Przełomowy moment na budowie zakopianki. Drugi tunel na S7 wydrążony! [ZDJĘCIA]

2020-04-27 13:38

Budowa zakopianki idzie pełną parą pomimo epidemii koronawirusa. W poniedziałek, 27 kwietnia miał miejsce przełomowy moment - lewy tunel w ciągu drogi ekspresowej S7 Naprawa - Skomielna Biała został przebity przy użyciu materiałów wybuchowych. Do zakończenia prac przy budowie ekspresowej zakopianki wciąż jeszcze długa droga.

Budowa zakopianki. Tunel pod Luboniem Małym przebity

Na nowym odcinku trasy ekspresowej S7 powstał jeden z najdłuższych tuneli w Polsce. Został on wydrążony w dwóch komorach pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym. Każdym docelowo pojazdy będą jechać w jednym kierunku i każdy będzie miał 2060 m.

- Polacy czekają na Zakopiankę od wielu lat. Wreszcie te oczekiwania stają się rzeczywistością. Przebicie drugiej nitki tunelu to kolejny ważny etap na drodze do celu, jakim jest ukończenie realizacji tej inwestycji - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Drążenie tunelu rozpoczęło się na początku marca 2017 roku w Naprawie. Rozpoczęto od prawego portalu północnego, a prace prowadzone były przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Plany budowlańców pokrzyżowało osuwisko, przez które czasowo wstrzymano prace przy drążeniu lewego tunelu od strony południowej. 

Jak tłumaczy Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. Prace wznowiono w czerwcu 2019 roku, gdy zakończyło się palowanie. W październiku 2019 przebito prawą komorę tunelu, z kolei 27 kwietnia 2020 roku - lewą nitkę. 

- Dzięki tunelowi, kierowcy jak po nitce do kłębka, w sposób bezpieczny i komfortowy będę pokonywali trasę, którą do tej pory określali drogą przez mękę. Mówiąc o budowie S7 na odcinku Lubień - Rabka nie sposób nie wspomnieć o Funduszach Europejskich, które w ponad połowie pokrywają koszty budowy drogi. Trasa nie tylko ze względu na to, że powstaje przy wsparciu środków unijnych, będzie miała europejski wymiar, ale również dlatego, że połączy Polskę z południowymi sąsiadami. Dla portów w Gdańsku i Gdyni ma znaczenie strategiczne, a Słowację bardzo "przybliży" do morza - powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Budowa zakopianki a koronawirus

Prac przy budowie ekspresowej zakopianki nie powstrzymała epidemia koronawirusa. Wprowadzono obostrzenia dla pracowników, które pozwoliły na kontynuowanie robót. 

W marcu kilkunastu obcokrajowców pracujących na budowie wyjechało do swoich krajów. Pozostali pracują i co podkreśla wykonawca, nie mają styczności z osobami z zewnątrz. Nie wyjeżdżali także do domów. Ci, którzy wyjechali na początku epidemii, już nie wrócili na budowę. Wszystko ze względów bezpieczeństwa. 

Budowy zakopianki nie zatrzymała także zima, która w tym roku była wyjątkowo łagodna dla budowlańców. I choć trasa S7 na razie jest ekspresowa tylko z nazwy, to już za niespełna dwa lata będzie stanowiła istną trasę marzeń dla wszystkich jadących w kierunku Zakopanego i Podhala.

Budowa zakopianki 2020: Kiedy otwarcie trasy S7 w Małopolsce?

Do otwarcia wszystkich odcinków ekspresowej zakopianki zostało jeszcze niespełna dwa lata. Obecnie prace prowadzone są na trzech odcinkach.

- Ta droga będzie swoistym silnikiem napędowym turystyki i gospodarki regionu, ale też dla wszystkich tych, którzy jadą tranzytem będzie drogą bezpieczną, bo bezpieczne drogi to cel i priorytet rządów Prawa i Sprawiedliwości - skomentował minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Budowa ekspresowej zakopianki rozpoczęła się w 2016 roku. Cała inwestycja warta jest ponad 2,5 miliarda złotych i zakończy się w 2020 roku. 

Express Biedrzyckiej - Gość: Paweł Kowal
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki