Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z września 2019 roku wprowadziła szereg istotnych zmian w funkcjonowaniu gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi. Dotychczas w przypadku nieruchomości niezamieszkałych opłaty były pobierane jedynie za odpady resztkowe. Z początkiem 2021 roku w przypadku tych nieruchomości wchodzą w życie nowe zasady wyliczania stawek.
- Właściciele przedsiębiorstw, sklepów, zakładów usługowych i produkcyjnych, poza tym urzędy, instytucje oświaty i zdrowia oraz zarządzający ogródkami działkowymi będą zobowiązani do złożenia nowych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - wyjaśnia Ewa Łukasik-Błażejewicz z Wydziału Środowiska Urzędu Miasta Olsztyna. - Jest to związane z koniecznością ponoszenia opłat również za odbiór odpadów segregowanych.
ZOBACZ: Wybierz najpiękniej rozświetlone miasto w Polsce! Do wygrania sprzęt o wartości 200 tys. złotych. Kliknij tutaj!
Zmniejszeniu ulegną stawki za odbiór odpadów resztkowych gromadzonych w pojemnikach. Jednocześnie każdy składający deklarację będzie zobowiązany dodatkowo określić liczbę worków, w których segreguje odpady.
W przypadku odpadów resztkowych należy zaplanować minimum cztery odbiory w miesiącu, segregowanych - co najmniej dwa. Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe też powinny zmienić deklaracje, jeśli na ich terenie są nieruchomości niezamieszkałe, w których wytwarzane są odpady komunalne.
Dokument można złożyć osobiście w olsztyńskim ratuszu. Magistrat zachęca jednak, aby pobrać druk, wypełnić go i wysłać pocztą tradycyjną lub skorzystać z odpowiedniego formularza, który będzie dostępny w portalu e-Deklaracje.