się kary za szpecące billboardy. SKO przyznało rację prezydentowi Krakowa

2022-10-14 12:23

Prezydent Krakowa nałożył na właścicieli reklam niezgodnych z uchwałą krajobrazową kary na łączną kwotę ponad pół miliona złotych. W jednym z przypadków Samorządowe Kolegium Odwoławcze podtrzymało decyzję prezydenta Krakowa o ukaraniu właściciela reklamy sankcją finansową w wysokości prawie 27 tysięcy złotych. Obecnie w toku jest 700 spraw dotyczących łamania przepisów uchwały krajobrazowej.

W Krakowie posypały się kary za łamanie uchwały krajobrazowej

Uchwała krajobrazowa w Krakowie weszła w życie 1 lipca 2020 roku. Przez dwa lata właściciele reklam byli jednak traktowani ulgowo. Do 1 lipca 2022 r. uchwała dawała im czas na dostosowanie istniejących reklam do obecnych zasad. W związku z tym, do tego czasu postępowania miały głównie charakter informujący i przypominający. Po 1 lipca zaczęły sypać się kary. Do tej pory prezydent Krakowa wydał osiem decyzji o nałożeniu kary za łamanie uchwały krajobrazowej, na łączną kwotę 524 974,10 złotych. W jednym z przypadków właściciel reklamy odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jednak SKO podtrzymało decyzję prezydenta Krakowa o nałożeniu kary w wysokości prawie 27 tysięcy złotych. Chodziło o billboard o powierzchni 146,4 m2, umieszczony na budynku przy ul. Zwierzynieckiej. Przypomnijmy, że jednym ze skutków uchwały krajobrazowej było usunięcie gigantycznej reklamy na Galerii Krakowskiej, pod którą... bezdomni urządzili obozowisko

Łamanie uchwały krajobrazowej. Kary finansowe to ostateczność

Jak informuje krakowski magistrat, obecnie w toku jest blisko 700 spraw – czynności wyjaśniających i postępowań w sprawie ukarania – dotyczących tablic i urządzeń reklamowych. Zdecydowana większość z tej liczby to czynności wyjaśniające, które najczęściej okazują się skuteczne i w takiej sytuacji nie jest wszczynane postępowanie. Tylko w małej części przypadków dochodzi do wszczęcia postępowania zmierzającego do ukarania. Na bieżąco udzielana jest też informacja telefoniczna i e-mailowa. Prowadzona jest korespondencja z jednostkami wewnętrznymi i zewnętrznymi dotycząca różnego typu zgłoszeń i pytań związanych z reklamami oraz uchwałą krajobrazową.

Sonda
Czy uważasz, że w polskich miastach jest za dużo wielkoformatowych reklam?
Napadli i pobili, aby zabrać koszulkę i szalik kibicowi innej drużyny

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki